H&Ms reklamekampanjer

De har blitt stjålet, tagget ned, fjernet, hatet og elsket.

Modellene som fikk menn til å kjøre i grøfta.

H&M-KAMPANJER: Anna Nicole Smith prydet plakatene i 1993, Cindy Crawford var allerede rundt omkring i Norges land i 1991, mens vi måtte vente helt til år 2000 på Claudia Schiffer.
H&M-KAMPANJER: Anna Nicole Smith prydet plakatene i 1993, Cindy Crawford var allerede rundt omkring i Norges land i 1991, mens vi måtte vente helt til år 2000 på Claudia Schiffer. Foto: Foto: Scanpix
Sist oppdatert

Kvinnegruppa Ottar har flerfoldige ganger uttrykt sin misnøye med dem, tagget dem ned og og klaget dem inn for Forbrukerombudet for å ha pornografiske undertoner. Samtidig uttrykte menn sin overstrømmende begeistring ved å stjele dem og kjøre av veien ved synet av dem.

Hennes & Mauritz var det første merket som bevisst brukte utendørsreklame massivt. Plakatene var enorme, mange og godt synlige i bybildet. Du husker kanskje reklameplakatene av Cindy Crawford, Anna Nicole Smith og Claudia Schiffer kun ikledd undertøy?

Stuerent, tilgjengelig og attraktivt

- Dette var jo noe helt nytt, og hadde en ekstrem effekt, sier Aris Theophilakis, director i reklamebyrået Futatsu Industries.

Superkjendisene tilførte billigmerket glamour, og gjorde det stuerent, tilgjengelig og attraktivt.

- Her så vi de hotteste stjernene i verden ikledd tøy fra H&M. Og når de kunne ha på seg plagg fra en billigkjede, så kunne jo vi det også.

- Reklameplakatene var tilstede overalt der folk befinner seg. Det ble noe allment og akseptert over det, siden de var så synlige, forklarer han.

At de var lettkledde, var også langt mer overraskende den gang da, enn det er i dag.

- På tidlig 90-tall hadde vi ikke internett slik vi har i dag, og vi var mer uskyldige. Nå har vi mange nye mediekanaler, og vi er så eksponerte for nakenhet at vi har blitt mer numne rett og slett. Den wow-effekten slike kampanjer hadde før, oppnår vi ikke nå lenger.

Theophilakis tror bestemt at kampanjene virket. H&M bygget både opp merkevaren sin, og fikk solgt undertøy så det suste etter.

- De fikk mye spalteplass og skapte mye oppmerksomhet rundt seg, noe som garantert kunnes sees på bunnlinja.

At H&M sine reklamekampanjer har gjort inntrykk, det er det liten tvil om. Nå er det David Beckham som pryder plakatene med sin nylanserte undertøyslinje. Vi har samlet et lite knippe av H&Ms mest kjente undertøyskampanjer siden 1990-tallet.

Cindy Crawford

Først ut er Cindy Crawford. Med truser med tidsriktig høy benskjæring prydet hun de enorme H&M-plakatene.

Året var 1991, plutselig visste alle hvem Cindy var, og en liten føflekk over leppen var noe av det mest sexy man kunne tenke seg.

I følge DailyMail, ble hundrevis av postere fjernet av det britiske vegvesenet (transport officials) fra boards som sto langs veiene fordi de kunne være "visuelt forurensende".

CINDY CRAWFORD: I 1991 var det supermodell Cindy som forførte hele Norge i silkepysj og undertøy.
CINDY CRAWFORD: I 1991 var det supermodell Cindy som forførte hele Norge i silkepysj og undertøy. Foto: FOTO: Scanpix

Anna Nicole Smith

To år senere stilte tidligere Playboy-modell Anna Nicole Smith opp som undertøysmodell for H&M og skilte seg ut med å være mer formfull enn sine forgjengere. Hun hadde også fortid som modell for Playboy.

Anna Nicole ble Norges nye favoritt, og det ble meldt om menn som krasjet og kjørte av veien ved synet av reklameplakatene rundt om i landet.

Anna Nicole Smith døde tragisk 8. februar 2007.

Claudia Schiffer

ANNA NICOLE SMITH: Formfulle Anna Nicole var tidligere Playboy-modell, og ga H&M-undertøyet bein å gå på.
ANNA NICOLE SMITH: Formfulle Anna Nicole var tidligere Playboy-modell, og ga H&M-undertøyet bein å gå på. Foto: FOTO: Scanpix

I 2000 valgte H&M supermodellen Claudia Schiffer til sine kampanjer.

Schiffer startet som modell i 1987 og ble lansert som den nye Brigitte Bardot, noe også kampanjebildene til H&M tydeligvis spilte på.

Kampanjen satte sinnene i kok hos kvinnegrupppa Ottar og Rød Ungdom, og de ødela mer enn hundre store plakater henholdsvis i Stavanger og Oslo, i følge VG i år 2000.

Heidi Klum

I 2003 stilte Heidi Klum i H&M's reklame for badetøy og ble en så stor hit i Tyskland at det skapte problemer.

CLAUDIA SCHIFFER: I 2000 var det sexy Claudia som frontet H&Ms store undertøyskampanje.
CLAUDIA SCHIFFER: I 2000 var det sexy Claudia som frontet H&Ms store undertøyskampanje. Foto: FOTO: Scanpix

Over halvparten av plakatene ble stjålet!

H&M engasjerte reklamebyråer som reiste rundt og erstattet stjålne plakater på overtid.

Folk (det vil si menn) ble til slutt lovet gratis plakater til alle som ville komme å hente dem.

Kylie Minogue

I 2007 ble popstjernen Kylie Minogue Hennes & Mauritz' frontdame for klesgigantens badekolleksjon.

Det er nok ikke helt umulig at dette ble gjort strategisk for Kylie sin del også. Hun lanserte nemlig sin plate "X" samme år.

HEIDI KLUM: Den tyske supermodellen Heidi Klum prydet plakatene i 2003.
HEIDI KLUM: Den tyske supermodellen Heidi Klum prydet plakatene i 2003. Foto: FOTO: Scanpix

Kolleksjonen fikk navnet "H&M loves Kylie". Kolleksjonen var sportslig med en glamourøs vri, og reklamefilmen med en dryppende våt Kylie i bikini ble tatt vel imot.

David Beckham

Fotballspiller, modell og nå også undertøysdesigner.

David Beckham har selv designet undertøyslinjen for H&M som kom i butikk nå i februar, og stiller selvsagt også opp som modell.

En vinn-vinn-situasjon må vi vel kunne si?

KYLIE MINOGUE: En glossy Kylie viste bademoten for H&M i 2007. Selv om kampanjen var populær, forsvant den nok mer i mengden enn hva Cindy og Anna Nicole gjorde tilbake på det mer uskyldige 90-tallet.
KYLIE MINOGUE: En glossy Kylie viste bademoten for H&M i 2007. Selv om kampanjen var populær, forsvant den nok mer i mengden enn hva Cindy og Anna Nicole gjorde tilbake på det mer uskyldige 90-tallet. Foto: FOTO: Scanpix

At reklamefilmen allerede er vist over 2,5 millioner ganger på Youtube sier vel også sitt.

Les også:

Stor test av maskara

15 skjønnhetstips vi lover at du har bruk for

Bli vakker mens du sover

Hvordan finne riktig BH-størrelse

DAVID BECKHAM: Nå er det herr Beckham som står for designet. Undertøyskolleksjonen som er ute nå er både designet av og frontet av David Beckham
DAVID BECKHAM: Nå er det herr Beckham som står for designet. Undertøyskolleksjonen som er ute nå er både designet av og frontet av David Beckham Foto: FOTO: H&M

Denne saken ble første gang publisert 20/02 2012, og sist oppdatert 06/05 2017.

Les også