Skoene vi hater å elske har virkelig satt sine spor hos kvinner verden over de siste 15 årene.

At høye hæler og merkenavn som Manolo Blahnik og Jimmi Choo har gått fra å være sko man brukte kun til spesielle anledninger, til en daglig del av jobbantrekket, kan vi takke (eller skylde, alt ettersom) tv-serien Sex og singelliv for.

Hvor mange hadde vel egentlig hørt om disse merkene, eller skotyper som Mary Janes og Prada Loafers, før den populære tv-serien?

Over natten rullet en ny form for skosjargong over de fleste kvinners lepper, og like etter kom den skyhøye hælen med knallrød såle som skulle ta over verden - nemlig Christian Louboutins.

Forbud mot høye hæler

Men samtidig som populariteten har økt, har også frustrasjonen over de strengt tatt upraktiske skoene gjort det samme.

Ja, selv skodronning Sarah Jessica Parker, skuespiller bak karakteren Carrie Bradshaw, som i serien anslår å ha brukt mer enn 40.000 dollar på sko, har nå lagt de høye hælene på hylla.

- I et tiår løp jeg bokstavelig talt rundt i høye hæler gjennom en hel 18-timers jobbdager. Det var nydelige sko - noen bedre enn andre, og jeg klagde aldri. Men etter en lavbudsjettfilm hvor jeg ville bruke rimeligere sko uten skinnsåle, vrikket jeg ankelen flere ganger. Legen min påpekte at jeg hadde påført langvarig skade på føttene. Jeg hadde faktisk grodd et nytt, lite ben i foten på grunn av belastningen, fortalte Parker til motemagasinet The Edit,

Så hva er det med disse skoene, som ofte har blitt omtalt som "djevelens gave til kvinner", som gjør at vi aldri kan få nok av dem?

høye hæler

LANGE DAGER, HØYE HÆLER: Sarah Jessica Parker løp rundt i skyhøye hæler som Carrie Bradshaw fra «Sex og singelliv». © FOTO: Stella Pictures.com

Forandrer kroppen

I tillegg til å fungere som et motetilbehør som virkelig kan sette prikken over i'en for ethvert antrekk, har høye hæler den effekten at de kan gjøre sitt med kroppsformen vår.

Vi blir så klart høyere, og med korrekt gange virker vi rettere i ryggen, magemusklene strammer seg og legg- og lårmusklene blir både mer prominente - og får seg faktisk en real treningsøkt.

Men de fleste er nok klar over at dette er bare hvis man bruker skoene riktig.

For det motsatte kan ofte resultere i krom rygg, elefantgange som regelrett banker føttene rett ned i bakken ved hvert eneste steg, og så klart skjelvende ankler - som ofte ender i forstuing.

Det finnes ikke noe mindre tilgivende enn feil sko på feil føtter med feil gange. Derfor er det ifølge Glamour Magazine noen viktige ting du bør huske på når du bruker høye hæler:

  • God holdning med hodet og haken opp, skuldre tilbake, stram mage og lett bøy i knærne.
  • Gå rett, og unngå andegangen med skoene vridd utover. Løft benene med god hjelp fra magemusklene, og ha hovedvekten på tåballen.
  • Bøy og tøy føttene godt både før og etter bruk av høye hæler.
  • Tren opp tærne med enkle øvelser som å plukke opp klinkekuler fra bakken, og balanseøvelser for anklene for å styrke gangen din.
  • Bruk aldri de samme høye hælene to dager på rad.
høye hæler

VÆR OBS: Det er faktisk ikke bare fryd og gammen knyttet til et par høye hæler. Tross at det gjerne blir fremstilt som nettopp det. Et eksempel på dette finner vi fra den superpopulære tv-serien «Sex og singelliv» der damene var ikledd et par høye pumps stort sett hele tiden. © FOTO: Stella Pictures.com

Den perfekte høye hælen

Men det hjelper lite å gå riktig, hvis skoene ikke er designet korrekt. Vi spurte to skodesignere og to ortopediingeniører om hvordan den perfekte høye hælen burde være, og hvordan de skal brukes.

- Det er ingen tvil om at hæler gir oss kvinner en flott holdning. Bruk derfor gjerne hæler til fest hvis du ønsker, men husk å bruke rett sko til rett situasjon, råder ortopediingeniør Katrine Jansen ved Drevelin Ortopedi og legger til:

- Jobber du hele dagen, og må ha på et par pensko med hæl, kan du gjerne ha et skopar du sniker deg inn i når du sitter ved pulten eller beveger deg vekk fra representasjonsområdet. Dette gir føttene en pause. Skal du på fest, og det er et stykke å gå, bør du dra med deg et par komfortable sko i vesken. Dette vil være fantastisk til hjemturen.

Når det kommer til selve designet av en høy hæl, er det flere elementer vi burde tenke over.

- Det viktigste er at foten har god støtte hele veien langs den naturlige buen, og at det ikke blir for stor glippe mellom foten og sålen. Selve vinkelen bør derfor ikke være helt rett, men litt buet som foten, forklarer skodesigner Monica Stålvang Lange.

Og vinkelen på selve hælen er avgjørende for hvor komfortable skoene er å gå med.

- Fra der hælen på foten din treffer i skoen, skal det gå en loddrett akse gjennom skohælen og ned til bakken. Hvis hælen peker bakover, er den ikke komfortabelt å gå på, råder skodesigner Ingunn Birkeland.

Den perfekte hverdagsskoen - med hæl

Ortopediingeniør ved OCH Ortopedi, Lise Sundby Nybo, har en klar mening om hvordan den perfekt hverdagsskoen burde være.

- Hverdagssko burde ha en liten høyde på hælen, og en stabil hælkappe. Overlæret burde være fleksibelt, og ikke for stivt. Yttersålen burde være stabil og støtdempende. Samtidig burde man unngå syntetiske materialer i skoen.

Lange forklarer oss nærmere hvorfor skinn er bedre enn syntetiske materialer.

- Skinn puster og tilpasser seg foten der det er nødvendig, samtidig som den holder formen. Syntetiske materialer puster ikke, og du blir både svett og klam. Det er viktig at det ikke bare er skinn utenpå, men også i selve fôret.

høye hæler

GOD STØTTE: De moteriktige ankelskoene gir mer støtte en tradisjonelle pumps. © FOTO: Thinkstock.com

Bruk tid i butikken

Selv om det er lett å dra kortet på et lekkert skopar i butikken, er det viktig for fothelsen at du tar deg godt med tid til å prøve skoene på, og sjekker om passformen faktisk fungerer for deg.

- Kjenn godt på selve skoen. Den skal være vridningsstabil; altså ikke kunne vris rundt som en vaskefille, forklarer Jansen, og legger til:

- Det er viktig at skoen går godt opp på vristen av foten slik at skoen sitter, og ikke trenger å være trang for å henge på. Har skoen en snøring eller borrelås, er dette en fordel da den kan strammes, og passer da perfekt til enhver fot. Har man et par pumpslignende sko, eller en sko med hæl, er det en stor fordel om skoen har en reim øverst på vristen.

Selv om man prøver på et par nye hæler, og de umiddelbart føles komfortable, er det ikke sikkert at de vil holde seg slik veldig lenge.

Prøv å gå noen runder rundt i butikken. Ikke bare lusk deg forsiktig rundt, men virkelig gå og bruk kroppen og bena. Se til at skoene bevarer den gode følelsen rundt føttene dine.

Dobbeltsjekk at sålen følger undersiden av føttene dine, og at selve hælen ikke er plassert for langt bak.

Et optisk bedrag

Selv om en tykk hæl kan være lett for mange å gå med, kan man også ty til stiletter - så lenge den øverste delen av hælen er tykkere og gir en støtte som dekker hele hæl-området.

Og er man helt ny i høye hæler-gamet, har Birkeland gode råd.

- Sko med platå foran vil gi et optisk bedrag slik at de ser høyere ut enn de føles å gå i. Ikke kjøp for høye sko. Det er viktigere å føle seg vel enn å ha høyest antall centimeter på hælene. Hvis du ønsker å bli skikkelig god på høye hæler, kan det være en idé å ta et dansekurs der du finner senteret i magen, og dermed får bedre balanse, legger skodesigneren entusiastisk til.

høye hæler

ØMME BEN: Feil valg av høye hæler kan ha store konsekvenser for føttene dine. © FOTO: Thinkstock.

Ikke utsett deg for unødvendig smerte

De fleste har nok opplevd såre føtter etter en lang dag eller kveld på høye hæler. Ingenting er da så tilfredsstillende som å slenge av seg skoene sekundet etter at man kommer inn døra. Men det er ikke sikkert du kun påfører deg en umiddelbar smerte som går over etter et godt fotbad.

- Ved daglig bruk av høye hæler, kan man utvikle plager som hammertær, liktorn, hudfortykkelse, tverrplattfot, tretthetssmerter og artroser i forfoten, forklarer Lange.

Og noen av de største problemene kommer som en følge av at høye hæler kan gi en unormal belastning på foten.

- Når man belaster foten barfot, treffer 70 prosent av kroppsvekten hælen, og 30 prosent fordeles over resten av fotsålen. Når man bruker en sko med høy hæl, cirka tre og en halv centimeter hælhøyde, kommer 80 prosent av vekten på forfoten. Det sier seg selv at dette ikke er bra i lengden, sier Jansen og legger til:

- Hard hud under forfoten kan tyde på for mye belastning. Det samme gjelder hard hud under kun den ene siden av for eksempel hælen. Dette er et tegn på feilbelastning. Smerter i ankel - og til og med knær og hofter, kan ofte relateres til fotproblematikk. Da kan råd angående skotype være på sin plass. I andre tilfeller kan det være bra med en individuell tilpasset såle.

høye hæler

DE BESTE HÆLENE: Det går fint an å bruke høye hæler en gang i blant, så lenge de har en rett og tykk hæl, samt platå under tærne. © FOTO: Thinkstock.com

Hvor høyt kan du gå?

Så når skoformen, gangen og skokvaliteten er avklart - er det bare én detalj som mangler. Hvor høy hæl burde du ha?

- Hælen avhenger helt av personens høyde, skostørrelse og hvor vant man er til å bruke høye hæler, men over 11 centimeter uten noen form for platå kan være litt vel høyt å gå med i en lengre periode. Syv til åtte centimeter reell høyde synes jeg selv er perfekt. Hælen kan fortsatt være ni til ti centimeter høy, men med hjelp av platå vil det ikke føles som mer enn syv til åtte centimeter, råder Lange.

Birkeland er enig:

- For et par timers bruk kan opptil ti til elleve centimeter gå bra, men for en hel dag synes jeg et sted mellom fem og åtte centimeter er perfekt. Men dette er veldig individuelt.

Ortopediingeniørene synes litt hæl er bra, men helst ikke for mye av det gode.

- Ideelt sett er en og en halv centimeter hælhøyde det beste for belastningen av foten. Det er det de fleste sko har i dag. Helt flate sko som for eksempel Converse er heller ikke bra i lengden. Maks hælhøyde på pensko bør være tre og en halv centimeter, forklarer Jansen.

- En liten forhøyning under hælen er å anbefale, cirka en og en halv til to centimeter. Kvalitet samt støtdemping på sålen er fornuftig å ha et bevisst forhold til, råder Lange.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!