Å kjøpe klær i dag er ikke så enkelt som det en gang var. Størrelsene varierer stort fra merke til merke, og man kan gå fra å være en S i en butikk, til å måtte bruke L i en annen.

Dette er ikke tilfeldig, det er et begrep i klesbransjen som kalles «vanity sizing», som nettopp er å sette mindre størrelse på merkelappen på klærne slik at kunden skal føle seg bedre og dermed kjøpe mer.

Spesielt har dette blitt et utbredt fenomen i USA, hvor kvinner som tidligere brukte størrelse 42, nå kan kjøpe klær i størrelse 36 eller 38 uten å gå ned i vekt.

Del

Kjøper feil størrelse

Men størrelsejukset kan også gå andre veien, noe som ofteste skjer med de eksklusive merkene.

Her er størrelsene ørsmå, slik at de små, slanke kroppene som ser bra ut i alt, kan vise fram klærne på en måte som er positivt for merket, mens de som bruker de største størrelsene ikke har sjans til å få klærne på seg.

Nå som nettshopping er større og viktigere enn noengang, kan all denne variasjonen i størrelser bli problematisk.

Mange savner en standardstørrelse som de forskjellige merkene må forholde seg til, både i forhold til at det gjør selve shoppingen enklere, men også med bakgrunn i å ha et realistisk forhold til kropp og størrelse, som er viktig for selvfølelsen.

Ifølge National Retail Federation i USA returneres hele åtte prosent av klær til butikk fordi størrelsen er feil.

Scanner kroppen

Men nå tar flere selskaper tak i problemet, både ved å gi mer informasjon om størrelsen på merkelappen og designe et plagg i forskjellige fasonger slik at det passer til flere kroppstyper.

Ifølge New York Times er det siste verktøyet å tilby scanning av kroppen som viser en oversikt over hva størrelsen din tilsvarer i forskjellige merker.

- For kundene er det en stor utfordring å finne riktig størrelse, og dette kan føre til frustrasjon og returer. Mange kvinner knytter selvfølelsen sin til størrelsen på merkelappen, sier Tanya Shaw, som har startet firmaet MyBestFit, til New York Times.

MyBestFit leverer kropsscannere til kjøpesentere, som i løpet av 20 sekunder vet hvilken størrelse du må ha i over 50 forskjellige merker. Og det er skremmende store forskjeller på størrelsene.

En kunde forteller New York Times at hun varierer mellom fire forskjellige størrelser når hun handler klær, alt fra en amerikansk «size 0» til en norsk størrelse 36. Ved hjelp av scanneren traff hun riktig størrelse i jeans på første forsøk.

- Ni av ti velger feil

Scanneren fungerer ved at kunden går inn i en sylinderformet bås med klærne på. En scanner roterer rundt båsen, og radiobølger sender 200.000 forskjellige mål til datamaskinen, som regner ut størrelsen på hver minste del av kroppen.

Alle klærne på kjøpesenterets butikker er lagt inn i databasen, derfor kan maskinen enkelt finne ut hvilken størrelse kunden må ha i hvert enkelt klesplagg.

Don Thomas leder et av kjøpesenterne som har gått til innkjøp av en scanner, og han forteller at dette er til stor hjelp for kundene.

- Ni av ti vil velge feil størrelse i bukser om de skal prøve uten hjelp. Ved hjelp av scanneren får de vite nøyaktig hva som passer. Så dette er til god hjelp for kunder som ikke har tid til å prøve seg gjennom alle størrelsene, sier Thomas til New York Times.

Smal, timeglass eller pærefasong?

Det prøves også ut andre metoder for å gjøre det enkelt for kundene å finne plagg som passer. Et eksempel på det er jeansmerket Levi's siste kampanje, Curve ID. Jeansene kommer i forskjellige varianter basert på kroppsfasong.

Kundene kan velge jeans ut ifra hvor formfulle hofter de har, og de forskjellige modellene er tilpasset problemområdene til hver av disse kroppstypene. Ifølge New York TImes har Levi's solgt over én million av Curve ID-jeansene.

Levi's har også fått oppmerksomhet for rumpekameraet de lanserte i forbindelse med buksene.

Det er også lansert et nytt system for å dele inn størrelsene, kalt Fitlogic. Her deles plaggene inn i tre kroppstyper i tilegg til størrelser - smal, timeglass, eller pæreformet.

DRØMMERUMPE: Få skikkelig sprettrumpe ved å velge srategisk plasserte baklommer. Denne buksen er fra Lee (kr 959).=

VELG RIKTIG: Det er ikke enkelt å finne jeans som passer. © Foto: Nelly

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!