Gluten eller ei?

Mat med gluten:

Hvete, durumhvete, fullkornhvete, siktet mel. Hvetekli, hvetekim og kjerner. Mannagryn, semule, bulgur, couscous, spelt, urhvete, rugmel, havregryn*, havremel*, havrekli* og havrekaker*. Mysli, byggryn, brød, kaker, pasta rasp, vafler, bakeblandinger, matfløte.

* Havregryn er i utgangspunktet glutenfritt, men på grunn av forurensing fra andre kornslag anbefales det kun å bruke glutenfrie havregryn. Glutenfrie havregryn er produsert og videreforedlet adskilt fra alle andre kornslag.

Mat som ofte inneholder gluten:

Farse, paté, pølse, pålegg, ferdigretter. Saus, soyasaus, sennep, ketchup, majones, remulade, karri og andre krydderblandinger. Sjokolade, lakris, vingummi og karameller, chips, øl og milkshake.

Mat som oftest ikke inneholder gluten:

Kjøtt, fjærkre, fisk, innmat og egg. Poteter og grønnsaker. Frukt, kokos, nøtter og mandler. Melk, syrnede melkeprodukter og ost. Margarin, smør, olje, saft, juice, brus, sprit og vin.

Kilde: Sundhetsstyrelsen cøliaki, mat uten gluten og Norsk cøliakiforening.

De siste årene har det dukket opp stadig ­oftere i sunnhetsdebatten: Gluten.

Det blir nevnt i samme åndedrag som dårlig mage, forstoppelse, oppblåsthet, allergi, undervekt, overvekt, trøtthet og en rekke andre fysiske plager.

Droppe gluten?

Gluten er tydeligvis skyld i mye ... Samtidig eksploderer mengden av glutenfrie produkter i butikkene, og alt fra pasta og brød til leverpostei og ferdigretter får du nå i en glutenfri variant.

Men skal du kjøpe dem? Hva gjør gluten for kroppen? Og har det noen effekt i det hele tatt å unngå gluten?

Får flere glutenallergi i dag?

Glutenintoleranse er ikke et nytt fenomen, men diagnosen er likevel mer utbredt enn tidligere.

At gluten kan gi problemer, er ikke noe nytt. Symptomene på glutenintoleranse ble beskrevet allerede i 1888.

I dag er diagnosen mer utbredt enn tidligere, men man vet ikke om det skyldes at antallet glutenintolerante er stigende, eller om folk bare er blitt mer bevisste på at mageproblemene deres kan skyldes gluten, sier overlege Steffen Ulrik Friis.

Forklaringen på at så mange i dag opplever problemer med gluten, kan være at kosten har endret seg.

Simpelthen fordi inntaket vårt av hvete er steget. For nettopp hvete er den matvaren som inneholder aller mest gluten.

Men aller først lurer vi på hva gluten egentlig er, og hvorfor det har fått et så negativt rykte.

Gluten er et protein som du finner i hvete, rug og bygg. Noen mennesker kan ikke bryte ned gluten, og det betyr at proteinet gjør skade på tynntarmen, som igjen betyr at maten ikke blir skikkelig fordøyd.

Dermed tar ikke kroppen opp næringsstoffene fra maten som den skal. Lidelsen kalles cøliaki, eller glutenintoleranse.

Lider du av det, og likevel spiser gluten, kan du i verste fall få skader på tarmen og dermed økt risiko for benskjørhet og kreft i mage- tarmkanalen. Risikoen forsvinner imidlertid så snart du dropper gluten.

- Ser vi på statistikken, rammer lidelsen omtrent 1 % av befolkningen, sier overlege på medisinsk avdeling på Gentofte Hospital i Danmark, Steffen Ulrik Friis.

- Det er en ganske stor del av befolkningen. Det er noe av det første vi tester for, hvis folk kommer med uforklarlige magesmerter eller har problemer med avføringen, sier han.

Må sjekkes av lege

Du kan nemlig ikke selv vurdere om du lider av cøliaki eller ikke. For å få et sikkert svar, må du først ta blodprøve og så en biopsi fra tarmen.

- Symptomene på glutenintoleranse ligner på symptomer på flere andre ting. Derfor må du gå til lege for å få det undersøkt, understreker overlegen.

Men hvorfor noen utvikler cøliaki, er det verre å svare på.

- Vi vet ikke årsaken, men det kan være arvelig. Er du selv glutenintolerant, er det 10 % sjanse for at barna dine også er det. Men mange utvikler først cøliaki når de er blitt voksne.

- Det vi imidlertid vet, er at det bare er mennesker med en bestemt vevstype som utvikler cøliaki, men vi vet ikke hva som setter det i gang. Men har du først utviklet glutenintoleranse, må du spise glutenfritt resten av livet for å unngå symptomer og risikere å bli syk, sier overlege Friis.

7 ting du bør vite om gluten

I dag er glutenallergi mer utbredt enn tidligere. Men hva er egentlig gluten?

1. Gluten er et protein i hvete, rug og bygg.

2. Cøliaki, eller glutenintoleranse, rammer ca. 1 % av befolkningen.

3. Lider du av cøliaki, skal du unngå alle produkter med hvete, rug og bygg, og ofte også havre.

4. Symptomene på cøliaki er blant annet dårlig mage, avføringsproblemer, oppblåsthet, blodmangel, trøtthet, forstoppelse, leddsmerter, dårlig humør, samt over- eller undervekt.

5. Har du cøliaki, men spiser gluten, kan du få skader på tarmen, noe som øker risikoen for beinskjørhet og kreft i mage- tarmkanalen. Risikoen forsvinner hvis du dropper gluten.

6. Glutensensitiv er en betegnelse for folk som ikke er allergiske, men som føler at de har det best på glutenfri kost.

7. Har du problemer med gluten? Unngå gluten, og symptomene forsvinner etter et par dager.

Kilde: Sunnhetsstyrelsens cøliaki og mat uten gluten, overlege Steffen Ulrik Friis og dietist Mette Borre.

Mer velvære uten gluten

Men hva med alle oss som kanskje ikke får vondt i magen etter å ha spise tre skiver loff til frokost og en stor porsjon pasta til middag, men som kanskje bare synes vi blir litt oppblåste - skal vi også holde oss unna gluten? Eller blir det da rene glutenhysteriet?

- Nei, jeg synes ikke det er snakk om glutenhysteri. Det er mange mennesker som tåler gluten godt, men som har det bedre hvis de ikke spiser det. Det har jeg sett flere ganger, hos folk med familiemedlemmer som ikke tåler gluten, men likevel opplever at de får mindre luft i magen og et bedre avføringsmønster når de holder seg unna gluten, sier Steffen Ulrik Friis.

Ernæringsfysiolog Mette Borre på Aarhus Universitet Hospital, støter ofte på såkalt glutensensitive – altså folk som ikke har cøliaki, men som likevel har det best uten gluten.

- Når det kommer til glutensensitivitet, er det ikke noe man kan måle, derfor handler det om å prøve seg fram via kosten, sier hun.

Flere mageproblemer

Men har du problemer med magen, kan det også skyldes det som kalles irritabel tykktarm, så det er ikke sikkert du trenger å konkludere med at du er glutensensitiv med én gang.

- Omtrent 10 % lider av irritabel tykktarm, og symptomene minner mye om glutensensitivitet, derfor tror mange at gluten er problemet, og lever på en mye mer strikt diett enn det som strengt tatt er nødvendig, sier Mette Borre.

- Når du er glutenintolerant- eller sensitiv, tåler du ikke proteinet i hvete, rug og bygg, men forskning tyder på at de som har irritabel tykktarm i stedet reagerer på deler av karbohydratene i hvete, rug og bygg, og dermed godt kan tåle spelt. Dermed kan de få nyte de gode tingene fra hveten, samtidig som at dietten deres ikke behøver å være så streng.

Glutenfritt - ikke risikofritt

Det kan være verdt å undersøke hvilke matvarer du tåler dersom du er glutensensitiv – ikke automatisk utelukke all gluten fra kosten. Det er nemlig ikke bare enkelt å leve helt uten gluten.

- Hvis du velger å ikke spise hvete, rug og bygg, er det for eksempel en risiko at du ikke får nok fullkorn. Da må du huske å spise havre, hirse, fullkornris, osv. Fullkorn beskytter mot tarmkreft, sier hun, og understreker at å leve glutenfritt også betyr å tenke langsiktig.

- Mange opplever at de får det bedre ved å ikke spise gluten. Men tenk over sunnheten på sikt. Jeg hadde for eksempel en kvinne her som spiste riskjeks med sjokolade til alle mellommåltider. Hun hadde det bra fordi hun ikke spiste gluten, men på sikt ble hun jo feilernært, sier Mette Borre.

Krevende kosthold

Overlege Steffen Ulrik Friis er enig i at det er en utfordring å spise glutenfritt. Rett og slett fordi det er så mye du må unngå. Derfor mener han du bør oppsøke en ernæringsfysiolog hvis du overveier å droppe gluten.

- De fleste av oss synes vi kan mye om kost, men fagfolkene kan mer, og har trening i å sette sammen en diett. Men først: Gå til legen og få greie på om det virkelig er gluten som er problemet ditt.

Og er du av dem som ikke har cøliaki, men bare synes du har det bedre uten gluten, er det ikke noe i veien for det.

- Så lenge du sørger for å få alle vitaminer og næringsstoffer du trenger, er det ikke noe i veien for at du kan spise akkurat det du vil og som du føler deg best med, avslutter han.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!