TOPPING: Dryss litt kokos over sjokoladen. © Foto: Linda Marie Stuhaug

Nå er det tid for å nyte søte fristelser, og disse sjokoladebitene er midt i blinken for søtsuget.

Blogger Linda Marie Stuhaug deler oppskriften på sine sunne bounty fudge.

Prøv også: Sunne energibarer på 1-2-3

 

Du trenger (12-16 store biter):

2 dl vikingmelk

40 g sukrin gold

10 g ekte smør, evt. coocsa

25 g sukkerfri, mørk sjokolade

En klype salt

20-30 g kokosmasse

 

Slik gjør du:

1. Ha vikingmelk, sukrin gold og smør i en stor bolle som tåler sterk varme. Sett i mikroen og la blandingen koke inn til en tykk, karamellfarget masse. Rør litt underveis og følg med mot slutten så den ikke svir seg, men likevel får nok tid. Ca. 10 minutter, men kan variere. Du kan også koke massen i en kjele - bruk middels varme og rør innimellom, dette tar litt lengre tid.

2. Bland straks inn en klype salt og sukkerfri, mørk sjokolade. Vend godt så alt smelter sammen. Deretter rører du inn kokosmassen, juster mengden etter hvor fyldig bounty fudge du ønsker.

3. Hell massen i silikonformer og sett til avkjøling i fryseren. Fudgen vil stivne etter noen timer.

4. Oppbevares i kjøleskap.

 

Tips og alternativer:

Vikingmelk er usøtet, kondensert melk du får kjøpt på hermetikkboks på alle dagligvarebutikker. Denne kan byttes med fløte, evt. laktosefri fløte for en laktosefri variant.

For melkefri fudge må det større justeringer til, da bytter du vikingmelk med alternativ fløte, smør med melkefri margarin og sukkerfri- og melkefri sjokolade. Vær obs på at mange alternative fløter kan gi fra seg en del smak.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!