Dette gjør appene med oss:

- Det er ikke appene i seg selv, men rutinene du skaper rundt dem, som gjør appene avhengighetsskapende. Brukeren lager sine egne rutiner og mønstre, og i løpet av en lengre periode vil du skape sin egen, ubevisste bane rundt dem. Om de da forsvinner, så vet man ikke hva man skal gjøre med den rutinen. Det er med andre ord først når appene forsvinner at man innser at det ligger et problem der, sier Halvdan Haugsbakken, forsker på sosiale medier.

Her om dagen ble jeg stoppet i billettkontroll på T-banen i Oslo. Jeg gikk som vanlig rolig mot vaktene, i full visshet om at jeg hadde månedskortet på plass.

Men idet jeg kom fram, slo det meg at jeg hadde gått batteritom, og at billetten ligger inne på appen til Ruter – på mobiltelefonen som nå kun var en svart skjerm.

Jeg sto der og svettet over de tekniske hjelpemidlene som er veldig behjelpelige når de fungerer, men totalt ubrukelige når de streiker.

Det skal ikke mer enn et lite teknisk problem til, så har man ingen mulighet til å bevise at man har betalt for billetten.

De mest brukte nytte-appene:

* Vips

* Ruter Reise

* VG

* NSB Billett

* Slutta

* Finn

* Yr

* Mattilbud

* SAS

* Easypark

Kilde: App-store toppliste

Digitalt skille

Skal jeg tro forsker på sosiale medier, Halvdan Haugsbakken, er det likevel enkelheten og tilgjengeligheten som har fått meg til å installere appen i utgangspunktet.

- Disse appene forenkler prosessen rundt rutinene dine, og gjør ting lettere tilgjengelig. Du skaper egne rutiner og mønstre rundt appen, og forenkler på den måten hverdagen din, forklarer han. Ved å gjøre dette er jeg visstnok med på å skape et digitalt skille i samfunnet.

- Appene er basert på selvhjelp, og man kan tydelig se et skille mellom dem som omfavner det nye systemet og intuitivt finner ut av hvordan det fungerer, og de som lager en mental barriere for seg selv. Det skaper et digitalt skille mellom de som kan, og de som ikke kan, forklarer Haugsbakken.

Avhengig, sa du?

Vi burde kanskje bli mer bevisst på hva de små rutinene gjør med oss, og hvor avhengige vi faktisk blir av å ha fullt batteri på telefonen.

Kanskje er det greit å holde billettene og annen uunnværlig informasjon håndfast en stund til?

For dere som måtte lure, gikk det imidlertid greit med meg i billettkontrollen denne gangen.

De ringte inn og fikk bekreftet at jeg ikke hadde noen bøter på navnet mitt, og dermed lot de meg heldigvis gå uforstyrret videre.

5 tilfeldige kvinner og deres apper:

Nytte-apper

NYTTIG: Omana benytter flere apper i hverdagen.

Omana:

- Jeg bruker for det meste apper som er relatert til jobben. DNB til å holde oversikten over økonomien, Google Drive til å overføre filer, Gmail til å sjekke mailen, og Linked In til å knytte forbindelser. Ellers bruker jeg Ruterbillett og Taxifix til å komme meg rundt.

Thea:

- Jeg bruker Ruterreise til å planlegge reiseruten, men har fremdeles et kort med billetten, tilfelle det skulle skje noe med mobilen. Ellers bruker jeg Pomodoro til studiene, Mattilbud når jeg skal handle, VG til å holde meg oppdatert på nyhetene, Yr for å sjekke været, Taxifix til å komme meg rundt, Sleepcycle for å holde oversikt over søvnen, og SatsElixia for å booke treningstimer.

Nytte-apper

VIL REDUSERE: Charlotte prøver å kutt ned på antall apper hun bruker.

Charlotte:

- De jeg bruker mest er SatsElixia til treningen, Googlemaps når jeg skal finne fram rundt omkring, og Mention for å finne ut hvor Mardou & Dean, klesmerket jeg er PR-ansvarlig for, blir nevnt på nettet.

Caroline:

- Jeg har så få apper som overhodet mulig, for å begrense mobilbruken. Jeg har virkelig slettet nærmere alt av apper, for å bruke nettleseren i stedet. De tre appene jeg bruker er imidlertid Ruterreise for å planlegge reiseruten, Been for å holde oversikt over hvor jeg har vært i verden, og Googlemaps om jeg roter meg bort.

Nytte-apper

LETTERE HVERDAG: Rikke bruker appene både for å planlegge og kjøpe ting på tilbud.

Rikke:

- Jeg bruker Ruterbillett, Ruterreise og NSB til å planlegge reiser, og kjøpe billetter. Også bruker jeg Dyretestet til å finne ut hvilke produkter som er testet på dyr, og hvilke som ikke er det. Ellers bruker jeg Narvesen-appen til å se når det er tilbud på enkelte ting, og Dropbox for å sende og motta bilder.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!