Helene Drage

* 26 år fra Fredrikstad.

* Blogger for Kamille.no.

* Utdannet og jobber som personlig trener.

* Driver sitt eget firma som heter My Lifestyle.

* Blogger på helenedrage.com

Mange av oss er opptatt av å ha et sunt kosthold, noe som er kjempebra.

Noen går imidlertid litt for langt, og i det siste har jeg fått flere spørsmål om hvorvidt frukt og bær er usunt.

Mange snakker om at frukt og bær inneholder sukker og at man derfor skal være like forsiktig med å spise dette som godteri og brus, men er det egentlig slik?

Sukker vs. fruktsukker

Det er riktig at fruktsukker inneholder like mange kalorier som vanlig sukker, og at kroppen bryter begge deler ned til glukose i kroppen.

Allikevel blir dette helt feil måte å tenke på.

For det første, fruktsukker og vanlig sukker brytes ned på ulike måter i kroppen, og dermed stiger ikke blodsukkeret like mye når man spiser frukt og bær som når man spiser en sjokolade.

Helheten teller

For det andre, i slike situasjoner er det også viktig å se på det helhetlige kostholdet, og ikke bare en enkelt matvare. Om du spiser for mye vil du jo legge på deg, uansett om du spiser for mye frukt, kylling  eller sjokolade.

Det skal bare litt mindre til å spise for mye sjokolade enn for mye frukt.

Kalorier er jo kalorier uansett matvare (selv om noen matvarer er mer nærringsrike enn andre), og ved et overskudd av kalorier legger man på seg.

Sjokolade og potetgull kan også nytes med god samvittighet, så lenge du klarer å moderere mengden. 500 kalorier i bær er jo en helt annen mengde enn 500 kalorier i sjokolade.

Saken fortsetter under bildet.

SØTT: Frukt og bær inneholder vitaminer, mineraler, fiber og antioksidanter, og kan nytes med god samvittighet. © Foto: Helene Drage

Naturlig mat

Frukt og bær er en naturlig matvare uten tilsetningsstoffer, og man burde ikke være redd for å spise det.

Selv om det inneholder fruktsukker så får man så mye annet som er bra for kroppen at dette kun blir flisespikkeri som gjør folk enda mer forvirret.

Frukt og bær oss utrolig mye mer på kjøpet enn det vanlige sukkeret gir oss. Frukt og bær inneholder en rekke vitaminer, mineraler, fiber og antioksidanter som kroppen drar nytte av.

Dersom du har valget mellom 1 sjokolade eller et eple, så vil fremdeles eplet være det sunneste valget selv om begge inneholder en form for sukker.

Vi bør absolutt spise mindre sukker, men velg heller å kutte ut matvarer med mye tilsatt sukker istedet for bær og frukt er mitt råd.

Nyt - med god samvittighet!

Det er utrolig trist at vi skal bli så opphengt at normale og naturlige råvarer skal få et så dårlig rykte, så denne trenden håper jeg snur før den får fotfeste.

Når alt kommer til alt så er det mengde det handler om, uansett om det gjelder sjokolade eller jordbær.

Så derfor, kos deg med sesongens frukt og bær i sommer, uten dårlig samvittighet!

De fleste av oss spiser uansett ikke nok frukt, bær og grønnsaker på generell basis så her er det bare å sette i gang. Du skal tross alt spise rimelig store lass før det blir for mye.

Følg Kamille! På Instagram @kamillenorge og @kamillepuls. For å følge oss på Facebook klikk her!

Les mer fra Helene her:

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!