Instagram-eksperten:

Journalist Celine I. Aagaard har 102 000 følgere på Instagram, og ble kåret til årets Instagram 2014 under årets Vixen Blog Awards med Instagram-kontoen Hippiehippiemilkshake.

Hun er også  blitt utnevnt til Årets moteblogger 2013 og 2014. Celine har jobbet som journalist i 20 år, er kjent som tidligere sjefredaktør i STYLEmag, har skrevet tre bøker for Kagge Forlag, og jobber nå som moteblogger, frilansjournalist og konsulent.

Enten du vil bli ei skikkelig Insta-dronning som håver inn likes, eller bare vil få opp aktiviteten en liten smule – her er mine beste tips til å få flere følgere og likes på Instagram!

1. Hva bør du poste?

Heldigvis er det ikke noen fasit her, men delikate bilder av god kvalitet scorer høyt.

• Inspirasjon er bedre enn selvskryt! Vi liker alle å pynte litt på virkeligheten, men det viktigste er å ha en profil som er troverdig og som gjenspeiler det du står for.

 • Hent inspirasjon hos de profilene du selv liker best. Ikke kopier, men skap ditt unike univers!

• Teksten med budskapet til bildet ditt bør være enkel, med innhold som forsterker bildet du har postet.

• En instant Instagram er langt bedre enn en lategram! Altså legg ut bilde når det skjer, ikke dagen etter ...

• Det viktigste er å poste det man har lyst til å poste. Selv om selfie fortsatt ligger høyt i kurs hos enkelte, har det for mitt vedkommende aldri vært positivt med verken selfie eller for private innlegg. Instagram-trenden endrer seg, men dette er likevel noe som ofte er sikre vinnere.

• Kaffe på senga, hvitt undertøy, gjerne i blonder, bar hud, ullsokker og bare bein, klokker og fine armbånd, skyfri himmel – gjerne i den norske fjellheimen – og minimalistiske nordiske hjem.

INSTAGRAM

Instagram er en gratis bildedelingstjeneste, og et sosialt nettverk som ble lansert oktober 2010.

Tjenesten gjør det mulig for brukere å ta et bilde, legge til enkle effekter, og tekst, og deretter dele det med andre Instagram-brukere som er koblet til på det sosiale nettverket.

Instagram har i dag 150 millioner registrerte brukere. Instagram har en aldersgrense på 13 år, og ble kjøpt opp av Facebook i 2012.

Kilde: Wikipedia

2. Hva bør du ikke poste?

Uansett om du bruker din Instagram privat eller i jobbsammenheng, bør du tenke nøye over hvilke bilder du legger ut, og hvilke signaler du sender.

Instagram er ditt visittkort og utstillingsvindu, og et sted en framtidig arbeidsgiver vil sjekke – på lik linje som referanser. 

Styr unna uskarpe bilder, bilder tatt på fest, og andre unødvendigheter som får andre til å trykke på «unfollow».

3. Når bør du poste?

Vi som bor i Norge har relativt likt mønster når det kommer til rutiner. Har du derimot flest følgere utenfor landegrensene, bør du ta hensyn til dette. Du kan enkelt sjekke når dine følgere er mest aktive ved å bruke Iconsquare, der du får statistikken du trenger.

Mange av oss sjekker Instagram før vi rekker å snu oss i senga og si hei til vår bedre halvdel og før vi legger oss om kvelden. Synd, men sant! 

I helga har vi fri og er mer sosiale – også i sosiale medier. Legg ut bilder i disse tidsrommene, så får du mest oppmerksomhet rundt det du poster.

Er du på ferie i en annen tidssone, kan du enkelt sjekke verdensklokka på mobilen din. Er det seks timers tidsforskjell, bør du prioritere å legge ut lunsjen din som første post, og ikke frokosten. Forskjellen kan utgjøre mange likerklikk.

4. Hvor ofte bør du poste?

Når du har noe som er relevant å komme med, eller noe som vil overraske! Skap engasjement og føl deg fram. I begynnelsen er det viktigst å vite at det du poster treffer, og får synlighet.

5. Hvilke hashtags bør du bruke?

Den store trenden akkurat nå er å ikke bruke #, men er du foreløpig liten på Instagram, vil jeg anbefale å bruke hashtag for å oppnå best synlighet.

En tag vil øke følgermassen og er et viktig verktøy for å bli sett! Du kan raskt øke profilen med mange følgere om bildet ditt blir regrammet av en stor aktør. Min venninne brukte #mycalvins da Calvin Klein lanserte sin kampanje i sosiale medier, og doblet sin konto.

Har du en spennende og relevant profil, vil flere bli nysgjerrige på å følge deg.

Dette er taggene som ifølge Statigram skal være blant de beste, uten at det er noen form for fasit. #lol #selfie #sky #repost #baby #dog #smile #me #throwback – derav populære throwback thursday på torsdager.

DEILIG SNACKS: Sukkererter, tomat, avokado, mozzarella og sukkererter.

DELIKAT: Det må ikke være frokost på senga, og bilder uten tag fungerer når bildene er delikate. © Foto: Privat

6. Quotes is the new black

Selv om meningene er delte om quotes, gir det treff. Vi elsker quotes. Noen gjengangere er «Chanel & coffee for breakfast», «Flowers say I’m sorry. Chanel Says I’ve learned my lesson», «Work hard and be nice to people». «You will never know how strong you are until you dance in heels all night», «I love you to the moon and back».

Hvis du vil bli inspirert til å finne dagens quote, kan du følge @quotes som har 1,3 millioner følgere eller @thecutesaying som har 1,4 millioner følgere eller @thegoodquote.co som har 1,5 millioner følgere.

7. Hvilket språk  bør du skrive på?

Mange mote- og interiørbloggere velger engelsk, men kontoen blir mindre privat og mer distansert om du går vekk fra norsk – det er det verdt å tenke på. Har du planer om å gjøre business utenfor landegrensene med din Instagram, bør du skrive på engelsk.

8. Hvordan får du flere likerklikk?

Ved å like andres bilder, være aktiv, og ha riktige tags. Når du liker andres bilder, kommer det opp i feeden til andre. Hvis du har et bilde som er populært, får du lettere nye følgere. Mat er ofte populært, det samme er tilbehør som klokker og smykker. #timeforafoodie

INSTAGRAM: Tekst er også viktig på Instagram.

TEKST TELLER: «We do not always dress for boys» fikk overraskende mange likerklikk. © Foto: Privat

9. Hvordan dele Instagram i andre sosiale medier

For å få maks uttelling, kan dine Instagrambilder deles via Facebook, Twitter, Tumblr, Flickr og Foursquare. Du gjør dette enkelt ved å hake av disse før du poster bildet ditt.

Du vil også få stor oppmerksomhet om du deler bildet ditt via Facebook. Om du er ny på Instagram, vil venner og bekjente vil bli nysgjerrige på din profil, men poster du det for ofte, vil du trolig miste Facebook-venner, og det er det ikke verdt.

10. Skap hype og bli repostet

Mange skaper både hype og image via Instagram. Din Instagram kan bli delt ved at andre reposter bildene dine.

Dine kommentarer hos andre Instagramprofiler kan også være gull verdt. Legg igjen en kommentar eller et smilefjes på populære Instagramprofiler i det segmentet du er – det kan gi deg mye tilbake.

En annen vei til suksess er å bli avbildet og tagget på profilen til en med mange følgere.

11. Emoji

Vi er alle opptatt av å bli likt, og følelser spiller inn – uansett alder! Bruken av emoji er virkningsfullt, og absolutt å anbefale om du ikke overdriver bruken.

I begynnelsen var det no-no med emoji, men stadig flere bruker dette for å uttrykke følelser på Instagram sammen med bildet de poster. Posten blir også mindre høytidelig.

Emoji står for smilefjes, og er et bildetegn som også brukes i tekstmeldinger. Det ligger som et eget tastatur, og noen av de mest brukte er klappetegn, takke-tegn, klassiske smiletegn, hjerter og aper.

12. Geotag

Legger du i tillegg bildet du poster til bildekartet, kan du oppdage og bli oppdaget av andre som befinner seg samme sted som deg akkurat NÅ ved å bruke geotag! Enten du befinner deg på kyststien i Vestfold, eller på en strand i Indonesia ...

Nå er det bare å tag-a-long!

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!