Har du sett bli-ny-programmene på tv og drømt om at dette kunne vært deg? Kanskje aller helst uten tv-kameraene på slep?

Nå tilbyr flere og flere store aktører personlig shopper til sine kunder. En personlig shopper er en stylist som har sammensetting av klær til helhetlige, fine antrekk som profesjon. Både H&M og Lindex tilbyr nå personlig shopper her til lands, samt en del kjøpesentre.

Er det noe for deg?

Står du noen ganger og grubler foran klesskapet og lurer på hva du skal ha på deg? Eller skal du i et bryllup eller i en annen spesiell anledning og har ikke noe å ha på deg?

Har du noen bomkjøp som bare blir liggende i skapet (og som du selvsagt egentlig burde lagt ut for salg på Bazar.no eller Finn.no?) Tenker du at det hadde jammen vært fint hvis jeg kunne få noen profesjonelle til å hjelpe meg med å få til en helhetlig garderobe?

Er du mann med shoppingvegring? Er du kvinne med shoppingvegring? Svarer du ja på en eller flere av disse alternativene, ja, da er antakelig personlig shopper noe for deg!

Vi testet personlig shopping

Jeg dro til London og testet personlig shopping-tjenesten på Topshop på Oxford Circus. Jeg jobber med klær og mote, og burde kanskje per definisjon elske å shoppe. Det gjør jeg ikke. Shopping er slitsomt.

Beinhardt arbeid rett og slett. Dessuten er jeg småbarnsmor, og har nesten aldri tid. Som regel handler jeg impulsivt og overilt når jeg først får muligheten, og ender ofte opp med å levere bomkjøpene tilbake (eventuelt gjemme dem bakerst i skapet, og late som de ikke finnes).

Men personlig shopping er en helt annerledes shoppingopplevelse. Etterpå var jeg sliten på den gode måten, litt sånn blid og fornøyd-sliten. Selv om jeg ble blakk. Veldig blakk.

Slik gikk det til.

Sommerfugler

Det kribler i magen da jeg ankommer Topshop-butikken. Da jeg går inn i 09.30-draget, er det nesten så jeg hyperventilerer av forventning (dette er noe de aller fleste gutter aldri kommer til å forstå), og jeg tar meg en liten runde før timen min starter kl 10. Ganske raskt får jeg beslutningsvegringen med stor B over meg. Rad på rad med stativer som bugner over av vårens trender.

Denne butikken er bare for stor! Det blir for mange valg å ta! Hjelp!

Men hei, heldigvis trenger jeg ikke det. Jeg har jo avtale med en stylist som kjenner butikken bedre enn sin egen bukselomme!

SOPHIE: Min personlige shopper på Topshop. © FOTO: Faksimile fra Topshop.com

Informer om stil og størrelser

En ukes tid før oppmøtet, har jeg booket time hos Topshops Personal Shopper-avdeling. Det er en gratis tjeneste, hvor jeg får en egen stylist som har plukket antrekk til meg, basert på informasjon jeg har gitt i forkant. Bookingen gjøres enkelt på nett.

Da timen ble bekreftet, fikk jeg samtidig et skjema hvor jeg skulle fylle ut størrelser og samtidig informere stylisten om hvilken stil jeg liker, hva jeg ser etter og hvilket budsjett jeg har.

Jeg skriver villig vekk om størrelser fra topp til tå, at jeg liker stilen til Emanuelle Alt og Taylor Tomasi Hill og Hanneli Mustaparta for eksempel (uten at jeg egentlig tenker så mye på å kle meg som dem til vanlig, men jeg skulle ønske at jeg gjorde det..), og at jeg ikke føler meg særlig komfortabel, snarere tvert i mot, i supersexy klær à la Roberto Cavalli og Versace.

Jeg skriver at jeg ser etter fine hverdagsklær som jeg kan bruke på jobb og selv om jeg har små barn. At jeg trenger nye jeans, og ser etter en olaskjorte og en olajakke som kan brukes til alt, og at jeg liker (litt) print - jeg er bare ikke så flink til å bruke det. Og litt til. Den lange og informative listen min viser seg snart å være et smart trekk.

- Noen unnlater å skrive at de for eksempel aldri kler seg i lilla, at de hater bukser per definisjon eller at de nekter å vise armene sine offentlig, forteller "min" personlige shopper, Sophie Gallagher.

Det er selvsagt nyttig informasjon for stylistene i forkant av timen.

- Det er slikt du bør opplyse om på skjemaet du bes fylle ut. Jo mer detaljert informasjon du fyller ut, jo bedre klær plukker vi for nettopp deg.

Nettopp. Så nå er jeg spent. Har jeg informert dem godt nok? Skjønner de "meg" og ser de hva jeg kler?

PERSONLIGE STYLISTER: Det var en opplevelse å ha sitt helt eget prøverom og to proffe stylister for hånden, Elvia til venstre og Sophie til høyre. De hadde funnet masse fine klær og sko til meg. Det var vanskelig å velge hva som bare måtte gå på slutten. Nederst til høyre ser du en forventningsfull journalist, før hun blakker seg.... © FOTO: Cecilie Eggen

Hah, dette er noe annet enn å stå som nummer førtitre i køen til prøverommene med ytterjakka på og tjue plagg over armen!

Pur luksus

I det innerste hjørnet i underetasjen i Topshop-butikken på Oxford Circus møter personlig shopper Sophie meg, sammen med sin assistent Elvia. Jeg blir tilbudt kaffe, te eller vann samtidig som jeg blir ført inn til et eget romslig prøverom med to sittepuffer, et stort speil og godt med albuerom.

Hah, dette er noe annet enn å stå som nummer førtitre i køen til prøverommene med ytterjakka på og tjue plagg over armen!

I rommet henger det et stativ fylt med klær, pluss at det står en rekke sko på gulvet, og noen smykker henger dandert over speilet. Klærne henger tett i tett, men jeg skimter en sjokkoransje genser (fresh!) noe med et ganske høylytt mønster (eh..), en magekort topp (uæææ!), noen seriøst korte hotpants (angst!), mange lovende bukser og topper pluss en olaskjorte og en olajakke (hurra!).

Sophie og Elvia starter med å gå gjennom hva de har plukket, hva de ser for seg av kombinasjoner og hvilke sko som kan passe til hva. Sommerfuglene virvler i magen. - Auch, sier Mastercardet. Dette kan bli dyrt!

Jeg har lovet meg selv å være sporty og åpen for nye impulser. Så jada, jeg prøver hotpantsen. Den går til nød som bredt belte i min bok, så den går ganske fort av igjen. Ok, sier stylisten, point taken. Ikke for kort altså. Niks, ikke for kort. Det hadde jeg visst glemt å informere om.

Ny vårgarderobe

De neste antrekkene går det mye bedre med. Jeg liker, til min egen store overraskelse, mønstrede ankelkorte bukser! De hadde jeg garantert aldri plukket med meg selv. Den oransje genseren tas også imot med åpne armer, og er veldig fresh til den søte svanemønstrede (!) buksa. Olaskjorta sitter perfekt på skuldrene, og jeg digger Emanuelle Alt-buksene (med ferdig oppbrett), den hvite blazeren og alle de gull verd basisplaggene som grå, svarte og hvite singleter i ulike formater.

Ikke minst faller jeg plask pladask for en bohemsk silkekimono som styles med singlet, jeans og naglebelte. I tillegg liker jeg godt et par brune hverdagsboots. Og olajakka. Og den hvite strikkegenseren. Oj, dette ble visst ganske mye....

Splitter ny garderobe

Sophie gir meg høflig noen minutter til å tenke kloke tanker i ro og fred, og selv om jeg klarer å skille meg av med drøye en tredjedel av alle klærne i JA-haugen, ender jeg opp med seks topper, en kimono, fem bukser, to strikkegensere, en skjorte, en jakke, et belte og to par sko. Så Mastercardet fikk riktignok litt vondt, for det ble jo en god sum penger totalt.

Men nå har jeg fylt på garderoben så den holder lenge. Plaggene kan fint kombineres sammen, og med mye annet av det jeg allerede har i skapet. Skulle jeg angre på noe jeg hadde tatt med meg i, ville det ikke vært noe problem å bytte det eller levere det tilbake.

Shoppingen var effektiv og morsom, og ikke minst i veldig behagelige omgivelser. Jeg fikk en splitter ny, fresh og anvendelig garderobe på bare et par timer til en meget hyggelig pris. Får det blitt bedre?

NY GARDEROBE: Disse plaggene ble med i kofferten hjem. Freshe vårlige plagg, og noen stayere som skal få bo i skapet mitt veldig veldig lenge.Jeg leverte også tax-refund-skjemaet, så jeg får tilbake skattekronene. Da føles det som om jeg har shoppet med rabatt! © FOTO: Cecilie Eggen

Personlig shopping i Norge

Personlig shopping er gratis hos Lindex og H&M, men er ellers ikke så dyrt som mange frykter. Mest sannsynlig gjør du så gode kjøp og unngår dumme bomkjøp, at du ender opp med å synes at det er en investering av både tid og penger.

Hvordan shoppingen foregår er litt forskjellig fra butikk til butikk.

Jeg måtte sende størrelser og ønsker i forkant, slik at stylisten kunne forhåndsplukke et utvalg. Andre ber kun om oppmøte, og at størrelser og ønsker og selve plukkingen gjøres sammen med deg.

Hør med den aktuelle butikken eller kjøpesenteret før du booker.

Oslo/omegn

Eger på Karl Johan tilbyr gratis personlig shopper den første timen, deretter kr 600 per time.

Ta kontakt med Frøydis Skattum hos Høyer på telefon 22 70 88 20.

Ski Storsenter tilbyr de to første timene gratis. Totalt tar de 600 kr for en konsultasjon på ca 3 timer. Ta kontakt på informasjonen@skistorsenter.no

Lindex i Karl Johans gate i Oslo. Gratis tjeneste. Bestill time ved å sende epost til store.manager299@lindex.com

H&M i Bogstadveien 11 og i Karl johans gate 16 i Oslo tilbyr også personlig shopping som en gratis tjeneste. Mailadresse for bestilling av time er hmloves.no@hm.com

Bergen

Åsane Storsenter. Er du medlem av kundeklubben er tjenesten helt gratis, eller er ordinær pris kr 500 per time. Kontakt shopper@aasanestorsenter.no

Stavanger

Amfi Madla: Tilbyr en time gratis personlig shopper, deretter påfølgende kr 500 per time. Følg denne lenken for å bestille time: http://personligshopper.no/bestill/

Les hele saken
Les alt om:

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!