Det 400 meter lange, rosa bordet strakk seg fra Universitetsplassen til Akersgata, og folk stod i kø for å komme inn fra kvart over tolv selv om arrangementet ikke begynte før ett.

Langbordet var gjerdet inn med bånd og langs båndene kunne du høre flere spørre om hva dette er for noe.

Og det var ikke bare «vanlige mannen i gata» som tok seg tid til rosa lunsj. Vi møtte på både Anne Rimmen, Carina Olset og Kathrine Sørland langs langbordet, sammen med flere andre kjente ansikter.

- Det er viktig å støtte opp det arbeidet som Kreftforeningen og Brystkreftforeningen gjør, sier Anne Rimmen.

- Dette er også en veldig god markering, legger Carina Olset til.

Rosa lunsj, rosa sløyfe-aksjonen

FOLKEFEST: Over 1500 personer koste seg med rosa lunsj i høstsolen i Karl Johans Gate på lørdag. © Foto: Camilla Jorddal

Årets Rosa Sløyfe-aksjon retter søkelyset på de som lever med uhelbredelig brystkreft.

En av fire med brystkreft blir ikke friske, så i år jobber Kreftforeningen og Brystkreftforeningen for å fremheve viktigheten av å bruke tid sammen med venner og familie og håper å inspirere folk til å lage sine egne rosa lunsjer.

- Dette er en fantastisk opplevelse og et minne for livet. Jeg tror dette kan bli en snakkis, sier styreleder i Brystkreftforeningen, Olaug Mortensen.

- Jeg tror dette kan bli en sånn «Var du der den dagen det var rosa lunsj?».

Rosa sløyfe, Rosa lunsj

FANTASTISK OPPLEVELSE: Styreleder i Brystkreftforeningen, Olaug Mortensen, tror årets aksjon blir en snakkis. © Foto: Camilla Jorddal

Tid med de du er glad i

For selv om det ligger noe alvorlig i bunn av arrangementet, viser de 400 meterne med langbord at det er fullt mulig å skape noe hyggelig av det også. Alt du ser langs bordet er smilende mennesker som hygger seg i høstsola.

Anne Lise Ryel, generalsekretær i Kreftforeningen, er også storfornøyd med aksjonen.

- Helt fabelaktig. Jeg hadde ikke forestilt meg at 400 meter med bord kunne se så fint ut, med så mange smilende folk samlet til lunsj. Jeg tror budskapet vårt virkelig kommer fram: Bruk mer tid med de du er glad i.

dekorasjon, rosa sløyfe.jpg

DEKORASJON: Bordet var dekorert med blomsterbuketten fra Mester Grønn og produkter fra Kid, som er hovedsponsorene til Rosa Sløyfe-aksjonen. © Foto: Camilla Jorddal

Hjertesak

Naturlig nok var det en overflod av kvinner rundt bordene, og en av de var Trude Rukan, for henne er dette en sak som står nært hjertet.

- Jeg har selv hatt brystkreft, så dette er noe jeg ønsker å støtte. Enkelt og greit.

Susanne Fagerbakke har også funnet veien til Karl Johans Gate og årets arrangement.

- Jeg jobber egentlig for Kreftforeningen i Bergen, så jeg har dratt langt, men det er ikke på grunn av jobb jeg er her. Jeg ble invitert og meldt på av søsteren min, så det er på en måte helt tilfeldig. Men et veldig hyggelig bra arrangement, sier hun.

Rosa Sløyfe-aksjonen

HJERTESAK: Trude Rukan har selv hatt brystkreft, så Rosa Sløyfe-aksjonen ligger nært hjertet. © Foto: Camilla Jorddal

Kathrine Sørland benyttet anledningen til å rose teamet bak årets Rosa Sløyfe-aksjon.

- Jeg jobber jo i Lindex som er en av hovedsponsorene og har vært med på slike markeringer så lenge jeg har jobbet der. Men i år er det ekstra spesielt og kult. Jeg har i hvert fall aldri vært på et så langt langbord og så møter man jo gode venner, smiler Sørland.

I tillegg til arrangementet i Karl Johans Gate ble det også arrangert rosa lunsj i Bergen, Bodø og Trondheim.

Les mer om Rosa Sløyfe og støtt aksjonen her!

Katrine Sørland, rosa sløyfe, rosa lunsj

SPESIELL MARKERING: Kathrine Sørland har vært med på mange Rosa Sløyfe-aksjoner, men i år er det ekstra spesielt. © Foto: Camilla Jorddal

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!