T-skjorter med print

Denne t-skjorten har 90 000 følgere på Facebook

T-skjorter med print er i vinden. Igjen. Men denne gangen er det også en norsk variant som hevder seg.

FULL FYR I PEISEN: T-skjorteprodusenten Probat har i samarbeid med illustratør Sverre Bjørstad Graffs laget en humoristisk kolleksjon med t-skjorter.
FULL FYR I PEISEN: T-skjorteprodusenten Probat har i samarbeid med illustratør Sverre Bjørstad Graffs laget en humoristisk kolleksjon med t-skjorter. Foto: FOTO: Produsenten
Sist oppdatert

En av de hotteste, raskeste og mest komfortable måtene å fortelle noe om hvem du er eller hva du liker, er via t-skjorten din.

Er du en hardbarket rockefan, eller drømmer om å være det, har du kanskje en t-skjorte med navnet på yndlingsbandet ditt. Er du glad i dyr, kan du gå for en trøye med en liten kanin trykket til brystet.

Og er du leken, går du kanskje for et fargerikt motiv, eller noe med litt humor - som disse t-skjortene...

90 000 følgere på Facebook

- Et sinnsykt populært produkt, sier Marie Vatn.

Hun er kreativ leder i t-skjorteprodusenten Probat, som i samarbeid med illustratør Sverre Bjørstad Graffs, har laget en humoristiske t-skjortekolleksjon.

Og med en vanvittig suksess. T-skjortene med absurde trykk og norsk tekst har nemlig fått over 90 000 følgere på Facebook.

- Ekstra gøy er det jo at Carlings har tatt inn to av designene som kommer i september, sier Vatn som, sammen med Probat, også har laget t-skjorter for både NRK, Bik Bok og Munch-museet.

- Vi startet opp for ni år siden med slagordet «attraktive t-skjorter lissom». T-skjorter med trykk har jo vært i vinden lenge, men ikke t-skjorter med norske trykk. Det fant vi ut at vi måtte gjøre noe med, sier Vatn.

ALLE VIL HA PAPPAPERM: - Denne t-skjorten har solgt over all forventning, sier Vatn. Hun synes trøyen var kul, men veldig spisset, og ble overrasket da den hevdet seg såpass godt.
ALLE VIL HA PAPPAPERM: - Denne t-skjorten har solgt over all forventning, sier Vatn. Hun synes trøyen var kul, men veldig spisset, og ble overrasket da den hevdet seg såpass godt. Foto: FOTO: Produsenten

- Mellom 25 og 40 år

T-skjorter med trykk:

  • På begynnelsen av 1950-tallet begynte flere bedrifter, særlig lokalisert i Miami, Florida, å dekorere t-skjortene med ulike logoer.
  • I 1960 dukket den såkalte ringer-t-skjorten opp - en ensfarget t-skjorte med en kontrastfarge rundt hals og ermer.
  • Denne t-skjorten ble etter hvert et symbol på ung mote og rock'n'rollere.
  • 60-tallet var også tiden for batikkmønster og trykk, og plutselig var den vanlige t-skjorten blitt en måte å kommunisere kunst, reklame og annet popkulturelt budskap via, så vel som politiske meninger.
  • I dag har mange av de ikoniske t-skjorter som ble produsert på 70-tallet blitt en del av popkulturen. Eksempler på dette er de store, gule smilefjesene, den kjente tunge- og leppelogoen til Rolling Stones og det velkjente «I heart NY»- designet.
  • På midten av 80-tallet ble den hvite t-skjorten moderne etter at skuespiller Don Johnsen brukte denne sammen med en Armani-dress i filmen Miami Vice.

Kilde: Wikipedia

Det populære samarbeidet mellom illustratøren og Probat startet da Graffs sendte Vatn en liten forespørsel på mail:

- Han lurte på om vi kunne tenke oss å jobbe med han og «Absurgalleriet» - som er hans plattform for morsomme illustrasjoner. Vi sjekket det ut, lo, tørket tårer, lo og tørket tårer. Absolutt vår humor, sier Vatn.

Hun beskriver den typiske kjøperen av t-skjortene som «både gutter og jenter mellom 25 og 40 år».

- I tillegg er det mange jenter som er innom og vil handle noe fint til kjæresten.

Populært med pappaperm

Vatn forteller om særlig én t-skjorte som har solgt over all forventning.

- «Pappaperm». Vi synes jo t-skjorten var kul, men veldig spisset. Da var det ekstra gøy at den hevdet seg så godt, sier hun og fortsetter:

- Det finnes alltid t-skjorter i en eller annen form - både med tanke på farge, tekst, budskap og mønster. Men i disse dager er vi ekstra heldige. T-skjorter med print er jo veldig hot for tiden.

Det sier stylist Anette von Osten seg helt enig i:

- Akkurat nå er den sporty stilen i trendbildet, og det har aldri før vært så riktig å style en vanlig t-skjorte i bomull til absolutt alt du har i garderoben, sier von Osten.

Den norske t-skjortegiganten er nemlig langt fra de eneste som har latt print dominere de komfortable trøyene denne sesongen.

Også designere som Karl Lagerfeld, DKNY, Proenza Schouler og Marlene Birger har lagt sin elsk på skjortene med et trykket bryst.

Slik styler du t-skjorten

SI DET DU MENER: Denne ærlige t-skjorten fra American Apparel med budskapet: «All blogs post the same stuff» har blitt en skikkelig snakkis.
SI DET DU MENER: Denne ærlige t-skjorten fra American Apparel med budskapet: «All blogs post the same stuff» har blitt en skikkelig snakkis. Foto: FOTO: Printscreen manrepeller.com

Von Osten mener at å velge en variant med print, vil tilføre antrekket ditt det lille ekstra.

- Akkurat nå er motebildet sånn at t-skjorten kan kombineres til nesten alt. Style den til både hverdagslige plagg som jeans, skinnbukse eller dressbukse. Eller til mer pyntede plagg som rysjeskjørt, silkebukse eller paljettskjørt.

Hun mener en t-skjorte med print passer til det aller meste du har i garderoben, og får fort et antrekk til å se både avslappet og kult ut.

- Er t-skjorten litt løs i snittet, kan det være fint å rulle opp ermene på den og stappe den tilfeldig nedi buksa foran slik at du får markert midjen, sier von Osten som videre advarer deg mot særlig én ting:

- Jeg ville tatt en ekstra titt på hva som faktisk står på t-skjorten. Det er ikke alt som høres like kult ut, så tenk igjennom det før du kjøper noe. En t-skjorte kan ofte ha et bilde eller tekst med et budskap på seg, så her er det viktig at du kjenner deg igjen i det som står på den.

Les også:

Perfekte festlooker du må prøve

HUMORISTISK: «Karl who?» står trykt med store bokstaver på den populære t-skjorten som også selveste Karl Lagerfeld har blitt avbildet i. Morsomt?
HUMORISTISK: «Karl who?» står trykt med store bokstaver på den populære t-skjorten som også selveste Karl Lagerfeld har blitt avbildet i. Morsomt? Foto: FOTO: Stella Pictures

Gutta synes dette er minst attraktivt

Sesongens fineste trendfletter fikser du selv

Følg oss på Facebook!

Vi har testet 17 populære nettbutikker

Meld deg på Klikk Motes nyhetsbrev og hold deg oppdatert på det siste innen mote og skjønnhet

Denne saken ble første gang publisert 17/07 2013, og sist oppdatert 03/05 2017.

Les også