Av Felicia Bauren

HOROSKOP - Onsdag 20/4

Hva står i stjernene for deg i dag? Sjekk dagens horoskop!

Myte: Forbrenningen din kan ikke påvirkes

Stoffskiftet regulerer hvor mange kalorier kroppen bruker for å opprettholde vitale funksjoner, alt fra å gå og snakke, til å spise, sove og shoppe.

- Det regulerer kroppens drivstoff og bestemmer hvor fort kroppen brenner kalorier. Du forbrenner kalorier 24 timer i døgnet, hver dag - enten du trener eller ikke. Problemet er at det er mange misoppfatninger om stoffskiftet, som for eksempel at det blir lavere med alderen og at vektøkning dermed er uunngåelig, forklarer ernæringsfysiolog Helen Bond.

Det er lett å skylde på stoffskiftet for alt, men mens aktivitetsnivå, alder og gener spiller inn, er den viktigste regulatoren for stoffskiftet muskelmasse, forklarer hun.

- Jo mer muskler du har, dess flere kalorier forbrenner du, uavhengig av alder. Den beste måten å øke forbrenningen på er å bygge muskler, spise regelmessig og ikke gå for lenge uten mat.

- Jo lengre tid det går mellom måltider, dess mer sakker forbrenningen ned for å spare energi, sier kjendistrener Ali Campbell.

- Gå inn for å øke aktivitetsnivået og tilpass inntaket av mat deretter. Drikk mer vann også. Mer enn 70 prosent av kroppens funksjoner skjer i vann. Derfor trengs det rikelig med væske.

Myte: Du blir tjukk av å spise fett

Den riktige typen fett gjør deg ikke tjukk.

- Hvis du tilfører høye nivåer av omega-3 til kostholdet, kan det faktisk redusere kroppsfettet betydelig, sier ernæringsfysiolog Lorraine Perretta.

- Det er holdepunkter for at EPA og DHA, som finnes i omega-3, forebygger produksjon av kroppsfett, sier hun.

New York-helseguru dr Perricone er enig.

- En av de verste slankefarsottene, den fettfrie dietten, tilhører 80-tallet. Men denne myten eksisterer dessverre fremdeles. Butikkhyllene er fylt med produkter som har lite fett, men er stappfulle av høyglykemiske karbohydrater. Det gir lite næring og mange tomme kalorier, sier han.

Ellie Krieger, forfatter av The Food You Crave, legger til at det kan være en god strategi å være kresen.

- Hvis du spiser førsteklasses mat, gir du kroppen din næringsstoffer av høyere kvalitet, kroppen får mindre søppelmat og har det bedre, sier hun.

En studie i The Journal of Marketing Research viser at de som spiser sjokolade merket «low fat» spiser 28 prosent mer av den. Kos deg heller med både ost og sjokolade av høy kvalitet - men med måte.

Myte: Det handler om viljestyrke - og ikke alle har det

- Mange av oss sier grusomme ting til oss selv. Vi er ikke nådige når vi er alene på badet og ser oss i speilet eller står på badevekten, sier dr Robyn Silverman, ekspert på kroppsbilde og forfatter av "Good Girls Don't Get Fat."

- Vi bærer med oss ting som er blitt kommentert om kroppen vår gjennom årene, og tillater det å styre livene våre og hvordan vi har det med oss selv.

Det er ikke bare deprimerende, men også lite produktivt. Den kritiske stemmen i hodet motiverer deg ikke. Stemmen forteller deg at det ikke er vits i å slepe den slitne kroppen din på trening, og gjør i stedet alt den kan for å bytte ut spinningtimen med et glass vin eller et stykke sjokoladekake - bare for å fortelle deg for en taper du er med en gang du gir etter. Denne stemmen må kveles. Den kommer ikke til å forsvinne helt, men den vil bli svakere.

- ALLE sliter med denne indre stemmen fra tid til annen, sier Tracy Anderson, som er Gwyneth Paltrows personlige trener.

Det spiller ingen rolle om du er Trine fra Trondheim eller Jennifer fra Hollywood.

- Noen dager blir hjernen nødt til å motivere kroppen til å trene, og andre dager vil kroppen kreve det selv. I begynnelsen kommer hjernen til å prøve å rettferdiggjøre grunner til å ikke orke, men når du kommer over kneika, vil det oppleves som en stor bragd, sier Anderson.

Myte: Man forbrenner mer ved å sove mindre

- Studier har bekreftet sammenhengen mellom lite søvn og vektøkning. Men dette blir ofte oversett fordi det ikke er penger å tjene på det; det er for enkelt, sier T.S. Wiley, forfatter av Lights Out: Sleep, Sugar and Survival.

En studie som pågikk over 16 år, avdekket at kvinner som sov fem timer hver natt hadde 32 prosent større sjanse for å oppleve stor vektøkning i løpet av livet, og 15 prosent større sjanse for å bli overvektige enn de som sov sju timer hver natt.

- De som sover lite, forbrenner færre kalorier når de hviler. For lite søvn kan utløse mer av stresshormonet kortisol, og dette kan stimulere sult, sier Wiley.

Myte: Hvis du er flink hele uken, kan du spise det du vil i helgen

Det er deilig å slippe å tenke på hva du putter i munnen absolutt hele tiden, men å ta helgen fri fungerer ikke. Helgen er 30 prosent av en uke. Det er en myte at det å spise mer i to dager setter fart på forbrenningen og hjelper deg å gå ned i vekt på lang sikt.

- Ved å spise alt du har lyst på i helgen, nuller du ut de fem dagene du spiste sunt, sier Felicia Stoler, næringskoordinator for New York City Marathon.

Dessuten oppmuntrer disse «fridagene» til overspising. Det går heller ikke an å lure kroppen ved å spise til forskjellige tider på dagen. Det spiller ingen rolle når du får i deg kaloriene. Hvis du spiser flere kalorier enn du bruker, har det ikke noe å si om du gjør det om morgenen eller kvelden - du vil uansett gå opp i vekt. Kroppen jobber fremdeles mens du sover, med å fordøye og restituere seg.

KROPPSMYTER: Det er mange myter som florerer om trening og kosthold, her får du svaret på ti av dem. © ELLE

Myte: Det er gammeldags å telle kalorier

Det høres retro ut, men hvis du vil ned i vekt, er dette fremdeles den mest effektive måten å gjøre det på.

- Den største feilen jeg ser folk gjøre, er å ikke passe på kaloriene, sier Jillian Michaels, trener i Slankekrigen.

- Hvis man ikke gjør det, har man ingen anelse om hvor mange kalorier man trenger å forbrenne den dagen. Ha en matdagbok og tell kalorier, så vet du akkurat hvor du står, sier hun. Det er mer fornuftig å telle kalorier enn å kutte ut visse matvarer.

- Du må ikke kutte ut noe for å gå ned i vekt, du må bare være oppmerksom på kalorier som kommer inn og kalorier som går ut. Det er selvfølgelig ingen god idé å bruke alle kaloriene på iskrem, men ha et variert kosthold med frukt, grønnsaker, magre proteiner - og ikke glem å unne deg noe godt av og til, sier Michaels.

- Jeg spiser 200 kalorier av noe jeg elsker hver dag, som regel mørk sjokolade. Hvis du tvinger deg selv til å kutte ut noe helt, kommer ikke dietten til å vare.

Myte: Vekt er genetisk

Selv om du er glad i moren din, er du kanskje ikke like fornøyd med magen du har arvet, og det faktum at du - som henne - ikke er i stand til så mye som å se på en potetgullpose uten å legge på deg. Dessverre er ikke gener noen unnskyldning, og du kan ikke skylde på moren din for dine ekstra kilo.

- Vi kan være genetisk disponert til å bli overvektige. Men nøkkelordet her er «disponert ». Ingenting er hugget i stein, sier ernæringsspesialist dr Helen Heap. Så selv om det kan være behagelig å ha en unnskyldning, handler det til syvende og sist om deg selv. Med en gang du klarer å ta bort ansvarsfraskrivelsen som rømningsvei, vil du oppdage at du blir mye mer motivert til å gjøre noe med det.

Myte: Det er bra å gå raskt ned i vekt

- Det er ikke sunt å gå ned mer enn en halv til en kilo i uken. Det er risikabelt, sier dr Roshini Raj, som er ekspert i gastroenterologi og indremedisin, og er assisterende professor i medisin på New York University Medical Centre.

- Rask vektøkning kan være hardt for hjertet og leddene, men rask vektnedgang kan også skade leveren og danne gallestein, føre til hårtap (fordi man ikke spiser nok proteiner) og tap av muskelmasse. Når man kutter dramatisk ned på kaloriene, går kroppen i sparemodus og prøver å holde på fettet. Dermed brytes musklene ned i stedet.

Myte: Løping på tom mage forbrenner mer

Fordi blodsukkeret og nivåene av karbohydrater i musklene er lave etter en natts «faste», vil trening før frokost i teorien tvinge kroppen til å bruke fett som brensel. Men å trene på tom mage er litt som å prøve å kjøre bil uten bensin, sier kjendistrener Ali Campbell:

- Du trenger karbohydrater i systemet til å starte «motoren» og til å holde den sterk, så du forbrenner flere kalorier totalt. Både musklene og hjernen foretrekker karbohydrater som drivstoff. 100 eller 200 kalorier med lettfordøyelige karbohydrater er nok - fruktjuice, yoghurt eller tørket frukt. Dessuten unngår du å gå på en kjempesmell når du blir skrubbsulten etter treningen.

Myte: Jo raskere, dess bedre

Hvis du er en av dem som elsker å løpe på tredemølle, så husk at det er noe som heter å trene for hardt. Dette viser en studie publisert i The Journal of Strength and Conditioning Research. Funn tyder på at det faktisk kan ha en negativ effekt på ytelsen hvis man bruker for mye tid på å løpe så raskt at man ligger rett over melkesyreterskelen, som er det nivået hvor kroppen begynner å produsere melkesyre.

Ifølge studien er det bedre å veksle mellom lett og hard trening (altså å øke mengden av trening med lav intensitet) enn å bytte på å trene middels hardt og hardt.

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!