Av Felicia Bauren

HOROSKOP - Onsdag 20/4

Hva står i stjernene for deg i dag? Sjekk dagens horoskop!

Selv om bikinisesongen nå er i gang for fullt, er det aldri for sent å begynne å trene.

Men hva skal du velge? Sliter du med motivasjonen er det viktig å finne en treningsform du liker, men samtidig ønsker du selvfølgelig å se resultater av treningen.

Vi har testet fire forskjellige treningsformer, slik at du kan finne den som passer nettopp deg best.

Enkelt, kjapt & effektivt

Testperson: Signy Fardal, sjefredaktør.

Hvor: Power Place (to studioer i Oslo og ett i Hokksund). www.powerplace.no

Hvordan: Treningen foregår på en Power Plate, et vibrerende trenings­apparat som sørger for at musklene tvinges til å jobbe fire ganger så mye som på et stabilt underlag. Apparatet stilles inn slik at det passer for meg, og allerede etter to minutters oppvarming, hvor jeg stort sett står i ro på apparatet, begynner svetten å piple. Etter oppvarmingen kan jeg velge mellom over 70 ulike treningsprogrammer, og hvert program tar cirka 30 minutter fra begynnelse til slutt. Jeg varierer mellom Fatburn mix- og Sixpack-programmene. De ulike øvelsene vises på en monitor tilknyttet hvert apparat, og etter et par økter med kyndig veiledning fra en instruktør, vet jeg hvordan øvelsene i mine favorittprogrammer skal gjøres.

Det er alltid en instruktør til stede under treningen, og det er kun fem apparater i studioet og derfor maks fem som kan trene på samme tid. Derfor har instruktøren alltid tid til å pushe og veilede meg. De 30 minuttene treningsøkten varer, går alltid overraskende fort, og jeg er som regel gjennomsvett når økten er over og jeg er klar for fire minutter med obligatorisk massasje, hvor jeg ligger rett ut med halve kroppen på den vibrerende platen.

Hvor ofte: 2-3 ganger i uken.

Pris: En drop in-time koster kr 140, og medlemskap fra kr 550 pr måned. Klippekorttime koster mellom kr 80 og 110, avhengig av hvor mange klipp du kjøper. Man kan også kjøpe en egen Powerplate til å ha hjemme i stua. Det er en enklere variant enn den de har på treningsstudioet, og koster ca. kr 20.000.

Minus: Jeg kan ikke finne et eneste minus med denne treningen.

Pluss: Det aller beste er selvfølgelig tanken på at jeg trener i 30 minutter, men får effekten av en hel time. Treningen går raskt unna og blir aldri ensformig eller kjedelig, siden jeg kan velge mellom så mange ulike programmer. En ekstra bonus er at vibrasjonstreningen skal være bra mot cellulitter, og at den dessuten bygger beinmasse og styrker skjelettet.

Totalvurdering: Jeg har trent både regelmessig og uregelmessig i hele mitt voksne liv, men dette er første gang jeg klarer å starte dagen med en treningsøkt uten å grine på nesa bare ved tanken. Jeg har ikke verken målt meg eller veid meg siden jeg startet, men jeg føler meg uansett full av energi og mye mer ship shape enn tidligere.

Les også: Slik får du bikinikroppen

Personlig trening

Testperson: Cecilie Aurstad, journalist.

Hvor: SATS. www.sats.no

Hvordan: Styrke og kondisjon med personlig trener (PT) i kombinasjon med egentrening.

Hvor ofte: 1 time med PT, 2-3 økter på egen hånd med vekselsvis styrke og utholdenhet.

Pris: For PT betaler du cirka kr 500 per gang på de fleste treningssentre, i tillegg til månedsavgift. Jeg passet på å kjøpe klipp på tilbudsdager og betalte kr 8.040 for 18 ganger à 60 min (kr 446 pr gang).

Pluss: Det er jo rett og slett luksustrening. Du får et spark i rumpa, og noen som presser deg lenger enn du klarer selv. Treningsprogrammet blir spesialtilpasset deg, og dere jobber mot et mål, noe som er supermotiverende. Du lærer deg dessuten å gjøre hver øvelse riktig - en knebøy er nemlig ikke bare en knebøy, og å aktivisere flere muskler på én gang, og trenger ikke tenke på belastningsskader. Jeg har opplevd treningen som veldig variert, noe som er supert for ikke å gå lei.

Minus: Det eneste ordentlige minuset, er at det koster penger. På sikt er det litt råflott for de fleste å betale over kr 2.000 i måneden for å trene. Men, det er en super investering for å komme i gang eller få ny giv. Det kan holde i massevis med seks timer med personlig trener etter sommerferien, da det er vanskeligst å komme seg opp av sofaen og inn i treningstightsen.

Det er muligens ikke et minus, men det gjør innmari vondt å trene med PT. Allerede under første time gikk det opp for meg at å bli skikkelig sliten, så sliten at jeg ligger på gulvet og rister og ikke kommer meg opp trappa til garderoben, ikke er noe godt og en følelse jeg har unngått ganske greit de siste 4-5 årene. Med mindre du er innstilt på å lide og kjempe litt, er det ingen vits, da kan du like gjerne gå på gruppetimer. Og obs obs, de fleste mannlige PT-er relativt kjekke og veltrente, og det er alltid like kult å være sprutrød og svett som fy foran en grisedigg 22-åring.

Totalvurdering: Jeg har jo alltid trent, men de siste årene har jeg surra mye rundt på treningssenteret uten mål og mening, og levd i den tro at jeg ville bli fit bare av å oppholde meg på SATS. Jeg var møkkalei gruppetrening, men følte meg helt lost i apparatsalen og syntes det å bare løpe ble for ensformig. Jeg trengte et spark i rumpa, og ville se resultater. Det koster penger, men jeg bestemte meg for å trappe ned på shopping og vie våren til trening. Og det er verdt hver krone! Jeg har aldri merket fremgang så tydelig som nå.

Selv om jeg ikke har råd til dette i all evighet, har jeg fått et supert utgangspunkt for å trene effektivt på egen hånd. Og jeg kommer meg på trening! Tidligere har jeg vært lett å distrahere eller lure med på andre ting, selv om jeg egentlig skulle trene, men nå er det ingen bønn.

TRENING: En joggetur på stranden i ferien skader heller ikke. © Stella pictures

Smart Trening

Testperson: Petra Middelthon, moteredaktør.

Hvor: Smart Trening, i Oslo. www.smarttrening.no

Hvordan: På første konsultasjon med Helle Bornstein, som driver Smart Trening, må jeg gjøre 5 ulike øvelser - så mange jeg klarer av hver - for at hun skal få kjennskap til min fysiske form. Deretter måler hun lår, armer, midje, sete, bryst og overarm, slik at jeg lettere kan se resultatene etter et treningsopplegg som skal vare i 6 uker. Hun vil vite mine mål med treningen (å bli fit for sommeren!), og hvordan mitt kosthold er. Deretter skreddersyr hun et trenings- og kostholdsprogram, slik at jeg får maks ut av treningen. Hun mener at jeg først og fremst skal trene styrke og utholdenhet. Programmet innebærer at jeg trener med henne i studio en gang i uken og tar to økter på egen hånd hjemme. Hjemmeprogrammet har hun spilt inn på video, slik at jeg kan se hva jeg skal gjøre på iPaden eller på telefonen.

Hvor ofte: En gang i uka i treningsstudio og 1-3 ganger alenetrening. Ikke oftere enn annenhver dag for at kroppen skal få maks utbytte.

Pris: Kr 700 per gang. Hver økt hos Helle varer i 40 minutter. Du kan kjøpe ulike pakkeløsninger, og da blir prisen pr gang lavere.

Minus: Det eneste minuset er kostholdet; det er noen få ting jeg ikke bør spise og drikke. For eksempel bananer, boller, sjokolade og juice.

Pluss: Jeg har alltid vært medlem av et treningssenter, men egentlig aldri trent - og i hvert fall aldri oppnådd synlige resultater. Det å bli fulgt opp og pushet hver uke er motiverende, særlig når kjemien mellom meg og PT-en stemmer så godt. Jeg gleder meg til å trene, og finner lettere tid til det enn tidligere. Treningsprogrammet tar hensyn til jobben min, og det er lett å gjennomføre selv når jeg er på reise. Fra å slite med øvelser i starten, går det lettere fra gang til gang, og etter kort tid var resultatene synlige!

Totalvurdering: Jeg måtte ikke endre så mye i kosthold og vaner, så dette er mye lettere å gjennomføre enn jeg trodde på forhånd. Det at Helle er streng og følger meg opp personlig, har gitt resultater. Jeg har nå trent i 6 uker (midjen er blitt 10 centimeter smalere, jeg har gått inn centimeter overalt!), og jeg føler meg bedre enn på lenge.

Fit for beach

Testperson: Live Brekke, AD i ELLE Decoration.

Hvor: Elixia. www.elixia.no

Hvordan: En 50 minutters time som er en blanding mellom eksplosiv styrke og kondisjonstrening som gir høy puls. Timen innholder 5 kondisjonsøkter som varer i 5 minutter, og fire styrkedeler på 3-4 minutter. Styrkeøvelsene er basisøvelser, og det er lagt opp til at du skal få melkesyre slik at etterforbrenningen blir så høy som mulig.

Hvor ofte: 1-2 ganger i uken. Timen bør kombineres med hard styrketrening i sal for å få maks effekt.

Pris: Kr 710 i måneden.

Pluss: Jeg er glad i lange løpeøkter og ikke så vant til å trene eksplosiv styrke eller kondisjon med høy puls. Kroppen min fikk sjokk, og jeg kjente at dette var noe den trengte. Ifølge instruktøren responderer kroppen best når du gjør noe du ikke er så flink til, og for meg var dette en måte å bryte de vanlige treningsrutinene på. Jeg syntes det var gøy med en blanding av styrke og kondisjon. Selv om timen var knallhard, fløy den av gårde.

Minus: Hvis du tror det er like lett som en spasertur i parken å bli Fit for beach, så kan du glemme det. Du får ingenting gratis. Du svetter, det brenner og du får lyst til å kaste opp. Det er heller ikke til å komme utenom at kostholdet spiller en stor rolle her. Du (jeg) må la vestlandslefsene og chipsen ligge i fred hvis bikiniformen skal bli optimal.

Totalvurdering: Det er lett å henge seg opp i treningsrutiner. Jeg liker som sagt å løpe lenge og langt, og jeg liker core-timer. Men ifølge instruktøren er det viktig å bryte mønsteret for å oppnå nye eller andre resultater. Det krever litt disiplin å komme seg på en slik type trening når du vet at det kommer til å gjøre vondt, men det er dessverre den eneste måten å oppnå resultater. Det føles uansett fantastisk når du er ferdig!

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!