ELLE møtte designtemaet til Maison Martin Margiela i New York for en eksklusiv presentasjon av deres nye kolleksjon for H&M, som kommer i utvalgte butikker torsdag 15. november.

Maison Martin Margiela er ikke som andre motehus. Martin Margiela selv viste sin første kolleksjon allerede i 1989, men har aldri blitt avbildet. Etter han forlot selskapet i 2009 har et team av designere stått bak kolleksjonene, og alle er likestilte med hverandre.

Ingen har titler, ingen kan avbildes med ansiktet synlig, og personene i designtemaet svarer som en enhet på spørsmålene på vegne av hele teamet. Margiela er rett og slett særingen i klassen.

Så hvorfor vil de samarbeide med superkommersielle H&M?

- Grunnen til at vi ville gjøre dette samarbeidet med H&M er at én av grunntankene til Maison Martin Margiela er den kollektive ånden og tanken om samarbeid. Dette er en mulighet som gir vår faste kundebase sjansen til å skaffe seg et ikonisk plagg fra kolleksjoner som ikke har vært tilgjengelig tidligere, og samtidig får vi presentert merket for en helt ny gruppe mennesker som ikke kjenner til Maison Martin Margiela fra før, sier Maison Martin Margiela til ELLE.

Relanserer ikoniske plagg

Det som er spesielt med denne kolleksjonen er nettopp at den består av relanserte plagg fra tidligere kolleksjoner. Nå har Margiela-fans muligheten til å skaffe seg re-editions fra den første kolleksjonen til Margiela, og plagg som ble vist på catwalken så sent som vår/sommer 2012.

- Vi ønsket å speile historien til merket, så dette er en gjenskapning av de mest ikoniske plaggene fra Margielas historie. Men plaggene er ikke direkte kopier heller, de fleste av dem har fått noen justeringer. Det er både for å tilpasse materialene slik at vi kan tilby en mer tilgjengelig pris, og for å passe tidsånden bedre. For eksempel ble kåpen i kolleksjonen, som heter Duvet og ser ut som en dyne, originalt laget av gåsedun, men nå kommer den med et annet fyll som er rimeligere å produsere. Men fasongen og sømmene på hvert plagg er helt like originalene, forteller Maison Martin Margiela.

Les også: Derfor blir samarbeidet en suksess

=

MMM FOR H&M: Kåpen til høyre har glidelås på ermene og kan brukes som dyne.

Hvordan plukket dere de forskjellige plaggene?

- Det var en fantastisk prosess, som tok veldig lang tid. Vi gikk igjennom hele arkivet med alle plaggene i vår historie, og det var en opplevelse å oppdage plagg som noen av oss ikke kjente til fra før, og å finne tilbake til de forskjellige plaggene med forskjellig betydning for oss. Til slutt valgte vi å gå for fem forskjellige temaer og se etter hvilke plagg som passet inn der.

Se bildene: Her er lookbooken fra Maison Martin Margiela for H&M

De forskjellige temaene i kolleksjonen er:

Shape & Volume, som er maskuline plagg som har blitt justert til å passe en kvinnekropp.

Oversized, som er plagg til både dame og herre, som framstår som alt for store i størrelsen.

Process of Tailoring, hvor sømmer, mønster og stoffrester er synlige på plaggene.

Ambiguity, som spiller på illusjonen av at noe er virkelig, for eksempel pumpsene med gennomsiktig hæl.

Transformation, plagg som gir ny fasong og bruksområde til en annen gjenstand eller materiale. For eksempel en kjole som er laget for å etterligne et bilsete.

- Intensjonen vår med disse temaene er å gjøre et utvalg som er bredt nok, slik at vi treffer flere stiler. Vi har ingen spesifikk kundeidentitet hos Maison Martin Margiela, verken når det gjelder kjønn, snitt eller stil. Alt handler om hvordan kundene bruker plagget og vi lar det snakke for seg selv, sier Maison Martin Margiela.

=

MMM FOR H&M: Både veskene, skoene og enkelte av plaggene kommer i skinn.

=

MMM FOR H&M: Maison Martin Margiela viser en av favorittene fra kolleksjonen.

Måtte inngå kompromisser

Designteamet har flere personlige favoritter fra kolleksjonen, blant annet skinnjakken i damekolleksjonen, som originalt var en herrejakkevist på vår S/S 2012 visning.

Det de har gjort er å plassere herrejakken på en kvinnekropp, og dekonstruert den totalt, for så å sy den sammen på utsiden for å passe kvinnekroppen, uten å klippe bort det overflødiige materialet eller skjule sømmene.

På den måten blir også konturene forsterket, det er ekstra materialer på skuldrene og langs ermene, noe som gjør hver jakke unik.

- Vi fikk full kreativ frihet med plaggene vi ville lage, og alt vi plukket ble valgt ut fra et historisk standpunkt og et personlig standpunkt for hva vil følte var mest representativt for merket. Alle plaggene er en del av vår historie. Noen er mer avantgarde, mens andre er mer anvendelige. Vi har inngått noen komprimisser med tanke på materialene, men det visste vi at vi måtte gjøre med tanke på å holde prisene nede. Men både vårt og H&Ms team samarbeidet bra og gjorde seg flid med at alle detaljer, slik at det ble så bra som overhodet mulig innenfor de rammene vi hadde, forteller Maison Martin Margiela.

At materialvalgene er billigere å produsere, betyr ikke at kvaliteten er dårlig. ELLE la spesielt merke til de strikkede pologenserne i 100 prosent kashmir, og et par smørmyke skinnbukser i lammeskinn. Skoene og veskene er også i utrolig fin skinnkvalitet.

- Klipp av merkelappen

Men det er ikke til å komme bort fra at denne kolleksjonen er hakket mer utfordrende å bruke enn de andre gjestekolleksjonene H&M har hatt.

Oversizede plagg, mye volum og spesielle snitt og detaljer kan være vanskelig å bruke om man ikke har tunga rett i munnen.

Har dere noen stylingtips til de som er ukjente med denne estetikken?

- Skjønnheten ved Maison Martin Margiela er at ingen forteller deg hvordan du skal bruke plaggene. Om du føler at du kan bruke plagget, så gjør du det. Og du bruker plagget slik du ønsker å bruke det, og innarbeider det i din egen garderobe. Det trenger ikke være topp til tå i en bestemt look eller merke, tanken er at man kan velge selv og gjøre det til sitt eget. Det er derfor vi ikke har merkelapper i våre egne kolleksjoner, fordi vår tanke er at du kan kjøpe plagget, men så må du gjøre det ditt eget. Klipp av merkelappen, og det blir en del av deg.

ELLE fikk sponset denne turen av H&M.

=

MMM FOR H&M: Maison Martin Margiela har også designet smykker i kolleksjonen for H&M. © Mari Ruus

=

MMM FOR H&M: Kolleksjonen er delt inn i fem deler, og har et eget oversized-tema.

=

MMM FOR H&M: Hvert plagg har en egen merkelapp som forteller når plagget opprinnelig ble laget.

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!