JUNIUTGAVEN: I siste utgave av ELLE kan du lese hele intervjuet med kostholdsekspertene, der de blant annet deler flere kostholdsråd og tips til rimelig økologisk mat.

Sjekk hvordan du lager kostholdsekspertenes digge sommermenyer.

Intervjuet med de tre kan du lese i juniutgaven av ELLE som er i butikk nå.

ØKO-EKSPERTEN:

Da Birgitte Magnussen (35) fikk kreft, la hun om til et 100 % plantebasert kosthold. Siden da har hun aldri følt seg bedre.

Birgitte jobber som livsstilsveileder, er forfatter av boka Renere Liv og ekspert på naturlig skjønnhet.

Her er hennes sunne og enkle dagsmeny:

Frokost: Smoothiebowl

Lag en kremede smoothie av avokado, banan, en liten neve spinat eller grønnkål og frosne bær eller andre favorittingredienser du måtte ha liggende. Ha den over i en bolle og topp smoothien med nøtter, gojibær, havregryn, chiafrø, hampefrø eller friske bær.

Lunsj: Quinoasalat

Kok quinoa etter anvisning på pakken og avkjøl. Lag en salat av blandede salatblader, skivet rødløk, cherrytomater og en håndfull spirer. Bland inn quinoaen. Serveres med en enkel vinaigrette av olivenolje, sitron, litt lønnesirup, sennep, salt og pepper.

Middag: Kikertpannekaker med grillede grønnsaker og cashewrømme

Skjær opp valgfrie grønnsaker i biter. Grønnsaker som er fine å grille er squash, paprika, sopp, løk, søtpotet, tomater. Mariner grønnsakene i en blanding av olje, balsamicoeddik, hvitløk og krydder.

Lag kikertpannekaker: Bland 1 del kikertmel med 1 del vann i en bolle, vips godt sammen og ha i en god klunk med olivenolje. Grill grønnsakene i folie på grillen eller i stekeovnen. Stek pannekakene i litt raps- eller kokosolje på middels varme, ca. 5 minutter på hver side. Dekk til de ferdige pannekakene så de holder seg myke og varme.

Lag cashewrømme: Ha en stor neve rå, usaltede cashewnøtter sammen med en skvett vann i en blender, og kjør til du har en kremede konsistens. Tilsett sitronsaft og en klype salt. Legg grillede grønnsaker i en kikertpannekake, ha på cashewrømme og rull sammen. Server gjerne med en frisk salat til.

MATBLOGGEREN:

Den tidligere norgesmesteren i bodyfitness, Kristine Weber (32), syns det er trist at brødskiver har så stor plass i kostholdet vårt.

Hun brenner for mer proteinrik mat og matglede. Masse matglede!

Kristine blogger om sunn mat og trening på kriweb.no, og er også forfatter av bøkene Kristines muskelmat, Sunnere & sterkere med proteinrik mat og Sunn & sterk med protein – mat for muskler.

Kristines 3-retters på et blunk

Forrett: Mozzarella og tomat i skiver.

Middag: Salat med stekte laksebiter, valnøtter og epler.

Dessert: Bananis (2 bananer i skiver og 2 ss vann moses sammen med en stavmikser).

ERNÆRINGSFYSIOLOGEN:

Anette Skarpaas Ramm (35) elsker all slags mat, derfor er det ikke noe offer for henne å bytte ut usunn med sunn mat. Men Meierismør kan hun ikke ha i hus, for da ryker hele boksen med en gang.

Anette er til daglig klinisk ernæringsfysiolog ved Volvat Medisinske Senter. Hun er også aktuell som kostveileder i The Biggest Loser på TVNorge.

Anettes sommermeny

Frokost: Bringebærsmoothie med mandler.

Mellommåltid: Gulrøtter.

Lunsj: Bland paprika, avokado, salat og kylling/laks, gjerne fra gårsdagens middag. Lag en oljebasert dressing av olivenolje, sitron og dijonsennep.

Mellommåltid: Cottage cheese med jordbær, blåbær, bringebær og banan.

Middag: Grillet kjøtt eller fisk med ratatouille/grønnsakpakker i ovnen eller på grillen.

Kvelds: Tomat- og mozarellasalat med olivenolje og balsamicodressing.

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!