Vårt nye nummer med Hanneli er i salg nå.

Magasinet

ELLEs oktoberutgave

Sjekk ut månedens abonnementstilbud, og abonner her!

Til tross for at bilder på  instagramprofilen hennes tilsier at Hanneli Mustapartas trening består av trapeskurs i New York eller surfing på sanddynene i Midtøsten, foretrekker moteikonet en blanding av pilates, kickboksing og yogatimer som pusterom i en hektisk hverdag.

Les mer om Hannelis forhold til trening, hva som motiverer henne og hvordan hun belønner seg selv etter en treningsøkt.

Hva er forholdet ditt til trening?

Jeg ble veldig flink til å trene for to-tre år siden. Før det hadde jeg ikke trent på 10-15 år, utenom en tilfeldig yoga-time en eller to ganger i året. Jeg forsto ikke de som elsket å trene, og gledet seg til en joggetur. 

Men for et par år siden begynte jeg å merke at musklene som alltid hadde vært der, begynte å sige så smått. Da skjønte jeg at jeg måtte finne ut hvordan man blir glad i å trene.

Hva gjorde du?

Jeg begynte med å bestille ti timer hos Victoria's Secret-treneren Justin Gelband her i New York.  Victoria' Secret-modellene har gått til han i mange år. Ettersom det var kostbart var motivasjonen min å ikke bli avhengig av ham, men heller lære meg så mye som mulig, slik at jeg kunne klare meg på egenhånd. Jeg sugde inn alt og stakk etter den tiende timen. Da hadde jeg litt sterkere muskler til å tåle treningstimer og mye mer kunnskap. Derfra begynte jeg på alt fra Barry's Bootcamp, SLT som er en form for pilates på speed, pilates, kickboksing og yoga.

Hvordan trener du her hjemme?

Når jeg er hjemme i Oslo trener jeg med Blake og Atle på Magnat på Skøyen. De gjør studiotrening gøy og variert. De kan utrolig mye om smart trening og jeg lærer mye. De hjalp meg å deffe muskler til Elle-shooten. Det besto av åtte dager med trening hver eneste dag, en midlertidig spiseplan og litt klaging fra meg, før vi kom i mål. Det er helt fantastisk moro å se kroppen forandre seg med mye innsats.

Jeg har endelig blitt glad i å trene, og skjønner de som jeg aldri forsto før. Jeg får det bedre mentalt og en større  indre ro. Et pluss er at kroppen håndterer jetlag bedre. Jeg er stolt av meg selv for å ha klart å bli glad i å trene.

Hva har du på deg når du trener? 

Treningstightsene mine er som regel fra Lululemon og alltid svarte. Trenings-bhene er fra Nike - også svarte, noen ganger hvite. Over den bruker jeg en Calvin Klein, Fila eller Oakley-genser. Jeg trener i svarte joggesko fra Addidas eller Nike.

Hvordan belønner du deg selv etter en treningsøkt?

Med en stor frokost med eggerøre, avocado, ristede brødskiver, varme cherrytomater og et stort glass med grønnsakssmoothie jeg lager selv.

Hvor ofte trener du?

To til tre ganger i uken.

Hva bruker du som motivasjon til å trene?

Jeg vet det gir meg en indre ro i en hektisk hverdag, og det motiverer mye. Trening hjelper en å puste dypere fordi kroppen trenger mer oksygen når den jobber hardt, noe som beroliger og løser opp spenninger i kroppen. 

Jeg har også praktisert litt Kundalini-yoga med en fantastisk lærer i Oslo som heter Lill Janne, hun lærer meg øvelser som hjelper på stress og angst. Jeg kan få angst av å fly og bruker øvelsene hennes flittig på reise. Hun er rå!

Det er også motiverende å se rumpa bli strammere!

Følg ELLE på Facebook!

Hanne Danielsen, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!