Hjerneføde, eller brain foods, er matvarer som kan være gunstig for hjernen. Forskning viser at du blant annet kan få bedre hukommelse, bedre konsentrasjon og en generelt lettere sinnstilstand ved å innføre noen av matvarene nedenfor til ditt daglige kosthold.

Laks og fet fisk (omega-3)

Fråts i matvarer som laks, sild, makrell, avokado, egg, soyabønner, valnøtter og linfrøolje. Studier viser at et nevneverdig inntak av essensielle fettsyrer har sammenheng med bedre kognitiv funksjon (hjernebaserte ferdigheter). Lave verdier av EPA og DHA kan derimot linkes til tidlig aldring av hjernen, økt risiko for kognitiv svikt og for demens. Omega-3 har dessuten lenge vært anbefalt for å forbedre og forebygge sinnslidelser og depresjoner.

Fullkornsprodukter

Hjernen trenger karbohydratet glukose for å fungere optimalt. Glukose finnes blant annet i grovt brød, grov ris, fullkornspasta, frukt og grønnsaker. Men her er det viktig å være obs - glukose finnes nemlig også i godteri, brus, iskrem og kaker. Dette er matvarer som viser seg å ha en forverrende og negativ effekt på aktiviteten i hjernen. Stikkordet er langsomme karbohydrater med lav GI. Sukkeret man finner i grove kornprodukter og frukt gir et stabilt blodsukker og jevn tilførsel av god energi til hjernen.

Brokkoli, kål og spinat

Mørkegrønne grønnsaker som brokkoli, kål, spinat, salat og persille inneholder store mengder antioksidanter og vitamin K. Vitamin K har vist seg å være fordelaktig for hjernens kognitive funksjon og kapasitet. Grønnsakene inneholder samtidig en del karoten, et vitamin som hjelper hjernen med å prestere bedre. Samtidig er de gode kilder til vitamin C, som kan forbedre hjernens fleksibilitet. Kiwi, appelsin, grapefrukt, solbær, jordbær, potet og rød paprika er andre matvarer som inneholder mye C-vitamin.

Meieriprodukter og kjøtt

Vitamin B12 er et livsnødvendig og essensielt vitamin. At et vitamin er essensielt betyr at det må tilføres gjennom kosten, siden kroppen ikke greier å produsere det på egen hånd. B12, eller kobalamin, er avgjørende for en normal nervefunksjon og kan også hjelpe deg å huske bedre. I tillegg til meieriprodukter og kjøtt, finnes vitaminet I leverpostei, egg, fet fisk og torskerogn.

Blåbær

Et studie utført av Tuft University i USA konkluderte med at et moderat inntak av blåbær kan være med på å forebygge demens og utsette tidlig aldring av hjernen. I likhet med kålgrønnsakene inneholder blåbær en god mengde antioksidanter, som beskytter hjernen mot skadelige frie radikaler. Ikke nok med det - det lille, blå bæret kan til og med hjelpe deg med å få bedre fysisk kroppskontroll og motorikk. Tomater, granateplejuice, mørk sjokolade og rødvin inneholder også en rekke gode antioksidanter, som, i likhet med blåbær, beskytter hjernen din.

Tofu

En gladmelding til alle vegetarianere! Tofu skal nemlig være spekket med antioksidanten flavonoid, ifølge en artikkel publisert i tidsskriftet Scientific American. Flavonoider kan blant annet gi bedre hukommelse, lettere tankemønster og bedre koordinasjon. Antioksidanten har samtidig en gunstig effekt på blodgjennomstrømningen i hjernen og kan derfor virke forbyggende på tidlig aldring av organet.

Nøtter og frø

Valnøtter, mandler, linfrø og solsikkekjerner inneholder både proteiner og gode aminosyrer. De er samtidig gode kilder til fiber, vitaminer og langsomme karbohydrater. Med andre ord; nøtter og frø er supermat for hjernen og gull verdt når du trenger å holde fokus og konsentrasjonen oppe. Gresskarkjerner inneholder rikelig med sink, som kan ha gunstig effekt både på hukommelse og tankemønster. Sink er også blitt linket til forebygging og behandling av depresjoner og nedstemthet.

Krydderurter

Krydderier som oregano, basilikum og timian er stappfulle av antioksidanter, som vi tidligere har lært beskytter hjernen mot skader og frie radikaler. Ved det italienske universitetet Molise er forskerne blitt særlig nysgjerrig på effekten gurkemeie og karri kan ha på menneskehjernen. Krydderne inneholder nemlig store mengder av den kraftige antioksidanten curcumin. Det forekommer færre tilfeller av Alzheimers i India, hvor krydderne brukes daglig, enn i for eksempel USA. Nellik, bergmynte, kanel og salvie er andre krydderurter som skal være ekstra rike på antioksidanter.

Les alt om:

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!