GRÜNDER: Carmen Tal er kvinnen bak Moroccanoil.

GRÜNDER: Carmen Tal er kvinnen bak Moroccanoil. © Sabine Villiard

CARMEN TALS GRÜNDERTIPS

Du må se forbi negativiteten. Folk bombarderte meg med motstand; «Du kan ikke gjøre dette! Hva vet du om dette? Du er bare en frisør. Det er så mange andre i markedet. Du må være gal!». Du må bare lukke ørene for det.

Stol på intuisjonen din. Jeg tror kvinner har en utrolig gave ved at vi av en eller ­annen grunn bare vet. De fleste suksessrike mennesker er veldig sta. Det er en del av den intuisjonen. Vi kvinner har en tendens til å fortrenge den og heller bekymre oss for hva andre mennesker skal si. Men bare behold den intuisjonen. Det gir deg selvtillit. Du må føle at du har kontrollen. For når du har det, kan ingenting stoppe deg.

Det er sjelden en dårlig hårdag fører spesielt mye bra med seg. Men i Carmen Tals tilfelle skulle det vise seg at en mislykket hårfarging for sju år siden ble begynnelsen på et eventyr.

Håret hennes var tørt og krusete etter dårlig behandling hos frisøren, noe som passet spesielt dårlig akkurat denne dagen, fordi hun skulle på fest i sin daværende ektemanns hjemland Israel.

- Men jeg nektet å klippe meg, så jeg prøvde heller å fikse det, forteller Tal. Vi møter henne i Moroccanoils kontorer høyt oppe i en skyskraper i New York.

- Svigerinnen min tok meg med til en bitte liten salong i Tel Aviv, der de behandlet håret mitt med arganolje. Frisøren mer eller mindre badet håret mitt i det, og da håret tørket, ble jeg sjokkert over resultatet. Håret mitt gikk praktisk talt tilbake til slik det var før. Det ble mykt og blankt igjen. Det var helt utrolig, sier Tal.

På den tiden drev hun en liten frisørsalong i Montreal i Canada og tenkte instinktivt at hun hadde snublet over et gullprodukt.

Gründer

Hun fikk med seg noen flasker arganolje hjem, og beskjed om å ha noen hos frisøren sin der, så han kunne bruke oljen når han fønet håret hennes.

- Frisøren min ble fascinert av hvor enkel den var å bruke i håret, hvor mykt det ble, og hvordan den løste opp flokene. Han ble så glad i oljen at han begynte å bruke den på andre kunder også - selv om jeg hadde sagt at han skulle spare flasken bare til meg. Snart ble det tomt, og han ville ha mer.

Tal bestemte seg for å skaffe mer. Veldig mye mer. Med hennes eksmann, en forretningsmann med erfaring fra engroshandel, på laget sørget hun for å få rettighetene til distribusjonen av håroljen. De beholdt den brune flakongen og hovedingrediensen arganolje, men endret navnet til Moroccanoil, etter landet argantreet stammer fra, og endret på en del av de opprinnelige ingrediensene.

- Vi liker ikke alkohol og vi liker ikke parabener, så vi fjernet det, og la til en del annet. Vi gikk veldig raskt fra å være tre personer som brainstormet om hva vi skulle gjøre, til vi var i gang.

Verdensomspennende hype

Derfra gikk det slag i slag. Plutselig var Moroccanoil på alles lepper - og i alles hår. Stadig flere salonger tok inn produktet, kjendiser som Madonna, Jennifer Lopez og Scarlett Johansson hyllet håroljen ved enhver anledning, og hypen vokste seg stadig større.

- Hva er hemmeligheten bak suksessen?

- Vi kom til rett tid og på rett sted med et produkt som åpnet en ny kategori i hårbransjen. Markedet for hårprodukter var mettet med den samme typen produkter som alle fortalte den samme historien. Vi kom opp med ett produkt som gjorde alt, og et produkt som leverte, sier Tal.

Mens kvinner i land som Marokko og India har brukt oljer i skjønnhetsrutinene sine i «alle år», er det først de siste årene at oljer i alle former, til både hår, ansikt og kropp, er blitt virkelig stort i den vestlige skjønnhetsverdenen.

- Kan du ta litt av æren for det?

- Definitivt! Definitivt, sier Tal, som åpenbart ikke er fan av falsk beskjedenhet.

- Og noen selskaper har vært helt skruppelløse på å kopiere oss, på alt fra navnet til fargene og lukten. Men det utfordrer oss til å bli bedre. Vi må hele tiden fornye oss.

Nye produkter

Siden oppstarten er sortimentet av Moroccan­oil-produkter hele tiden blitt utvidet. Nå finnes et titalls produkter med Moroccanoil-navnet på, fra hårstylingprodukter, til håndkremer og duftlys. Inntil videre er bare hårlinjen til salgs i Norge.

- Hva er ditt favorittprodukt?

- Den originale håroljen, Moroccanoil Treatment. Uten tvil. Det er et produkt som gjør alt. Det gjør håret mykt og får det til å lukte godt. Om jeg av en eller annen grunn ikke har vasket håret på tre dager, så gjør bare et par dråper av oljen det fresht igjen, sier Tal.

- Den er det eneste jeg hadde trengt om jeg var på en øde øy.

EDLE DRÅPER: Den lett gjenkjennelige flasken med den opprinnelige håroljen. Senere har et titalls andre produkter kommet fra merket, og både farger, navn og logo er blitt forsøkt kopiert av andre.

EDLE DRÅPER: Den lett gjenkjennelige flasken med den opprinnelige håroljen. Senere har et titalls andre produkter kommet fra merket, og både farger, navn og logo er blitt forsøkt kopiert av andre. © Getty Images

Les alt om:

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!