Et nytt år er en prima anledning til å etablere nye, gode vaner innen skjønnhet, sunnhet og trening.

Start på A, og jobb deg gjennom alfabetet!

Antioksidanter

Antioksidanter bryter ned frie radikaler i kroppen, og beskytter mot kreft og hjertesykdommer.

Sørg for å få din daglige dose, for eksempel med blåbær i smoothien, eller en neve valnøtter som mellommåltid.

Bevegelse

30 minutter er minimumsanbefalingen for hvor mye du skal bevege deg hver dag. Om du ikke trener, kan du fylle kvoten på en annen måte.

Gå til eller fra jobben, ta en deilig kveldstur og velg trappa istedenfor heisen.

Flere treningstips? Sjekk ut vår treningsblogg Wellness!

C-vitaminer

Bekjemper frie radikaler, hjelper mot forkjølelse og reparerer huden.

C-vitaminer finnes ikke bare i sitrusfrukter, men også i grønnsaker som paprika og brokkoli. Brokkoli har faktisk dobbelt så mye C-vitamin som appelsiner!

Les også: Derfor trenger du C-vitamin

Detox

Det finnes mange forskjellige detox-kurer. Finn ut hvilken som passer deg best, og sett i gang utrensningen. Hva med å prøve en juicekur?

Eksfoliering

Skrubb huden fra topp til tå med en god kroppsskrubb.

Dette er viktig for å bli kvitt døde hudceller, og for å få fart på blodsirkulasjonen.

Fukt

Huden trenger fuktighet. Legg en god fuktighetsmaske et par ganger i uka, og skift til en rikere krem vinterstid.

Grønt

Det er ingen hemmelighet at grønnsaker er bra for helsen. Men visste du at grønnsaker med dyp farge er de mest næringsrike? Kickstart året med nye grønne vaner.

Hvile

Senk hvilepulsen og stress ned. Finn en ny TV-serie eller sett deg ned med en god bok.

Ingefær

Ingefærrot hjelper ikke bare mot forkjølelse, men også mot bilsyke og morgenkvalme.

Bruk den også i asiatiske retter, gjerne i kombinasjon med chili.

Ja-mat

Legg om til nye, sunne matvaner. Kutt ut godteri og brus i hverdagen, og fyll opp med sunne alternativer.

Kroppspleie

Under tykke gensere og strømpebukser lider huden nød. Få fart på sirkulasjonen med en hampvott, og smør kroppen inn med en kroppskrem som gir masse fukt.

Og kanskje du kan unne deg en kroppsbehandling på spa?

Leppepleie

Minusgrader ute og varm, tørr inneluft gir tørre og sprukne lepper.

Bruk enten en leppepeeling og skrubb leppene forsiktig, eller børst leppene med en myk tannbørste for å få bort tørre flak. Til slutt gir du leppene en omgang med en rik leppepomade.

Manikyr

Hendene er ditt visittkort, så stell pent med dem. Du kan enten gå til en hudpleiesalong, eller fikse dem hjemme på ditt eget bad.

Lakk til slutt neglene med sesongens fineste burgunderrøde neglelakk.

Les også: Slik får du vakre negler

Nattserum

Et serum er det mest effektive du kan bruke på huden, og fungerer som en transportør for kremene som legges oppå.

Invester i et bra nattserum, for det er om natten huden fornyer seg.

=

SKJØNN FRA A TIL Å: Precious Serum fra L¿Occitane, kr 499. Påføres før nattkremen. Warming Eucalyptus & Ginger Body Scrub fra Molton Brown, kr 360. Exfoliering til sliten hud! Super Hydrating Mask fra Nimue, kr 609, tilfører huden mye fukt. Detox-te fra Pukka, kr 59. © produsenten

Oljer

Kroppen skal ikke bare smøres på utsiden, men også fra innsiden.

Bruk sunne matoljer med omega-3-fettsyrer, som for eksempel olivenolje eller linfrøolje.

Pedikyr

Det er lett å glemme undersåttene, men husk at det er de som bærer deg rundt. Unn deg en tur til fotpleier for stell og lekker lakk.

Selv kan du utstyre badet med peeling, fotkrem og neglefil.

Quick fix

Det finnes mange typer kjappe behandlinger du kan gjøre i lunsjpausen.

Farg vipper og bryn, ta en rask ansiktsbehandling eller for eksempel en manikyr.

Rens

Huden trenger å renses, både morgen og kveld, selv når du ikke har hatt sminke på.

Hud som jevnlig blir renset, vil i større grad kunne nyte godt av de andre pleieproduktene.

Søvn

Det er ingen tvil om at man trenger søvn for å bli uthvilt og for å ha konsentrasjonen på topp.

Men det er en myte at man trenger åtte timer søvn hver natt. Søvnbehovet er som folk flest, nemlig forskjellig.

Te

Kutt ned på kaffen, og drikk te isteden. Velger du en helsebringende te, som for eksempel grønn te, har det en hel haug positive effekter.

UV-stråler

Huden trenger beskyttelse mot UV-stråler året rundt.

På vinterstid holder det med en dagkrem eller en foundation som inneholder solfaktor.

Vin

Alt med måtehold. Men ett glass rødvin i ny og ne skader ikke. Visste du forresten at rødvin inneholder masse antioksidanter?

Wok

Det er ingen grunn til å tenke at wok er passé. Det er godt, sunt og kjapt.

X - Sett kryss

Å sette kryss er å bli ferdig med noe. Enten du stryker ut et ærend fra to do-lista, eller om du gjør deg ferdig med en situasjon på et mer personlig plan. Uansett er det deilig å sette strek over noe.

Yoga

Treningen, avslapningen og meditasjonen man får gjennom yoga, kan være redningen i en hektisk hverdag.

Zen

Zen er en dominerende retning innen japansk buddhisme, som ved hjelp av meditasjon skal gi en umiddelbar tilstedeværelse.

Ærlighet

Den eneste du lurer er deg selv.

Øyenkrem

Huden rundt øynene er tynnere enn resten av huden i ansiktet og trenger derfor ekstra pleie.

Visste du at det er huden rundt øynene som først eldes? Bruk derfor øyenkrem både morgen og kveld.

Årsplan

Start det nye året med å legge en helseplan for deg selv.

Hva du ønsker å oppnå med treningen, hvor mye du skal trene og hvor sunt du skal spise.

=

SKJØNN FRA A TIL Å: Creme de Corps fra Kiehl¿s, kr 235. Deilig kroppspleie hjemme på badet. Re-Nutrive Intensive Age Renewal Eye Cream fra Estée Lauder, kr 1.065. Blåbær smaker veldig godt og inneholder masse antioksidanter. Fabulips Softening Lip Balm fra Bliss, kr 199, gir myke lepper. Rens ansiktet med Hydra Radiance Smoothing Cleansing Mousse fra Decléor, kr 299. © produsenten

Elen Kristvik

Å elske kroppen sin

EMOSJONELLE: Forholdet til kroppen din er det lengste du vil ha dette livet. Så hvorfor er det så vanskelig å la det preges av kjærlighet, i stedet for hat?

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!