Keld Mikkelsen forandret moteoppfatningen av Danmark da han startet det bohemske merket Day et Mikkelsen i 1997. Selv om mye har forandret seg de siste årene var dansk mote i mange år ensbetydende med kaftaner, hippiekjoler og turbaner.

Har det vært vanskelig å holde på Days identitet alle disse årene?

I begynnelsen visste vi hva vi ville. Vi var stilsikre, og da var det enkelt. Nå er vi 15 år og har selvfølgelig vært gjennom tøffe tak som alle andre, men nå er vi der vi skal være. Spesielt med høstkolleksjonen, som jeg var så utrolig stolt da jeg så den på catwalken. Vet du forresten at bare én av ti designere fremdeles eksisterer etter 10 år? Vi er her, og vi er sterkere enn noensinne.

Hva skal DAY være?

Sexy, bohemsk og sensuelt. Hun skal kunne pynte seg i hverdagen og dra rett på fest etter jobb, men likevel ha en avslappet selvtillit.

(Fortsetter under bildene)

=

Den nye butikken skal få deg til å føle deg som hjemme.

=

En av ELLEs favoritter fra butikken i Hegdehaugsveien.

=

I butikken finner kolleksjonene til dame, herre 2nd DAY og DAY home.

Var det danske jenter som ga deg inspirasjon til DAY?

He-he, nei. Det var India. Jeg har alltid jobbet i konfeksjonsindustrien og brukte mye tid i Calcutta for å produsere klær. Jeg ble inspirert av det etniske, av fargene, livsstilen, sariene, kvinnene. Det var helt fantastisk. Det var der det startet. Pressen omtalte oss som luksusbohemer, men vi har alltid bare vært inspirert av det etniske. Vi har alltid vært som en stamme. Før hadde vi administrasjonsmøtene våre på indiske tepper i hagen på et slott i Fyn. Alle var selvfølgelig hippiekledde.

Før, hva skjedde?

En dag må man dra videre. Finne nye løsninger og ikke leve i fortiden. Det er derfor vi startet 2nd Day, og det ga den samme følelsen som da vi startet DAY. Vi kunne gjøre noe helt nytt uten å tenke på hvilke fasonger butikkene ønsket. 2nd Day er mer sexy og litt yngre, med jeans, skinn, T-skjorter og paljetter. Det er en stor suksess, som vi er superfornøyd med og som kundene elsker!

Er det noe dere aldri kommer til å gjøre?

Ja, vi kommer aldri til å gå minimalistisk!

Day et Birger Mikkelsen lanserer sitt nye butikkonsept i Hegdehaugsveien 34 i Oslo i dag.

=

2nd Day henger i Hegdehaugsveien og venter på deg.

=

2nd Day har vært en stor suksess.

Elen Kristvik

Å elske kroppen sin

EMOSJONELLE: Forholdet til kroppen din er det lengste du vil ha dette livet. Så hvorfor er det så vanskelig å la det preges av kjærlighet, i stedet for hat?

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!