Etter at blekket var ferdig sprutet og lysene slukket på ELLE-kontoret dukket Peder Børresen og Simen Staaømacke opp sin legendariske, grønne Limosin utenfor kontoret vårt i Nydalen. Kledd i Moods dressjakker (selvfølgelig) og en bøtte champagne (selvfølgelig) tok de oss rett inn i sitt univers og dro oss med til kveldens lansering av parfymen Eau de Cocktail for damer og menn. Limosinens besinlukt ble nesten erstattet av parfymens friske markjordbæreduft inspirert av norske somre (selvfølgelig).

- Hvorfor ville dere lage en parfyme?

- Hele ideen med Moods har alltid vært å utvikle et internasjonalt livsstilsbrand, med hovedkontor i Stryn. Og parfyme er en veldig nærliggende ting å ha for store fashion brands. Vi har tenkt på det helt siden begynnelsen, men vi fant ut tidlig at det var for vanskelig for oss da, å gjøre det skikkelig. Vi trengte noen år på baken, og mer tid, penger og know-how, sier Simen.

- Hvordan gikk dere fram for å finne duften?

- Vi har jo en nisje i at vi bruker de norske detaljene, sier Peder.

- Som klokka mi, som i stedet for vanlige tall har antall registrerte traktorer i Norge. Det er det jo ingen andre klokker som har, og sånn er det også med duften. Vi ville få gjennom de norske ingrediensene, som for eksempel markjordbær, og spisse duften litt annerledes enn de andre.

=

Hello Moods of Norway-limosinen.

=

Peder Børresen og Simen Staalnacke fra Moods of Norway hadde tatt turen helt opp til Nydalen.

=

Simen Staalnacke og Signy Fardal.

=

Simens fine Moods-sko. Løp og kjøp!

Gutta jobbet med noen av verdens aller beste «neser» i parfymebyen Grasse i Frankrike da de utviklet parfymen. En av nesene var også til stede under lanseringen. Han hyllet gutta og mente duften passet perfekt for kvinner kledd i Moods som ville jages gjennom skogen av troll.

- Det å finne en duft som passer til et brand, er ikke bare lett. Men når man har med seg flinke neser, og de skjønner Moods, er det mye lettere for oss å «duftifisere» Moods. Vi har utviklet duftene sammen med et duftpanel av folk som har veldig, veldig peiling, og som står bak noen av verdens beste og mest kjente dufter fra navn som Prada, Chloé, Gucci og Escada. De jobber med de beste merkene i verden, og alt nytt de tar til seg må de også stå inne for. Bare det å få innpass der er en fjær i hatten, både hos duftprodusenten og flakongprodusenten, som har holdt på siden 1800-tallet. Fra vår side var det viktigst å kommunisere hvor vi vil med duften, sier Simen.


Lanseringsfest

I butikkens andre etasje er ingenting overlatt tilfeldighetene. Maya Wik er booket for å spille Prince-inspirerte toner, parfymene er vel installert og drinkene nøye planlagt. Alle vil ha en bit av designerne. TV2 huker tak i dem med det samme, blitzene hagler, og lojale talspersoner og kjendiser strømmer til. Likevel har Norges mest omtalte designere Simen og Peder alle fire bena trygt plantet på bakken.

=

- Åh, kan dere hente meg hver dag?

=

Obligatoriske bobler når Moods-gutta lanserer parfyme.

=

Maya Wik snurret plater for Peder Børresen.

=

Camera, lights, action.

Elen Kristvik

Å elske kroppen sin

EMOSJONELLE: Forholdet til kroppen din er det lengste du vil ha dette livet. Så hvorfor er det så vanskelig å la det preges av kjærlighet, i stedet for hat?

- Hvor mye betyr en parfyme for et klesmerke?

- Det er helt klart en stor og viktig pilar for et fashion brand. Det bygger en lojalitet til brandet, man finner jo som regel en favoritt man har i flere år, sier Simen.

- For mange av de store motehusene er parfymene noe av det viktigste, både økonomisk og brandmessig, supplerer Peder.

- Og så er det jo morsomt at alle de store merkene har det. Vi er jo bare tre karer som kjørte i gang, og så begynner vi å få nesten samme produktportefølje som de store merkene, det er dritfett!

- Dere slår ikke akkurat et slag for den skandinaviske minimalismen?

- Nei, og det er akkurat det folk legger merke til. Finally something fresh and colourful from Scandinavia! Når alle andre har bilde av glatte, fine modeller, har vi et bilde av mormor.

=

Parfymen Eau de Cocktail lukter norsk sommer og er i salg fra 1. desember.

=

Reklameplakaten for Eau de Cocktail som selges i butikkene og Parfymelle.

=

Caroline og Vendela

=

ELLEs favoritt. Denne herreblazeren vil vi bruke over den lille sorte, eller den lille hvite.

=

ELLEs desembernummer

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!