På en vinrød løper med gamle arkadespill og TV-er dandert rundt i lokalet spankulerte Givenchys modeller nedover catwalken.

Ansiktene var fylt av pålimte smykker, og i ørene hang enorme øredobber.

Musikken åpnet med en mannsstemme som sang en rolig versjon av Beyoncés I woke up like this før en repetitiv og skrekkfilmaktig musikk overtok. Visningen symboliserer en stor del av høstens mote.

Det er mørkt og gotikken er populær. Alexander McQueen, Comme des GarÇons, Rick Owens og Tom Ford var blant designerne, som på hver sine måter sendte goth-jenter nedover catwalken. Dramaet er til å ta og føle på, og moten er beinhard og tøff.

Det er også mye farger å skimte, men det er et nedtonet preg over dem – og en dysterhet som henger etter i skjørtekantene. En miks av skolenerd og bestemor – i kombinasjon med 70-tallsfarger og tapetlignende mønstre – skapte et eget univers hos Gucci.

Maison Margiela med John Galliano bak roret mikset mønstre til den store gullmedalje på modeller som så ut som 90-tallshuldre med kreppa hår og dramatisk sminke. En bereist sigøynerstil var også en klar favoritt.

Ved hjelp av mønstre inspirert av folkekunst fra ulike verdenshjørner – lappeteppeteknikk, frynser og broderier – skapte designere som Lanvin, Chloé, Burberry Prorsum og Ralph Lauren en ultraglamorøs boho-dronning.

Tre tiår gjelder. Designere fra New York til London og Milano til Paris stuper ned i 60-, 70- og 90-tallet, og alle er årtier fulle av spennende stilelementer; bukser med korte bein, bluser med høy hals, maxikjoler, ettersittende buksedresser, a-formede skjørt og en endeløs rekke av fantastiske kåper er blant høstens mange deilige plagg.

Spennende er det også at ingen designere har fulgt samme oppskrift når de tolker de ulike tiårene. Hos Proenza Schouler er kjolene inspirert av den abstrakte maleren Helen Frankenthaler, mens Burberrys frodige mønstre tok utgangspunkt i en sømteknikk fra Durham i England, ikke langt fra fødestedet til Burberry-sjef Christopher Bailey.

Francisco Costa hos Calvin Klein går for 60-tallets mod-stil med smale og gjenkjennelige silhuetter i enkel innpakning. Louis Vuitton er også fan av 60-tallet.

Siden Nicolas Ghesquière tok over sjefsstolen i det franske motehuset, har dette tiåret satt sitt preg på kolleksjonene, og han fortsetter i samme spor med a-formede skjørt, fantastiske skinnplagg og høyhalsere med glidelås.

Artikkelen fortsetter under bildet.

GOTIKKEN: Riccardo Tiscis Givenchy-kolleksjon er inspirert av dronning Victorias puritanske England, og latin-amerikanske «cholas» – en stil bestående av tung sminke, tynne påmalte øyenbryn og masse voks i håret. FOTO: Getty Images og Imaxtree

Regissør Wes Andersons kultfilm The Royal Tenenbaums ser ut til å ha vært i bakhodet til Alessandro Michele da han begynte arbeidet med sin første visning for Gucci. Sesongens beste filmøyeblikk kom imidlertid på Valentinos catwalk, der Ben Stiller og Owen Wilson stilte som mannlige modeller i full Zoolander-modus, filmen fra 2001 der de spilte mannlige modeller.

Trutmunn, sexy valpeøyne og en maskulin gange stjal showet. Oppfølgeren til komedien har premiere på nyåret.

Det var imidlertid ikke kun beinharde uttrykk og mørkkledde jenter å se på catwalkene. Pasteller og knallfarger setter også preg på høsten. Miuccia Prada tilbyr buksedrakter i duse toner, mens Raf Simons hos Dior fortsetter sitt kjærlighetsforhold til rosa. 90-tallsserien Beverly Hills 90210 gjenspeiler Rodartes visning med tweed-jakker, skinnleggings og vakre aftenkjoler.

En mykere, mer åndelig stil er tydelig hos Stella McCartney og Hermès – runde former og høye skjortekrager sender tankene til kloster og nonner. Sesongens plagg skal ha et snev av skjødesløshet over seg, gjerne i form av råkanter, utskjæringer, frynser.

Rike stoffer og materialer som fjær, fløyel, tweed, tykk ull og en overflod av blonder gjør trendbildet frodig og glamorøst.

Det er miksen mellom ulike materialer, og den ofte mørke fargepaletten som gjør at stikkord som gotikk og dramatikk er gjeldende. Punk og grunge gir et hint av rock n’ roll hos blant andre Saint Laurent, Alexander Wang og Phillip Lim.

Michael Kors’ kvinner ser ut som et avtrykk av et 70-tallshjem med organiske former og en karakteristisk fargepalett, Miu Mius fargerike husfrue var morsom og særegen, mens Marc Jacobs tok det hele tilbake igjen til dramatikken.

Han tok i bruk skisser av Diana Vreelands studio som bakteppe for kolleksjonen, og modellene så både gale og fascinerende ut i lange kjoler og edvardianske kåper. Moten bryter med konvensjonene, og det er jo nettopp det mote skal gjøre. I høst gjør den det til gagns.

Følg ELLE på Facebook!

DET GLADE 70-TALLET: Gwyneth Paltrow i rollen som Margot i filmen The Royal Tenenbaums fra 2001. Det ikoniske Pucci-mønsteret i svart-hvit drakt, under visningen av høstkolleksjonen, som for øvrig vsr Peter Dundas’ siste for det italienske motehuset. Dries Van Noten er frodig, eklektisk og luksuriøs. FOTO: Imaxtree og Getty Images

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!