Jeg heter Synnøve, og jeg er avhengig av sukker.

Jeg heter Synnøve, og jeg er avhengig av sukker.

Det har jeg vært så lenge jeg kan huske, og det er noe alle som kjenner meg vet. Kjæresten min må gjemme unna kjeks og sjokolade slik at jeg ikke skal få kloa i det. Datteren min lar meg ikke få komme til i lørdagsgodteposen, for da vet hun at det ikke blir noe igjen til henne. Og venninnene mine vet at de må bake trippel porsjon boller hvis jeg kommer på besøk.

Verdenmester i godtespising

Jeg er på verdensmester-nivå når det kommer til godterispising.

Nylig var jeg i barnebursdag. Der spiste jeg åtte hjemmebakte kanelboller med sitronglasur, tre sjokoladekakestykker og hele godteposen som treåringen vant i fiskekonkurranse. Pluss en halv pose som tilhørte en av de andre ungene. Jeg stjal restene da ingen så på.

Og tro nå ikke at jeg var kvalm og stappmett etter denne lille festen. Så ingenlunde. Det var bare det at kakefatene var tomme, så det var ikke mer å hente. Jeg var sur, trøtt og irritert på meg selv fordi jeg nok en gang hadde gitt etter for sukkermonsteret som bor i meg.

Herregud, jeg er jo et oppegående menneske med over gjennomsnitts interesse for helse og kosthold, og så klarer jeg gang på gang å spise kandis som om jeg har en dag igjen å leve! Jeg dro hjem med en klump magen, og det var ikke bare på grunn av gjærbaksten.

INSPIRASJONEN: Boka som inspirerte sukkerstoppen: "Slutt med sukker" av Sarah Wilson, kr 349 fra Gyldendal forlag.

Hun gikk ned i vekt, huden hennes forandret seg, og hun ble mye mer energisk og friskere.

Avhengighetsskapende sukker

Skjebnen ville det slik at akkurat denne dagen fikk jeg en bok i posten som heter Slutt med sukker av Sarah Wilson. Det er ikke den første boka som handler om sukkerstopp i mitt hus, såpass kan jeg røpe. Jeg har en halv bokhylle dedikert til antisukker-bøker.

Så jeg er allerede smertelig klar over at sukker er like avhengighetsskapende som heroin, at det er kreftfremkallende, fetende, ødeleggende for tennene og gjør huden eldre. Det hindrer meg likevel ikke i å ta for meg av det jorden har å by på av søtt.

Jo da, periodevis klarer jeg å kutte det ut. Men suget forsvinner aldri, og hver dag uten noe søtt er en evig kamp. Jeg klarer ikke å se for meg at jeg skal klare å kutte det ut for godt. Ja, jeg føler til og med sorg ved tanken på å skulle droppe sukker. Hva skal jeg glede meg til da? Hva skal jeg kose meg med i helgene og på spesielle anledninger?

Etter flere tiår på sukkerkjøret er søtsaker blitt ensbetydende med lykke, og det er jo alarmerende i seg selv.

Positive effekter

Så akkurat denne dagen, da boka dumpa ned i postkassa mi, var det som om Gud selv hadde sendt meg en reddende engel. Var dette et tegn på at jeg skulle gi det et realt forsøk til? Virkelig gå grundig til verks og ikke bare kutte sånn halvveis?

Jeg satte meg i sofaen og begynte å lese om denne Sarah som hadde sett lyset. Som hadde bestemt seg for å slutte å spise sukker som et nyttårsforsett, og som følte seg så bra at hun bare fortsatte.

Hun gikk ned i vekt, huden hennes forandret seg, og hun ble mye mer energisk og friskere.

«Jeg oppdaget imidlertid fort at du føler deg ganske alene når du slutter med sukker. Hele den moderne matvareindustrien dreier rundt sukker. Den lokker og lurer. En müslibar inneholder mer sukker enn en sjokoladeplate, mens grillsaus inneholder mer sukker enn sjokoladepålegg», skriver hun i innledningen.

Sukkersuget

Jeg kjente at hun traff et sårt punkt. Jeg vet jo at skal jeg slutte med sukker, så må jeg slutte med mye mer enn bare godteri og kaker. Jeg må kutte alt det skjulte sukkeret også.

For greia er at kutter du det ikke helt, vil du ha suget etter mer. Vi sukkeravhengige trenger mer og mer sukker for å bli tilfredsstilt. Der vi før klarte oss med en rute sjokolade (for mitt vedkommende er det så lenge siden at jeg ikke engang husker det), må vi etter hvert ha en 200-grams melkesjokolade for å stagge suget.

Men dette påstår australieren Sarah Wilson at hun vet råd for. Boka inneholder nemlig en åtteukers avvenningsplan – og en mengde sukkerfrie oppskrifter.

Den største aha-opplevelsen i boka er å oppdage at det er fruktose som er fienden, ikke sukker. Det vanlige hvite sukkeret du har på kjøkkenet er sukrose, en kjemisk forbindelse av glukose og fruktose. De færreste av oss bruker ren glukose, eller druesukker, i hverdagen. Fruktosen, derimot har inntatt dagligvarebutikkene, og i flere produkter erstattes sukrose med fruktose.

Sukker i sunne matvarer

Matvarer som brus, fruktjuice, tørket frukt, godteri, kjeks, frosne matvarer, ferdigretter og barnemat inneholder som oftest fruktose. Men det verste av alt er at vi finner det i honning, frukt og enkelte grønnsaker også, altså matvarer vi gjerne regner som «sunne».

Fruktose gjør oss fete, fordi det omdannes til fett med én gang, og fruktose gjør oss syke.

Det svekker immunsystemet og gjør det vanskeligere å bli kvitt virus og infeksjoner. Fruktose klusser også med fruktbarheten, får fortgang på aldringsprosessen, er forbundet med utvikling av brystkreft, kreft i eggstokker, prostata, endetarm, bukspyttkjertel, lunger, galleblære og mage, forbindes med demens, gir dårlig fordøyelse og dårlig næringsopptak fra tarmen OG kan føre til hyperaktivitet, angst og manglende konsentrasjonsevne, leser jeg i boka.

Med denne gladlista i bakhodet bestemmer jeg meg for at nok er nok. Hodet er klar for å slutte – det spørs bare om kroppen er det. For det kommer ikke til å bli lett, det vet jeg. Studier viser at det tar mellom 21 og 66 dager å forandre en vane fra et psykologisk perspektiv. Og ifølge Sarah tar det like lang tid å kvitte seg med den fysiske avhengigheten.

- Kutt alt sukker!

Hun skriver at hun råder oss til å slutte med ALT sukker når vi først bestemmer oss for å slutte. Det inkluderer frukt, fruktjuice, honning og agave – i tillegg til usynlig sukker i ferdigmat. Mot slutten av åtteukersprogrammet kan jeg spise enkelte fruktsorter og trygge sukkeralternativer, men i en periode må jeg være totalt avholdende for at kroppen skal kvitte seg med avhengigheten og gjenvinne balansen.

«Målet er ikke å forby sukker for resten av livet. Målet er å starte med blanke ark, slik at vi kan lære oss hva kroppen trenger. Dette er umulig så lenge vi har sukker i systemet, siden vi reagerer med søtsug og blodsukkersvingninger, ikke virkelig sult og ekte behov. Det tar rundt to måneder å finne nullpunktet. Deretter er det opp til deg», skriver Sarah.

Jeg er allerede smertelig klar over at sukker er like avhengighetsskapende som heroin.

Slik leser du innholdsetiketten

* Hvis sukker er den første eller andre ingrediensen på lista, inneholder maten mye sukker. Den mest brukte ingrediensen er alltid ført opp først.

* Se også etter andre sukkertyper, slik som fruktsaft, fruktmos, agave og honning.

* Skum kjapt gjennom innholdet «per 100 g» og finn frem til «sukker" (står ofte oppført som «karbohydrater»). Hvis matvaren inneholder 30 g sukker, betyr det at produktet inneholder 30 % sukker. Tenk på det!

* Saltfrie produkter inneholder ofte mindre sukker (ironisk nok blir det tilsatt sukker i salte produkter for å nøytralisere saltet).

* Lettprodukter inneholder ofte mye sukker for at maten skal smake som originalen. Slutt å spise alt som er lett!

 

Elen Kristvik

Å elske kroppen sin

EMOSJONELLE: Forholdet til kroppen din er det lengste du vil ha dette livet. Så hvorfor er det så vanskelig å la det preges av kjærlighet, i stedet for hat?

UKESPROGRAM - SLIK GJØR DU:

Uke 1

Kutt ned på inntaket. Spis brødskive med smør og noen avokadoskiver i stedet for syltetøy. Spis ost i stedet for dessert, popkorn i stedet for snop og drikk urtete i stedet for brus eller juice. Les innholdsetiketten på alt du kjøper og gjør deg kjent med hva forskjellige matvarer inneholder av sukker. Hovedregelen er at du skal spise mat med mindre enn 3 til 6 gram sukker per 100 gram eller 100 milliliter.

 

Uke 2

Erstatt sukker med fett. Jo mindre sukker du har i systemet når du begynner på denne uka, desto lettere blir det. Når du kutter sukker, er fett og protein den beste erstatningen. Og her snakker vi om sunt, uprossesert fett og kvalitetsproteiner, som egg, avokado, ost, nøtter og kokos. Det kommer til å stille søtsuget ditt fordi du føler deg mett. Og bare så det er sagt: Du blir ikke feit av sunt fett!

 

Uke 3

Slutt! Nå er det alvor! Og hvis du allerede har kuttet ned på sukkerinntaket og begynt å spise sunt fett, blir ikke dette så ille. Fra og med nå er det slutt på frisk og tørket frukt, juice, frokostblandinger og barer, kjøpebrød, syltetøy (selv det uten sukker!), sauser og tilbehør som inneholder sukker, smakstilsatt yoghurt, honning, agave, palme- og kokossukker – og selvsagt alt innenfor kake/godteri-verdenen.

 

Uke 4

En liten stemme vil dukke opp inni deg: Hvorfor utsetter jeg meg selv for dette? Og mange vil kanskje prøve å ødelegge for deg: «Sukker er da helt naturlig?» «Kan du ikke begrense deg bare, må du virkelig kutte helt?» «Hvorfor spiser du ikke frukt, som er så sunt?»  Da kan du fortelle skeptikerne at et glass eplejuice inneholder like mye sukker som et glass Cola, nemlig ti-tolv sukkerbiter. Hold ut – du er halvveis!

 

Uke 5

Prøv å finne tilfredsstillende alternativer der du før måtte ty til noe søtt. Lakrisrot-te? Ost? Nøtter? Spis mer av de gode tingene, og spis deg mett, slik at du ikke har plass til sjokolade. Vær klar over at mange blir kvalme, svimle og føler seg generelt uvel under avvenningen. Det er et godt tegn. Kroppen kvitter seg med giftstoffer i fettcellene, og nå svirrer de rundt i systemet, på vei ut av kroppen. Men de er i alle fall på vei ut!

 

Uke 6

Gjeninnfør litt søtt. Ikke sukker, men litt søtsmak. Litt frukt med lite fruktose (for eksempel kiwi, grapefrukt, honningmelon, blåbær eller bringebær) er lov. Vær forsiktig med søtningsmidler, enten de inneholder fruktose eller ei. Forskning viser nemlig at overforbruk av kunstige søtningsmidler kan føre til vektoppgang siden folk får sukkersug, og det betyr at man får trang til å få i seg kalorier fra andre søte matvarer.

 

Uke 7

Nå kommer du til å merke at alt er mye lettere. Du har ikke lenger abstinenser, og føler kanskje at du har full kontroll. Og dermed tenker du muligens at det ikke er så farlig om du tar en kjeks? Eller en glutenfri kake med økologisk lønnesirup? Men du skal ikke spise sukker i denne formen heller. Det er lett å få tilbakefall nå, så vær forsiktig. Får du det, så aksepter det og gå videre. Hopp rett tilbake til det sukkerfrie livet, ikke la den ene utskeielsen balle på seg. Spis kaloririk mat i form av proteiner, fett og grønnsaker. Studier viser at folk har lettere for å motstå fristelsen neste gang hvis man vedgår det man har gjort og tilgir seg selv.

 

Uke 8

Nå har du takket nei til sukker i nesten 60 dager. Det er dannet nye nervebaner i hjernen og du har gjenopprettet balansen i kroppen. Mange tror at å leve sukkerfritt er en evig kamp. Men det stemmer ikke. For fienden har forlatt slagmarka. Du vil merke at du ikke føler deg oppblåst. Kanskje har du gått ned noen kilo, du får ikke blodsukkersvingninger og du kommer til å føle deg mer opplagt.

 

Epilog

Nå hadde det selvsagt vært perfekt om jeg kunne avslutte denne saken med å fortelle at jeg har gjennomført de åtte ukene og at jeg er duggrisk og sukkerfri, men så vel er det ikke. Jeg er på uke fire – med to små tilbakefall på samvittigheten.

Til tross for dette kan jeg melde om optimisme i leiren. Jeg har ikke kjent sug etter en McFlurry med dobbel Daim den siste uka, og bare det er en seier i seg selv. Oppskriftene til Sarah er gode og mettende (hadde aldri trodd jeg skulle fyse på en squashostekake-bit), og jeg lar meg motivere av Sarahs ord: «For hva står vi igjen med uten søtt? Et sinn og en kropp som er ren og klar.»

Kilde: Slutt med sukker av Sarah Wilson.

Følg ELLE på Facebook!

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!