Gjestedesigner H&M 2015

GJETT HVEM: Olivier Rousteing er den nye gjestedesigneren til H&M. FOTO: Karim Sadli

I natt kom nyheten om at det er ingen andre enn Balmains Olivier Rousteing som står bak H&Ms årlige designsamarbeid.

De første plaggene fra samarbeidskolleksjonen var å se allerede i går, da sjefdesigner Rousteing gjestet Billboard Music Awards, sammen med supermodellene Jourdan Dunn og Kendall Jenner, gikk nedover den røde løperen med en it-jente i hver armkrok.

- Norske jenter kommer til å falle pladask

ELLEs motejournalist Elen Kristvik er blant dem som ser frem til det nye samarbeidet.

- Balmain er kjent for intrikate detaljer og superglamorøs design, så dette blir spennende. Det er et ærverdig fransk motehus som har blitt betydelig rocka opp under Olivier Rousteings ledelse. Rocka, sexy og tettsittende er stikkord for å beskrive designet hans, og jeg tror norske jenter kommer til å falle pladask, sier Kristvik og fortsetter: 

- Sjefdesigner Olivier Rousteings kreasjoner for Balmain preges av korte skjørtekanter, heftig detaljarbeid og gjerne applikasjoner som perler.  Det er alltid sexy, uansett om det er safari eller 80-tallet som er den røde tråden. Jeg håper vi får se nydelige detaljer, gode materialer og klær som sitter som et skudd.

Dette er det 15. designsamarbeidet den svenske klesgiganten gjør, som kan skilte med tidligere navn som Karl Lagerfeld, Isabel Marant, Stella McCartney, Maison Martin Margiela og Alexander Wang.

- Balmain ble grunnlagt i 1945 og har alltid vært tro mot grunnleggerens visjon og ånd. Designet utstråler energi, humør, fornøyelse og frihet, og appellerer til alle, skriver H&M i en pressemelding.

Balmain-drømmen

Rousteing selv forteller at han vil snakke med sin egen generasjon, og at dette er hans hovedmål som designer.

- H&M gir meg en unik mulighet til å bringe alle inn i Balmains verden og leve ut en del av drømmen. Samarbeidet føles helt naturlig for meg: H&M er en merkevare som alle kan forholde seg til. Det er en invitasjon til fellesskap, noe som jeg er veldig for, sier Rousteing.

Kolleksjonen vil være tilgjengelig fra 5. november i rundt 250 butikker verden over og online.

I sosiale medier inviterer H&M og Balmain-fansen til å ta del av en felles bevegelse: #HMBalmaination.

Er du fornøyd med årets designsamarbeid?

Legg gjerne igjen din mening i kommentarfeltet under.

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!