Vertinneangst? Nei da!

– Ingen vil være vertinnen som ber venninnene sette igjen de nyinnkjøpte partyskoene ved dørstokken. Samtidig vil du unngå at parketten ser ut som en sveitserost dagen etter. Løsningen? Gå til innkjøp av gummiknotter til gjestenes stiletthæler. De koster kr 15 per stykk hos for eksempel Bianco og er en rimelig investering i forhold til nytt gulv. Også sympatisk å ha med i veska om det er du som skal på fest!

– Tenk gjennom bordplasseringen. Er det virkelig nødvendig å sette ukjente folk ved siden av hverandre for å sikre at alle blir kjent, eller blir det tross alt bedre stemning om gode venner får sitte nær hverandre og prate om løst og fast?

– Ingenting lager stemning like fort som en god, gammeldags drikkelek. Sett på Pinks «Raise your glass» og drikk når Pink sier, nettopp, raise your glass. Eller del festen i to, sett på Roxanne, og be halvparten reise seg og drikke når Sting synger Roxanne, de andre når han synger «red light». Garantert fuktig!

 

VÆR EN BRA GJEST: Det finnes gummiknotter til å sette på høye hæler for å beskytte parketten, om stilettene dine er farlig spisse. Ellers er lave sko er et fint alternativ! Foto: Imax Tree.

Den perfekte gjest? Ja da!

– Vertinnegaven. Blir du invitert på spleiselag á la «ta med din egen rett», er det bare å troppe opp. Om du derimot blir invitert på middag der vertinnen står for selskapet, er det god skikk og bruk å ta med en liten vertinnegave. En blomst eller en god flaske vin er gamle slagere med god grunn. Men det er lov å tenke litt mer kreativt. Hva med en bukett fargerike gassballonger? En eksklusiv olivenolje? Eller en pakke eksotisk te i et fint krus?

– Lag en sang! Print ut på rosa ark og proklamer høytidelig at det er tid for den rosa sangen midtveis i måltidet. Kjenner du alle, er det stor stas med ett vers til hver gjest.

– Er du klein, sliten, umotivert for det ørtende juleselskapet denne sesongen, og har mest lyst til å bli hjemme i joggisen? Pynt deg enda mer enn vanlig, dra på med sminken og lur deg selv til å tro at du er i partyhumør. Ingenting er så hyggelig for vertinnen som skikkelig stivpynta gjester!

TA MED EN RETT: Hva med å ta med en ferskpresset juice til koldtbordet? Foto: Studio Dreyer + Hensley

TA MED EN RETT: Hva med å ta med en ferskpresset juice til koldtbordet? Foto: Studio Dreyer + Hensley

Elen Kristvik

Å elske kroppen sin

EMOSJONELLE: Forholdet til kroppen din er det lengste du vil ha dette livet. Så hvorfor er det så vanskelig å la det preges av kjærlighet, i stedet for hat?

7 slag v. 2.0

Venninnegjengen har selvfølgelig bestemt seg for at årets julebord skal feires med det økonomiske alternativet koldtbord, og dere tar med dere en rett hver. Lakseruller, multekrem og asparges i skinke er allerede «tatt», og du sitter igjen som et desperat spørsmålstegn bare timer før måltidet skal fortæres.

Fortvil ikke, du komme unna med både æren i behold og minimalt nedlagt innsats med juksebokas «7 slag»: 

1. Kjøp en boks ferdige pepperkaker og smør på et lag blåmuggost. Enkelt, godt og stiller ingen krav til estetiske ferdigheter.

2. Ta en tur på nærmeste delikatessesjappe og få fingra i en svindyr ost som ingen har hørt navnet på før. Lær deg hvor den kommer fra, og sleng på en historie om hvor viktig den er i julen for… eh… spanjolene.

3. Syltetøy er alltid hyggelig, spesielt i små søte krukker. Styr unna klassikerne, og gå heller for eksotiske varianter som tranebær og fiken, som passer ypperlig sammen med brie.

4. Portvinsgele. Gele er godt, portvin er godt, sammen må det jo bli megagodt! Du kjøper den selvfølgelig ferdig fremfor å blande selv, og ber gjestene prøve en liten skje sammen med kyllingklubbene.

5. Grønn juice. Denne deilige juiceoppskriften fra ELLE Mat & Vin må smakes. Og når passer det bedre med en skikkelig sunn kickstarter, enn midt i festsesongen? Aldri.

6. Tapenade er den nye pestoen, og ulike variasjoner får du i delikatessebutikker og litt finere matbutikker. Passer ypperlig med et godt brød eller foccacia.

7. "Tadah – jeg gikk heller for et par flasker champagne, jeg!" For det er vel strengt tatt bedre med bobler i blodet enn ribbe på hofta?

 

HEMMELIGE VÅPEN: I partyveska bør du også ha med en ekstra strømpebukse, i tilfelle din går i stykker i løpet av kvelden. Foto: Imax Tree.

De hemmelige våpnene

Party feet-innlegg i stilettene

Det høres kanskje ikke så sexy ut, men gelesåler under tåballene har hjulpet mang en partyprinsesse gjennom natten.

Hold in-undertøyet

Hold in, push up og fake it ‘til you make it.

Falske øyevipper

For den ekstra wow-faktoren. Vrient å få til de første gangene, så øv på badet noen kvelder i forveien – eller, om du virkelig dør etter dådyrblikket, få satt på permanente øyevippextensions som varer hele festsesongen. Vi har testet for deg!

Hva du skal ha på deg?

Det finner du ut her!

KICKASS FORM: Unngå bakfylla med disse tipsene! Foto: Imax Tree.

Dagen derpå

Ja da, du visste at du burde drikke et glass vann for hver alkoholenhet, at det hjelper å knerte en zyrtec kvelden før, helle innpå en skje olivenolje og spise en lett salat før du går, men så gjorde du ikke det.

Og du har fått innprentet i hjernebarken for lengst at du strengt tatt ikke burde ha drukket både champagne, rødvin, øl og noen drinker på én og samme kveld, men så gjorde du akkurat det. Og nå sitter du der bakfull og klein. Men det finnes råd! Her er våre beste tips for å komme tilbake i vater.

Egg inneholder cystein, som bryter ned giftstoffene i alkohol. Kokte, stekte eller rørte – hiv innpå!

Banan er kanskje ikke det første du craver når du våkner opp med gårsdagens siste Piña Colada snikende oppover i systemet, men bananer er proppet med elektrolytter, som tilfører kroppen kalium – et stoff som alkoholen sørger for at kroppen tømmes for.

Vann, vann, vann, dagen lang! Om du prioriterte heisa rundt treet og rødt i glasset fremfor vann, er det bare å helle innpå dagen derpå. Vann forhindrer at du dehydreres totalt og ender opp som en rosin.

Juice inneholder fruktose, som gir kroppen energi, i tillegg til å skru opp farten på nedbrytingen av giftstoffene i alkohol. Juice erstatter også vitaminer og mineraler som forsvant ut av systemet når kroppen desperat prøvde å bli kvitt alkoholen.

Salt, hurra, hurra, hurra! Et stykke pizza eller en neve potetgull skader ikke, mener den danske eksperten Jerk W. Langer, som vi i dette tilfellet velger å stole blindt på.

Sukker! Med tanke på innsatsen tilnærmet lik flere Zumba-timer i strekk du la ned på dansegulvet, skulle det bare mangle om ikke blodsukkeret er litt lavt når du våkner. Så en liten sjokoladebit er bare rett og rimelig!

Sushi! Salt i soyaen, ingefær mot kvalmen og masse Omega 3, som er bra for så godt som alt.

Når alt kommer til alt, råd til sides; bakfylla er og blir kjip, bananer eller ikke bananer.

Er skaden skjedd, er det ingen grunn til å forlate sofaen. Hold deg under dyna. Erkjenn nederlag. Men for gud skyld; ikke la deg knekke!

For høyst sannsynlig er det på’n igjen om ikke så lenge.

 

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!