Magasinet

ELLEs oktoberutgave

Sjekk ut månedens abonnementstilbud, og abonner her!

2016 er året for løping, spesielt for oss i ELLE. I samarbeid med Adidas skal vi finne løpeformen fram til september, da vi skal løpe Adidas-løpet Søene Rundt i København.

11. februar kicstartet vi i ELLE-redaksjonen løpesesongen sammen med AdidasXELLE-ambassadørene Marte Ruus, Anett Ringstad, Marte Krogh, Xochil Vavik og Ann Kristin Kreutz.

Vi møttes til frokost og introduksjon til løping og personlig veiledning med Hanne Lyngstad, som er Adidas løpeekspert og norgesmester 11 ganger.

Selv om frosten har tatt deg, rist av deg vinterkulda og kom ut av løpedvalen med disse motiverende tipsene fra Adidas.

1. Ha tålmodighet

Når du snører løpeskoene på deg for første gang, ikke heng deg opp i tempo og distanser. Prøv å finn rytmen og nyt turen. Først og fremst skal du bli glad i å løpe. Se på trærne og kjenn duften av natur. Sørg for å ha kledd på deg riktig, sånn at det blir en god opplevelse på de første turene.

2. Husk å varme opp

Hvis man har en stressende hverdag kan det være fristende å hoppe over oppvarmingen, og kaste seg rett ut døren. Motstå fristelsen. Dynamiske strekkeøvelser er enkle å få til i gangen, i oppgangen eller utenfor dørene. Gjør øvelser som har fokus på knær, hofter og ankler. Det kan for eksempel være noen dype knebøy, utfall, høye kneløft og hælspark. Husk at 5 minutter er mye bedre enn ingenting, og det kan være en god investering i lengden. Du får hvertfall mye mer ut av løpeturen.

3. Løp først og fremst med hjertet, men ikke glem hodet

Det er viktig å ha en god holdning når du løper. Hold hodet høyt, kikk fram og hold brystet høyt. Det er lett å falle sammen når du blir sliten, men forsøk å hold fokus på formen din gjennom hele turen.

Hanne Danielsen, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!