Det er ikke bare i januar du kan legge fortiden bak deg og starte med nye, gode skjønnhetsrutiner. Et helt nytt semester passer også fint til å starte med blanke ark.

Under har skjønnhets- og assisterende moteredaktør Bea Fagerholt, samt skjønnhetsassistenten Katrine Ravnborg Yde, i danske Eurowoman samlet de beste tipsene og produktene til hvordan du kan få en fin hud denne høsten.

For når det kommer til skjønnhetsrutiner er det aldri for sent å starte på nytt. Kanskje glemmer du å rense huden, dropper solkrem eller unngår bodylotion.

Her er deres guide til hvordan du nullstiller rutinene og kvitter deg med gamle uvaner.

1. Hva er din hudtype?

Det er vanskelig å være objektiv når du ser på din egen hud. Kanskje er den egentlig sensitiv og tørr, men fordi den har en hormonell ubalanse, behandler du den som en uren, fet hud.

Kosmetolog Laura Bonné anbefaler at du får en hudanalyse. Da unngår du å feilbehandle huden når du kjøper produkter.

Kanskje skal du ha en fet fuktmaske, fordi du mangler fukt, eller en leiremaske fordi du har urenheter.

2. Få orden på renserutinen

Dropper du å rense huden fordi du ikke bruker sminke eller simpelthen fordi du ikke ser en grunn til det?

Ifølge kosmetolog og innehaver av Amazing Space, Laura Bonné, kan huden sammenlignes med et renseanlegg som skiller ut avfallsstoffer. Samtidig fungerer den også som trekkplaster for skitt og forurensning i luften, ettersom den er en anelse fet på overflaten.

Derfor skal du rense huden din - enten du bruker sminke eller ei. Gjør det til en rutine på lik linje med å pusse tennene, og sett gjerne av to til tre minutter.

Du kan også gjøre det allerede når du kommer hjem fra jobb og allikevel skal skifte til et mer behagelig antrekk. Det er forfriskende etter en lang dag, og du slipper trøtt-i-sofaen-scenarioet, hvor det siste du orker er å rense huden din før du legger deg.

3. Vær tålmodig

Det finnes mange quick-fixes i form av masker og peelinger, men hvis du har større utfordringer med huden og går etter en langvarig forbedring, skal du smøre deg med tålmodighet.

Huden har en langsom cellesyklus, og det kan ta den opp til 30 dager å regenerere seg.

Velg en sammenhengende serie som passer til hudtypen din. Den kontinuiteten vil lønne seg.

Du skal samtidig være realistisk og verdsette de små forbedringene du ser på veien.

Husk også at huden er kroppens største organ, den sladrer om livsstilen din. Derfor vil et sunt og variert kosthold avspeile seg i den - og omvendt, naturligvis.

4. Full opprydning

Rens sminkekostene dine jevnlig.

Sminke og fett fra ansiktet er en lekeplass for bakterier, som igjen kan forårsake urenheter og bakterietilstander i huden.

Har du problemer med uren hud, kan du også skifte putetrekket ofte. Der samler det seg nemlig døde hudceller, bakterier og rester fra nattkremen din som ansiktet blir trykket inn i i løpet av natten.

5. Rens ut

På samme måte som det sikkert gjelder for klesskapet ditt, har du antagelig mange skjønnhetsprodukter stående, uten at du får brukt dem.

Bruk opp de restene du har stående, eller kast dem ut. Hvis det er produkter du ikke har rørt på flere måneder, kommer du mest sannsynlig ikke til å bruke dem fremover heller.

Rydd ut, så du kun har det du faktisk bruker.

Husk symbolet bak på produktene som indikerer hvor lang holdbarhet de har.

Hvordan få fin hud

ØVERST FRA VENTRE: Daily Brush Cleaner fra Sephora, kr 55. 168 Large Angled 213 Fluff Brush fra Mac, kr 200 Contour Brush fra Mac, kr 325. Purifying Facial Cleanser fra LING, kr 325. Dual Moisture Emulsion fra LING, kr 599. Purifying HI-Vitamin C fra LING, kr 669. Elastin Collagen fra LING, kr 445. Palmarosa Mousse Soothing Facial Cleanser fra Amazing Space, kr 299. © FOTO: produsenten

6. Smør løs

Du nedprioriterer kanskje kroppspleie fordi du allikevel pakker inn kroppen mesteparten av året. Men dessverre er det ikke nok å fukte huden kun når den skal vises frem. Det tar nemlig tid å bygge opp en god fuktbalanse.

Når du dusjer, vaskes den naturlige fettbarrieren av, og i kombinasjon med at vannet inneholder kalk, vaskes næringsstoffene i huden av også.

Men du vil nok helst ikke gi avkall på den daglige dusjen, så her er det viktig at du i stedet husker bodylotionen din.

7. Fingrene vekk

Selv om det kan være fristende å pelle seg i ansiktet og klemme på en kvise, så la det være.

Du fordeler nemlig en masse urenheter i ansiktet, og får uansett aldri alle urenheter fra kvisen med opp, da det krever damp og dyprens å fjerne en kvise helt.

Husk derimot å pleie hendene dine med en god håndkrem, gjerne en med AHA-syre, som glatter ut eventuelle pigmentflekkerog gir huden en jevn farge.

8. Skygg for solen

Du har hørt det mange ganger før, men det er fortsatt like viktig: Du skal alltid beskytte deg når du oppholder deg i solen.

Om vinteren kan du nyte de få solstrålene du får, uten beskyttelse, da du har bruk for de D-vitaminene solen gir deg, forklarer kosmetolog Laura Bonné.

Men om sommeren er solkrem helt essensielt. Solfaktor består av lysabsorberende stoffer som legger seg på hudoverflaten. Derfor vil en faktor alltid virke en smule tilstoppende.

Et solfilter opptar store deler av sammensetningen i en krem, og det stjeler plassen fra andre gode ingredienser. Husk derfor at det beste er å bruke solfaktor over dagkremen din, fremfor en dagkrem som inneholder solfaktor.

9. Sunn året rundt

I Norge er vi dessverre ikke så heldige at vi kan spise solmoden frukt og grønt året rundt, og lider du av vitaminmangel, kan det gå ut over huden. Dessuten kan mangel på B-vitamin resultere i urenheter.

Når kroppen får vitaminer er det de indre organene som har førsterett, og de ytre som får til sist.

Derfor kan det på en blodprøve se ut til at du er godt dekket, selv om hår, hud og negler ikke blir tildelt så mye vitaminer.

Suppler kosten med en multivitamin, så er du sikker på å få de essensielle næringsstoffene.

10. Sov godt

Mangel på søvn har mange uheldige bivirkninger.

Kollagenproduksjonen din senkes og celledannelsen svekkes. Huden ser grå og tørr ut, og rynker får gode levevilkår.

Har du vanskelig for å falle i søvn, kan søvnen hjelpes på vei av et langt, varmt bad. Kroppstemperaturen stiger, og når den faller igjen, dannes stoffet melatonin som gjør deg søvnig.

Naturlegemidler som baldrian og kamillete kan også virke beroligende på kroppen.

Hvordan få fin hud

FRA VENSTRE: Multi Vitamin-mineral fra Biortomin hos Helseplus.dk, ca. kr 240. Baldrian fra Futura, kr 80 for 60 stk. Lipikar Lait Lipid-Replenishing Body Milk fra La Roche-Posay, kr 329. Renaissance Hand Cream fra Oskia, kr 215. Delicious Cream for Face High Protection SPF 30 fra Nuxe, kr 199. © FOTO: produsenten

Les hele saken
Les alt om:

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!