=

IKKE HOLD: - Produsentenes påstander holder ikke mål, sier hudlege Jon Langeland ved Hudklinikken i Oslo. © FOTO: Privat

"Sjampo med kraften fra naturlige perler. Pleie med naturlig, styrkende mineraler som trekker inn i hvert enkelt hårstrå". "Patentert mikroteknologi". "Vitaminer som styrker håret fra rot til bunn".

Vår nye, store tekniske sjampo-test avslører påstandene i sjamporeklamen, og dommen er ganske nådeløs.

- Tvilsomme påstander

På forførerisk vis, og med hentydning om noe eksklusivt, lover Lilleborgs Sunsilk Minerals deg det vakre, sunne og glansfulle håret du alltid har drømt om. Men kan vi stole på det reklamen lover oss? Eller blir vi lurt?

- Alle slags vitaminer, antioksidanter og så videre, har neppe noen effekt på hårstråene, som er dødt keratin. Bransjen bruker penger på markedsføring i stedet for forsking. Metodisk holder ikke produsentenes påstander mål, sier hudlege Jon Langeland ved Hudklinikken i Oslo.

Legen hevder udokumenterte påstander er et generelt problem i kosmetikkindustrien.

Virker ikke i hår

Det er flere fagfolk enn Jon Langeland som avviser påstandene i reklamen.

- Vitaminer virker inne i kroppen vår, ikke utenpå. Håret dannes i hårsekkene i hodebunnen, og vokser ut derfra. Derfor er hårmassen død, og har ingen kontakt med livsprosessen i kroppen, sier professor i kjemi, Einar Uggerud ved Universitetet i Oslo.

Uggerud forklarer at vitaminer ikke kan trenge igjennom hodebunnen, og må inntas oralt for å gi effekt. For at vitaminer skal ha virkning, er forutsetningen at de blir sittende igjen i håret, noe kjemikeren stiller seg kritisk til. Og selv da, vil effekten være begrenset i den døde hårmassen.

Konkurransemessige hensyn

Ifølge hudlegen og kjemikeren kan vi altså ikke uten videre stole på sjampoprodusentens påstander. Vi ber derfor Lilleborg om dokumentasjon på virkning av vitaminer, perler og mineraler i sjampo. I tillegg lurer vi på hva "patentert mikroteknologi" er .

Kommunikasjonssjef i Lilleborg AS, Anne Gjemdal, krever å få alle spørsmålene forhåndssendt på epost. Klikk.no får ikke snakke direkte med noen fra utviklingsavdelingen, som er de som kan gi faglige var på spørsmålene.

Siden vi ikke går med på å forhåndssende spørsmålene, tar det lang tid og mange purringer før Lilleborg endelig svarer. Svaret kommer skriftlig:

"Vi har ikke anledning til å stille til intervju, og håper på forståelse for det. Jeg legger ved en kommentar fra oss:

I prosessen med å velge råvarer og beslutte produktpåstander til produktene våre, tar vi utgangspunkt i forskning, research og tilhørende informasjon fra våre råvareleverandører. De legger mye ressurser i research for å kunne dokumentere effekten til sine råvarer, og gjør derfor en mengde tester. Av konkurransemessige hensyn kan vi ikke utlevere denne dokumentasjonen til dere, da valg av råvareleverandør er sensitiv informasjon, men all denne informasjonen er selvfølgelig tilgjengelig for myndighetsinstanser som spør ettersom vi forholder oss til myndighetenes strenge krav til kosmetiske produkter i markedet."

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!