Da den amerikanske kleskjeden American Apparel, for noen uker siden, avslørte sin Valentines-utstilling i vinduet på flagship-butikken sin på Houston Street i New York, vakte det - som de sikkert både forventet og håpet på - stor oppstandelse.

Fordi, gjennom det lekre og sexy undertøyet som dukkene hadde på seg, hadde prøvedukkene også store dusker med mørkt, stritt kjønnshår. En detalj som fikk forbipasserende til å stoppe, stirre og ikke minst fotografere og instagramme de nå verdensberømte prøvedukkene.

Bildene av dukkene - som mange kaller et genialt PR-stunt - har florert på blogger, nettaviser og på andre sosiale medier, og skapt store og opphetede debatter rundt kvinner, kroppshår og hva man ikke gjør i skjønnhetens navn.

- Det er ikke rent lite oppstyr som kan følge av et par velplasserte mini-parykker, uttalte Ryan Holiday, en talsperson for American Apparel til nettavisen Huffington Post.

- Og for oss har oppstyret resultert i en 30 prosent økning av kunder gjennom dørene.

Dukkene skal gjenspeile kundene

Om American Apparels prøvedukker var intet mer enn et PR-stunt, kan alle være skjønt enige om at det fungerte som det skulle. Det samme kan sies om målet som var å vise kvinner - og menn - at naturlig også kan være sexy.

Men det kan også godt hende at dukkene var American Apparels forsøk på å være del av en stadig voksende trend: Prøvedukker som ikke bare opererer under "one size fits all"-prinsippet, men som er laget for å appellere til flere, og som i større grad skal gjenspeile mangfoldet blant kunder.

SKAPER EN DRØM: Prøvedukkene hos Massimo Dutti skaper tanker om sol og vårdager. © FOTO: Trine Jensen

Prøvedukker gjennom historien:

Prøvedukker er slett ikke noe nytt. Allerede på 1400-tallet mini-dukker for å demonstrere hatte-mote for potensielle kunder.

Prøvedukker i full størrelse har vært i bruk 1800-tallet, spesielt kjenner man til disse fra Frankriske. Den Industrielle Revolusjonen gjorde at det ble lettere å produsere store glassplater, og for alvor begynte man å få utstillinger i butikkvinduer. Symaskinen ble oppfunnet og byer begynte å virkelig benytte seg av strøm.

Med muligheten for lys og glassflater fikk bygater i både Europa og Amerika en oppsving. Menn og kvinner som spankulerte i gatene ble for første gang et publikum, og det var her prøvedukken virkelig kom til sin rett.

Dukkene fra denne tiden var barmfagre og kom i tre ulike posisjoner: Høyre fot frem, venstre fot frem eller begge beina samlet. Dukkene koster i underkant av $15 stykket, men det var verdt det: Folk brukte penger.

Første verdenskrig brakte enorme sosiale forandringer med seg til landet, og prøvedukkene var snare med å reflektere dette. Kvinner, som nå plutselig måtte ut i betalt arbeid, kastet både hatter og korsetter, og for første gang så man klær som var såpass avslørende at både bein og til og med knær vistes.

Kilde: Wikipedia, Norsk Moteforum og Perry G. Kofoed.

I fjor var det den svenske butikkjeden Åhlens som plutselig befant seg midt i en storm av oppmerksomhet da bilder av deres prøvedukker med mer realistiske former begynte å florere på sosiale medier.

Kvinner verden over hyllet dukkene for å endelig kunne få se hvordan klær ville ta seg ut på dem og kvinner flest, og ikke bare hvordan de ville se ut på noen med byste- og hoftemål som en supermodell.

Vikarierende informasjonssjef hos Åhléns i Stockholm, Thérèse Johnsson, synes det er morsomt at prøvedukkene deres har blitt verdensberømte, men poengterer at Åhlens har brukt prøvedukker av ulik størrelse i mange år allerede.

- Det begynte med at vi skulle lansere en kolleksjon med damemote i større størrelser i 2006, forklarer Johnsson til Det Nye.

- Men da vi så de positive tilbakemeldingene prøvedukkene genererte hos kundene våre, bestemte vi oss for å bruke dukkene til å vise frem både undertøy og annet tøy.

Selger mer med realistiske prøvedukker

Johnsson røper at de faktisk selger mer klær med de realistiske prøvedukkene enn uten - noe som jo viser en tydelig preferanse blant kvinner for å se dukker som i større grad ligner på dem selv.

- Kundene våre kommer jo i forskjellige størrelser og ser ulike ut, og dermed er det naturlig for oss å vise frem det mangfoldet når det kommer til prøvedukker. Det er viktig for oss å fremme positive og normale kroppsidealer, og det er tydelig at dette er noe kvinner setter pris på.

Andre igjen, som butikken Wings Beachwear i Miami, Florida, har utstillingsdukker med tatoveringer - noe som ikke helt tilfeldig mange av deres kunder også.

Og hos David's Bridal, en av USAs ledende brudekjolekjeder, har man begynt å bruke prøvedukker med både slappere byste og bredere midje - i et forsøk på å gi dem et mer realistisk utseende.

- Dette vil gi kunden en klarere idé om hvordan den ene eller den andre kjolen vil se ut på henne, forklarer visepresident hos David's Bridal til avise Daily Mail.

- Det er mye enklere å få til om prøvedukken har et mer realistisk utseende og faktisk ligner på kvinnen som skal bære den.

Prøvedukkene alle snakker om

MER NORMAL: Det er ingen tvil om at denne prøvedukken ser sunnere ut enn prøvedukker flest. © FOTO: Åhlens/Becka.nu

Prøvedukker gjennom historien:

På 1960-tallet ble Adel Rootstein, i dag en av verdens ledende produsenter av prøvedukker, verdenskjent for sin Twiggy-dukke. Dukken, som hadde store øyne, lange øyenvipper og en nærmest anorektisk kropp, sies å ha være ned på å propellere den faktiske Twiggy til stjernestatus.

Rootstein ble også den første til å lage en farget prøvedukke, Luna.

I dag har som regel prøvedukker langt fra den kroppen som best representerer folket, men heller det som av produsentene kalles "noe å strekke seg etter".

Robert Filoso, daglig leder av Filoso Mannequins i Los Angeles, begynte for noen år siden å produsere prøvedukker som hadde både grått hår og så middelaldrende ut, og forklarte dette med at det er 40- og 50-åringene som har kjøpekraften i dag og her vi må markedsføre.

Ikke alle bytter ut standard-dukkene

Det er ikke alle som har kastet seg på trenden med å bruke prøvedukker i flere størrelser - eller med ulike mengder kroppshår - for å i større grad ha dukker som reflekterer virkeligheten.

- Per i dag bruker vi ikke andre modeller av prøvedukker, men vi utelukker ikke muligheten for av at vi kommer til å gjøre det i fremtiden, uttalte pressekontakt for H&M i Sverige, Marie Rosenlind, for en tid tilbake til den svenske avisen DN.

- De dukkene vi benytter oss av, er de som er standard på markedet i dag, men vi ser jo at disse dukkene absolutt ikke representerer mangfoldet blant kundene våre.

Standard er fortsatt en bestselger

At standard prøvedukker fortsatt er en klassiker kan Marianne Finckenhagen hos Morten Finckenhagen Butikkinnredninger AS bekrefte.

- Faktisk ser vi at de aller fleste nå har gått bort fra hudfargede dukker med sminke og hår, forklarer Finckenhagen til Det Nye.

- Det vi selger aller mest av, er matte hvite dukker med eller uten hode.

I tillegg selges det mye av dukker med "egghead", forklarer Finckenhagen.

- Dette er dukker med hode, men uten ansikt.

Og Finckenhagen merker ikke noe til at kunder vi ha formfulle dukker.

- Faktisk har dukkene blitt mindre og smalere de siste årene. Det samme har skjedd med prisen. For 15 år siden kostet en dukke i underkant av 8000 kroner, nå kan du finne prøvedukker helt ned i 990 kroner - om enn selvsagt ikke til samme kvalitet.

Sjekk de unike prøvedukkene.

MER FORMFULL: Disse prøvedukkene har blitt verdensstjerner. © FOTO: Åhlens/Becka.nu

Mer effektivt enn en kleshenger

At det er mer effektivt for salg av klær å benytte seg av prøvedukker enn å ikke gjøre det, er ifølge ekspertene hevet over enhver tvil.

- Det å skulle stille ut og vise frem varer for å øke salg, er en kunst, forklarer Perry G. Kofoed hos Hindsgaul Mannequins til Det Nye.

- Kunst fordi man hele tiden må bruke kreativitet og fantasi for å klare å skape noe som taler til kunden akkurat der og da. Vi skal skape illusjoner.

Kofoed forklarer at denne typen styling av butikkmiljøet kan innebære bruk av belysning, skilter, rom og plass og ikke minst prøvedukker.

- Prøvedukker er den absolutt mest slående og effektive måten å tale til kunder på. Det er fordi dukkene klarer å personliggjøre klærne for kunden på en måte bilder eller selgere, enn så gode de er, aldri vil kunne klare å gjøre.

Slik hjelper prøvedukker deg med salget.

IKKE OVERSKYGGE KLÆRNE: Hos dette eksklusive varemagasinet har man holdt prøvedukkene enkle og anonyme. Det er fordi oppmerksomheten skal ikke være på klærne, og ikke på dem.. © FOTO: Trine Jensen

- En idealisert menneskelig form

Ved å kle på en prøvedukke, kan du vise hvordan kjolen eller dressen vil se ut på en menneskelig kropp.

- Prøvedukken er en idealisert menneskelig form, forklarer Kofoed.

- Å se klærne på en dukke, i motsetning til hengende på en kleshenger, er et gigasntisk forskjell i opplevelse for kunden.

Kofoed tror bruken av prøvedukker vil ha positiv effekt på salget i de fleste butikker.

- Det er snakk om å hele tiden kunne vise frem nye antrekk, nye måter å style på. Det er derfor ikke så rart at prøvedukker blir kalt den stille - men oftest viktigste - selgeren i butikken.

Derfor benytter man seg av prøvedukker i butikk.

AVKLEDD: Slik ser denne prøvedukken ut uten klær. Ikke veldig lik en ekte menneskekropp. © FOTO: Trine Jensen

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!