Samfunnet legger opp til at vi skal stemme hverandre inn og ut, og vi er opptatte av hvor mange «likes» som blir delt ut.

«Hei, jeg heter Lexi og jeg vil lage en video for å spørre dere om jeg er pen eller stygg. Vær så snill og vær ærlige, for mange sier at jeg er stygg».

Med disse ordene innledes en av de mange «er jeg pen eller stygg»-videoene på YouTube som det finnes over 600.000 av, i skrivende stund.

Denne gangen stammer ordene fra en omtrent åtte år gammel munn - en munn som er malt med rosa leppestift, men som mangler flere melketenner. For ja, såpass liten er denne jenta. Og svaret fra de 70.000 seerne? «Stygg!». «Søt, men ikke pen». «Fiks tennene dine, så». «2 av 10».

- Et massivt fokus på utseende

Tiden er utvilsomt over for da barn og unge ville leke med dukker. Nå vil de heller se ut som en.

Det hinter i alle fall denne trenden om, hvor småjenter snur seg til YouTube for bekreftelse og gjerne får ekle kommentarer til svar. «Ja, du er stygg. Du ser ut som et rart insekt». «Du er stygg og irriterende».

Videoene følger ofte det samme manuset, hvor vi møter jenter mellom åtte til fjorten år, til og med i tungt sminkede og bikinikledde versjoner.

Fellestrekket til videoene er at jentene spør anonyme fremmede om de er pene eller stygge, og understreker at de ikke bryr seg om svaret er: «Ja, du er stygg». Men det urovekkende spørsmålet er, at hvis de ikke bryr seg om svaret, hvorfor spør de da?

- Barn er mer opptatte av utseende nå enn tidligere. Den trenden har vi sett i flere år nå, sier Berit H. Steensen, leder for nettverket Ungdom & Medier.

- Barn og unge ser andre eksponert i media og tar etter. De søker etter å finne sin identitet, og det er naturlig. Men det er et for stort fokus på det ytre. Barn og ungdom har en tøff maske, men de er i tillegg veldig sårbare, sier hun.

- Mediene har et massivt fokus på utseendet og unge møter det gjennom realityserier, Facebook, Instagram, YouTube, blogger og så videre. Samfunnet legger opp til at vi skal stemme hverandre inn og ut, og vi er opptatte av hvor mange «likes» som blir delt ut. Bedømming ut ifra utseende ser vi også på film og i tv-serier, sier hun. Med andre ord, overalt.

Farlig YouTube-fenomen.

- ER JEG PEN ELLER STYGG?: «Hei, jeg heter Lexi og jeg vil lage en video for å spørre dere om jeg er pen eller stygg. Vær så snill og vær ærlige, for mange sier at jeg er stygg». Slik begynner en av de mange videoene der unge jenter spør anonyme fremmede om de er pene eller stygge. © FOTO: Screenshot YouTube

Søker «likes» og positive kommentarer

For husker du ditt første møte med internett, da det var hustelefon, monstermodem («skru av internett, jeg snakker i telefonen!»), disketter og tanker om at internett muligens var en flopp?

I dag er det jammen vanskelig å forestille seg et liv uten sosiale medier, hvor vi deler nesten alt med omverdenen - vel, kanskje bortsett fra lite flatterende Facebook-bilder, som vi «untagger» raskere enn du rekker å si «hei, bloggen».

Sosiale medier er nemlig blitt til et sted hvor mange av oss viser oss fram fra vår beste side.

Vi søker «likes« og positive kommentarer på hva vi gjør, hva vi spiser, hvor vi er og hvordan vi ser ut når vi er der. Men det er én ting å gjøre dette i voksen alder, å søke anerkjennelse fra venner, bekjente og ukjente. Men hva med de som vokser opp med internett?

- Er jeg stygg eller pen?

Britiske Louise Orwin har forsket på hvordan unge jenter bruker sosiale medier og spesielt YouTube. Hun kledde seg derfor ut som tre ulike 15 år gamle jenter, svartkledde Becky, nerdete Amanda og Britney Spears-aktige Baby og spurte YouTube «er jeg stygg eller pen»?

Gjennom eksperimentet fikk hun tilbakemeldinger om at hun var stygg, at hun burde droppe brillene, at hun burde dra til helvete og dø, at hun ikke burde poste sånne videoer og at hun burde sende nakenbilder.

Orwin har nemlig estimert at hun fikk omtrent 70 prosent negative tilbakemeldinger, hovedsakelig fra menn - personangrep som Orwin heldigvis kunne riste av seg, da hun ikke er en usikker ungjente.

Men hva med de jentene som ikke er en 26 år gammel forsker i sivil? Som ikke bruker resultatene fra YouTube i forskning, men heller til å avgjøre hvor vakre de er, eller ikke er?

- Vi ser at mange opplever det som like sterkt når tilbakemeldingene skjer skriftlig i sosiale medier, som ansikt til ansikt, sier stipendiat Thomas Wold ved Psykologisk institutt hos NTNU i Trondheim.

- I tillegg er mange gjerne litt krassere når de skriver noe på en skjerm, enn når de snakker til direkte, tilføyer han.

Farlig YouTube-fenomen

ET EKSPERIMENT: Britiske Louise Orwin har forsket på hvordan unge jenter bruker sosiale medier og spesielt YouTube. Hun kledde seg derfor ut som tre ulike 15 år gamle jenter, svartkledde Becky, nerdete Amanda og Britney Spears-aktige Baby og spurte YouTube «er jeg stygg eller pen»?. Her som en av hennes tre fiktive karakterer. © FOTO: Screenshot YouTube

En farlig respons

Både Wold og Steensen enes om at man ønsket seg tilbakemeldinger på utseendet sitt også lenge før internett og YouTube, men at det skjer tidligere nå enn før: «They're getting older younger».

I tillegg blir responsen en helt annen når man spør anonymiserte brukere, i stedet for venninner og familie: «Du er på den stygge siden, men du er ikke helt forferdelig. Men selv om du var pen, hadde den rare oppførselen din gjort deg stygg uansett». «Du har en STOR nese og du oppfører deg rart. 4 av 10».

Norske barn mobbet mest

Selv om YouTube-videoene i all hovedsak er amerikanske, betyr det ikke at vi kan avskrive denne nettmobbingen som noe som kun skjer på andre siden av Atlanteren.

Ifølge EU Kids Online, verdens største forskningsprosjekt om barn, unge og Internett, er norske barn de som blir mobbet mest i Europa - både på nettet og utenfor.

Svimlende 31 prosent av norske barn er blitt mobbet på nett eller i det virkelige liv, det siste året. Så, hva kan vi gjøre med det?

- Veiledning til barn og ungdom i denne fasen er essensielt. De har ikke livserfaring nok til å filtrere de massive inntrykkene som møter dem, sier Berit.

- Ungdom & Medier holder eksempelvis foredrag for flere hundre ungdommer, der vi fokuserer på viktigheten av å bygge selvbilde basert på andre ting enn utseende - det trenger de å høre. Selvbildet blir tross alt utviklet i de tidlige ungdomsårene, avslutter hun.

Hva synes dere om «Er jeg pen eller stygg»-trenden? Si din mening i kommentarfeltet!

Farlig YouTube-fenomen

OVER 600 000 TREFF: Søker du på «am I pretty or ugly» på YouTube, får du opp mer enn 600 000 treff. © FOTO: Screenshot YouTube

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!