Jeg er en slave av min egen iPhone, for pokker!

Jeg er ikke så glad å snakke i telefonen.

Etter fem minutter blir jeg varm i øret, etter 10 blir jeg irritabel, etter 15 trekker jeg pusten demonstrativt og etter 20 blir det ofte sånn at jeg avslutter samtalen raskt og uelegant.

Dårlig samvittighet

Etterpå får jeg gjerne dårlig samvittighet og behov for å ringe vedkommende opp og si unnskyld for bråheten.

Det er en evig repetisjon. «Men hvorfor gidder du å ta telefonen hvis det gir deg så mye hodebry?» kan folk spørre når vi er på emnet.

Eeeh, fordi tapte anrop gir meg like dårlig samvittighet! Tar jeg den, blir det feil. Tar jeg den ikke, blir det også feil.

Jeg er en slave av min egen iPhone, for pokker!

- Jeg er ikke en som ikke svarer

Jeg sier ikke at jeg tok en gledessalto den fredagen mobilen min ble stjålet på Deli de Luca; jeg hadde jo som folk flest usakelige mengder data lagret på den.

Men snart skulle jeg faktisk nyte min mobilfrie tilværelse som en trebarnsmor på husmorferie.

Etter noen flere samvittighetskvaler, vel å merke. For hva om noen skulle sende meg en sms i løpet av helgen - invitere meg på middag, spørre om noe viktig eller bare ønske meg en hyggelig dag - uten å få svar...

Tanken gjorde meg uvel. For jeg er jo ikke en som ikke svarer. Jeg svarer. På alt som er å svare på. Derfor fant jeg en viss lettelse i å kunne flagge det på Facebook: «Jeg har ikke mobil».

Repetisjon lørdag morgen, i håp om å nå de som ikke hadde fått det med seg fredag kveld.

iDETOX

IDETOX: Nina-Beathe klarte seg hele to måneder uten mobilen - og ble overrasket over godt hun faktisk likte det. © FOTO: Nina-Beathe Tørum

iDETOX-tips:

På hvilken måte vil DU få noe ut av å ha mobilfri time, dag, uke eller måned?

For å kunne gjennomføre en livsstilsendring over tid må du tydeliggjøre motivasjonen og lage deg en plan.

  • Formuler et positivt mål: Hva vil du oppnå og hvorfor er det så viktig for deg? Målet kan være en detoxperiode helt uten telefon, eller en vane der du ikke bruker telefonen når du faktisk ikke behøver det. Kanskje skal du kun sjekke mobilen tre ganger om dagen, for å unngå at den stjeler tid og oppmerksomhet.
  • Identifiser «unnskyldningene» for ikke å ha iverksatt endringen - her har man lett for å være veldig kreativ på sine egne vegne. Hva er en god nok grunn til å bryte? Må du avbryte fordi venninnen din har blitt dumpet, og trenger å kunne ringe deg 24/7? Er det nok at du har møtt en søt fyr på byen og må være tilgjengelig?

Egotid

Det var etter å ha kokt meg en kopp te, satt på en episode Sex og Singelliv og tullet meg inn i et teppe den morgenen, at jeg fikk kjenne på godene ved det å være utilgjengelig.

For nå kunne verken tapte eller innkommende anrop skape friksjon i samvittigheten min eller gjøre teen min kald.

Nå kunne jeg ikke flykte til Instagram så fort det kom en litt kjedelig scene i episoden.

Nei, her skulle jeg rett og slett bare sitte og lytte til regnet som hamret på ruta og til Carrie Bradshaw som tenkte høyt.

Jeg skulle ha min etterlengtede egostund som ingen, ikke en gang jeg selv, kunne avbryte.

Takk til tyven

Jeg hang med Carrie, Charlotte, Miranda og Samantha i tre sammenhengende timer den formiddagen. Det var dødshyggelig.

Etterpå tok jeg meg en joggetur, før jeg satte meg ned og jobbet uavbrutt i to og en halv time. På kvelden dro jeg ut og spiste med kjæresten min. Ikke ett Insta-knips, ikke én Face-sjekk.

Dødshyggelig, det og. Jeg begynte å leke med tanken på å fortsette å ha det sånn.

Gikk det an i 2013, liksom? «Selvfølgelig går det an», mente kjæresten.

iDETOX

MOBILVANER: Tar du deg selv i å sjekke mobilen din - tre minutter etter at du la den fra deg, bare fordi det er en vanesak? Er det kanskje på tide med en aldri så liten mobilpause - en såkalt iDETOX? © FOTO: Thinkstock.com

Flere iDETOX-tips:

  • Visualiser hvordan livet blir uten mobil, hvor behagelig og godt det vil bli. Og visualiser så hvordan det blir hvis du ikke gjør noe med mobilbruken din. Anerkjenn at du er avhengig. Vil det eskalere? Vil du bli ensom og isolert? Vil du få angstlignende symptomer hvis laderen er gjenglemt - eller enda verre, hvis mobilen skulle forsvinne?
  • Lag en konkret plan. Hvordan skal mønsteret brytes? Vær konkret, hva må spesifikt gjøres? Lag et sett regler, er det for eksempel lov å bruke mobil i arbeidstiden? Skal du legge igjen telefonen når du går fra jobb? Se for deg alle scenarioer der det vil bli vanskelig og finn en løsning.
  • Del opp planen din i delmål, og finn en god måte å belønne deg selv. Én uke uten mobil, hvordan skal du premiere det?
  • Følg planen din for en periode, for så å vurdere hvordan det har gått. Juster målene eller premissene, slik at du får til en livsstilsendring som varer.

Herre over egen tid

Og sånn ble det. De to påfølgende månedene levde jeg uten telefon. Avtaler gjorde jeg på Facebook.

Trengte jeg å ringe noen, lånte jeg hans mobil. Ting var mer opp til meg nå. Jeg kunne ta en kaffe med folk når jeg hadde lyst, når jeg hadde tid og når jeg hadde overskudd.

Jeg kunne begrense sosial omgang til de gangene jeg selv var selskapssyk, og så kunne jeg slippe å forholde meg til folk når jeg hadde mer innadvendte eller produktive dager.

Det fikk meg til å føle meg ganske egoistisk. Og sykt fri. Plutselig var jeg herre over min egen tid.

Joggemusikken, som kanskje vil gi meg tinnitus om noen år, byttet jeg ut med fuglekvitter.

Gule iPhone-notater med penn og Moleskine. Og smartphone-vekkerklokke med en sånn koselig, gammeldags en.

En mobilfri hverdag

To mobilfrie måneder har fått meg til å innse at stresset mitt ikke handler om jobbmengde, men om alle avbrytelsene.

Det handler heller ikke om menneskene som vil ha tak i meg mens jeg prøver å koble ut, men om meg selv og det faktum at jeg ikke klarer å la et tapt anrop være tapt.

Kanskje syntes enkelte at jeg var litt snål som sverget til den mobilfrie hverdagen i to måneder.

Men hva så? Det er ikke så voldsomt mange år siden vi var mobilløse, hele gjengen. Det gikk helt fint, det.

Ta en time-out

Charlotte Berg er kognitiv terapeut med høyt fokus på dårlig samvittighet. Hun tror en mobil-timeout kan være sunt for folk flest, enten det er snakk om en time, en uke eller mer.

- Hvem har bestemt at det er ego å gjøre seg utilgjengelig og prioritere alenetid? Finn et mer ressursbyggende ord enn «egotid» for å beskrive det, råder hun.

Thomas Moen, leder i kommunikasjonsbyrået Good Morning håper og tror at det vil bli mer sosialt akseptert å svare på telefonen når man selv føler for det.

- Mobilen har for mange blitt en usunn og forstyrrende uvane, og jeg tror folk begynner å kjenne kravet om konstant tilgjengelighet på kroppen. Det er slitsomt, og jeg tror ikke man har vondt av en timeout, sier han.

Selv har jeg kjøpt meg mobil igjen.

I løpet av tiden jeg har brukt på å skrive denne saken har jeg postet to bilder på Instagram, trykket «like» på sju, tatt tre telefoner, sendt to smser og lest tre Facebook-meldinger.

Jeg bare nevner det.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!