La oss bare slå det fast med det samme: Huden din er en sladrehank.

Fyller du kroppen med junkfood, godteri og cola vil det vises på huden din.

- Huden påvirkes av mange faktorer. Dårlig eller ingen hudpleie, sol, bakterier, mangel på mosjon og dårlig blod-sirkulasjon, sier kosmetolog og kostholds-ekspert Anneli Olsen.

- Det er selvfølgelig vanskelig å kun spise seg til en flottere hud, men hvis du samtidig trener regelmessig og er flink med hudpleie, kan du påvirke kroppens evne til å reparere seg selv, og dermed få flottere hud og hår.

Det er Nicholas Garner enig i. Han er sunnhetsekspert på den holistiske Medital Klinik i Danmark. Han er overbevist om at hudens tilstand henger sammen med riktig kosthold.

- Enkelt forklart er huden bygd opp av celler, som får næring fra den kosten vi spiser. Huden vår er en avspeiling av hvordan vi har det inni kroppen, og jo bedre, sunnere og mer variert vi spiser, dess bedre for kroppen.

Her får du en oversikt over hvilke matvarer du bør ha i deg, og ikke minst hvilke du bør styre unna, for akkurat din hud- og hårtilstand. Kosttilskudd kan være et smart supplement, men det er mye å velge mellom, så snakk med en lege for å få vite akkurat hva du trenger.

GOD HUDMAT: Grønnsaker, nøtter, avokado, jordbær - det er ingen tvil om at bra mat kan gjøre mye for huden din. © FOTO: Bulls

Tipsene som funker:

Tørr hud

- Sitrusfrukt og kiwi er viktige for dannelsen av kollagen i huden, og gir en smidig og elastisk hud, forteller Garner. Fokuser på å spise masse nøtter, avokado og fet fisk, som laks og makrell. Og drikk rikelig med vann, rundt halvannen liter om dagen.

- Hold deg unna sukker, da det irriterer tørr hud. Karbohydrater kan også øke produksjonen av betennelsesfremmende hormoner, skape irritasjon og forverre atopisk hud (hud med eksem), legger Olsen til. Supplerende kosttilskudd: Omega 3, 6 og 9, C- og E-vitamin.

Kombinert til fet hud

- Årsaken til fet hud er gjerne hormonell ubalanse, men det kan også være usunn kost, feil valg av hudpleieprodukter eller p-piller, forklarer Olsen. Kutt ned på animalsk fett og velg magre meieriprodukter.

- Et lite underskudd av B2-vitamin kan også gi fet hud, sier Garner. B2 finner du i erter, bønner, egg, grønn salat, brokkoli, fullkornprodukter og nøtter, for eksempel mandler og paranøtter. Supplerende kosttilskudd: B12-, B2- og B5-vitamin.

Livløs hud

Lite søvn, mye stress og mangel på mosjon kan gjøre hunden grå og gusten.

- En jernholdig kost vil styrke blodtilførselen. Det beste er animalsk jern, som raskt tas opp av kroppen, forteller Garner. Få jern fra lever, kjøtt, fullkornprodukter, spinat og rødbeter. Boost også deg selv med antioksidanter fra mørke og røde bær, for å få gløden tilbake i huden.

- Sett samtidig i gang blodsirkulasjonen ved å trene mer, da vil du få ut mye av avfalls- stoffene, råder Olsen. Supplerende kosttilskudd: A-, C-, D-, E-, K2-vitamin, kalk, selen og Q10.

Fine linjer og rynker

Fine linjer og rynker kommer som kjent med alderen, og for noen av oss tidligere enn vi hadde forventet. Her spiller hudpleie en viktig rolle, men det gjør også kostholdet.

- Kroppen din kan være dehydrert. Drikk rikelig med vann, halvannen liter om dagen, og hold deg unna vanndrivende produkter som kaffe, te og brus med koffein, anbefaler Olsen.

- Sinkholdige matvarer som gjær, kjøtt, fisk og skalldyr kan ha en helende virkning på huden, og dermed forebygge rynkedannelse, sier Garner. Supplerende kosttilskudd: Sink, Imedeen Derma One og omega 3, 6 og 9.

Skjøre negler og skadet hår

I noen perioder, spesielt i forbindelse med graviditet eller stress, kan håret og neglene bli svekket. En proteinrik diett er viktig hvis du vil ha en kraftigere hårprakt og sterkere negler.

- Sink er et viktig mineral for hud og hår, da mangel på dette kan føre til hårtap og svake negler, sier Olsen.

Styrk håret og neglene ved å spise soyabønner, fisk, kylling, egg, meieriprodukter og skalldyr. Supplerende kosttilskudd: Silica, sink, kalk og B2.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!