Kviser er et evig og universelt hudproblem. I den store sammenhengen betyr kanskje ikke en kvise eller to all verden, men i vårt eget lille univers kan kviser være skikkelig kjipe.

Tidligere fikk hormoner og kosmetikk hele skylda, nå er imidlertid bildet litt mer nyansert.

Både kosthold og pleie spiller inn

Kosthold har langt større betydning for huden enn hva vi tidligere har trodd. Nå er det dokumentert at riktig kosthold og kosttilskudd kan hjelpe mot for eksempel atopisk eksem, redusere rynker, beskytte mot solbrenthet og motvirke kvisedannelse.

Derfor tok vi kontakt med hudlege Bjørn Bondevik, som også har spesialisert seg på ernæringsmedisin. Bondevik har lang erfaring med kvisepasienter.

Selvsagt har også hudterapeutene mye kunnskap når det kommer til hudpleie. Vi snakket med erfarne Ann-Kristin Stokke, hudterapeut og fagsjef i hudpleiefirmaet Skintific. Hun gir oss sine beste tips mot de lumske plagene.

Få tips til hva du kan gjøre både med kosthold og pleie for å bli kvitt kvisene!

Hva er kviser?

  • En kvise er en tilstoppet talgkjertel som det har gått betennelse i.
  • Hudormer, også kalt svarte prikker eller koedoner, er en tilstoppet talgkjertel hvor talgproppen har reagert med luft og oksidert. Det er derfor de ser svarte ut.
  • Urenheter er vanligst i ansiktet, men forekommer også på bryst og/eller rygg.

Kostholdsekspertens beste tips

Det er mye du kan gjøre for huden din ved å spise riktig, hevder dr. Bjørn Bondevik.

Lavkarbo er bra

- Karbohydrater kan gi deg kviser. Sukker er en skikkelig versting! Forklaringen på dette ligger forenklet sagt i at karbohydrater indirekte gjør at testosteronopptaket i talgkjertlene øker, og det er hormonet testosteron som er hovedårsaken til akne, sier Bondevik.

Sats på sink og A-vitamin

Det finnes helt konkrete vitaminer og mineraler som særlig motvirker kvisedannelse.

- A-vitamin virker bakteriedrepende og finnes i grønne og orange grønnsaker som spinat, brokkoli og gulrot. Spinat inneholder også sink, som forsterker A-vitamin-effekten. Andre gode kilder til sink er kjøtt, fisk, skalldyr, egg og fullkornprodukter.

Omega 3 og antioksidanter

Omega 3-fettsyrer og antioksidanter er essensielt for fet hud og akne.

- Antioksidanter beskytter cellene, mens omega-fettsyrer virker betennelsesdempende samtidig som det nærer huden innenfra. Antioksidanter finner du i blåbær, bringebær, nyper og valnøtter. Fet fisk som makrell og laks inneholder mye omega 3, i tillegg til A-vitamin og sink, tipser hudlegen.

KOSTHOLDET: Riktig mat kan gjøre stor forskjell for huden. © iStock

Hudterapautens beste tips

- Det er fire elementære tiltak som må stå på programmet uansett hudtype og hudtilstand, sier hudterapeut Ann-Kristin Stokke.

Ned med talgproduksjonen

- Ved å roe ned overaktive talgkjertler fjernes ikke bare bakteriens matkilde, men også fet, blank hud. Prøv en salisylsyrebasert rens, spesialprodukter og en fuktighetskrem beregnet for fet hud, sier Stokke.

Død over døde hudceller

- Fet hud er ekstra utsatt for akne blant annet fordi huden selv ikke klarer å kvitte seg med de døde hudcellene eller talget. Derfor er det viktig å peele huden jevnlig med en mild skrubb.

Bort med bakteriene

- Ved å kontrollere bakteriene på hudens overflate og i hårsekkene, kan vi også motvirke årsaken til kviseutbrudd. Prøv antibakterielle spesialprodukter og en god rens morgen og kveld, tipser hudterapeuten.

Ut med betennelser

For å behandle betennelse må vi påføre anti-inflammatoriske, reparerende og fuktighetsgivende ingredienser, som kan bidra til å roe ned huden. Se etter kremer, masker og spesialprodukter beregnet for kviseplaget hud.

FRA VENSTRE: Md Formulations Facial Cleansing Gel (kr 439), Decléor Aroma Pureté Instant Purifying Mask (kr 339), Dermalogica Daily Microfoliant (kr 590), Clear Start Overnight Treatment fra Dermalogica (kr 195) og Murad T-Zone Pore Refining Serum (kr 520). © FOTO: PRODUSENTENE

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!