Den nye ordningen, som innføres 1. januar, kommer til å gjelde alle flyreiser med avgang eller ankomst i Norge. Klageordningen, eller den nye Flyklagenemnda, har ifølge aftenposten.no som oppgave å behandle klager mot alle flyselskapene som flyr til eller fra en norsk flyplass. Ifølge seniorrådgiver Elise Marie Korsvik i Forbrukerrådet vil den nye ordningen bety at flypassasjerene får den samme muligheten til å klage, uansett hvilket flyselskap de reiser med.

- Dette vil bety at det blir enklere å klage, og at flypassasjerene blir sikret lik behandling uansett om de reiser i eller utenfor Norge, sier Korsvik til Aftenposten.

Les også:

Dette kan du klage på

Reklamering på bruktbil

Hva kan jeg klage på?

Dersom du ikke er fornøyd med reisen kan du blant annet klage på:

Forsinkelser

Kansellering

Overbooking

Tapt bagasje

Forsinket bagasje

Skadet bagasje

Les mer om dine rettigheter her.

To nemnder blir en

Per i dag finnes det to ulike nemnder som behandler klagene til flypassasjerene, en for rutefly som bare behandler norske flyselskaper og en som behandler klager rettet mot utenlandske selskaper.

På hjemmesiden til Flyklagenemda finner du informasjon om hvordan du kan klage elektronisk. Det vil med tiden bli mulig å følge saken sin på en egen side som skal opprettes. Les mer om den nye Flylagenemnda her.

Les også:

Rettigheter hvis mobilen svikter

Få bagasjen rett på døra

Tilbake til Klikk reise

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!