OSLO RUNWAY

Norsk moteuke: - Mye brunkrem og paljetter

Det er ikke noen hemmelighet at den norske moteuken har hatt et frynsete rykte. Med nye arrangører har DN- journalist og forfatter Jorun Sofie F. Aartun tro på suksess.

POSITIV TIL NORSK MOTEUKE: Forfatter og DN-journalist, Jorun Sofie F. Aartun er positiv til en ny norsk moteuke, men mener at bransjen bør ta flere forholdsregler.
POSITIV TIL NORSK MOTEUKE: Forfatter og DN-journalist, Jorun Sofie F. Aartun er positiv til en ny norsk moteuke, men mener at bransjen bør ta flere forholdsregler. Foto: FOTO: TRULS QVALE
Sist oppdatert

Prosjektleder Ditte Kristensen om moteuka

På hvilken måte skiller denne moteuken seg fra andre moteuker i Oslo?

- Oslo Runway påroper seg ikke å være en paraplyorganisasjon for norsk mote og kan derfor ikke sammenlignes med tidligere eller eksisterende arrangementer. Vi vil fokusere på allerede etablerte, norske designere.

- OFW har fått mye kritikk – Hva tenker dere om det?

- Oslo Runway skal ikke være en ny moteuke, men et tilbud hver sesong, to ganger i året. Her vil vi fokusere på modne norske designbedrifter. Vårt fokus er å skreddersy dette tilbudet etter behovet i norsk motebransje.

- Hvordan skal dere gjøre den bedre?

Vi har hatt møter med flere forlat og personer innenfor bransjen og fått utrolig positiv respons og mange fine innspill som vi tar med oss videre. Her finnes det absolutt en interesse for en slik arena. Samtidig er det ikke noe vi kan gjøre alene, og vi trenger støtte og innspill fra hele bransjen for å få det beste resultatet. 

POPULÆR: Boken «Avkledd» av Jorun Sofie F. Aartun, er blitt mye omtalt i norsk motebransje.
POPULÆR: Boken «Avkledd» av Jorun Sofie F. Aartun, er blitt mye omtalt i norsk motebransje. Foto: Aschehoug forlag

Nylig kom meldingen om at PR-byrået This Is PR er initiativtakere bak en ny norsk moteuke. I samarbeid med med Norwegian Fashion Institute (NFI) og L'Oréal åpner de nemlig dørene for OSLO Runway i august i år.

- Dette blir en ny, norsk visningsarena hvor tre norske designere vil vise frem sine høstkolleksjoner 17. mars, skriver PR-byrået i en pressemelding.

Tidligere har det blitt gjort flere forsøk på moteuker i Oslo, men ingen av dem har vært noen videre suksess og flere har kritisert moteuken for å være useriøs.

Journalist i Dagens Næringsliv og forfatteren bak moteboken «Avkledd», Jorun Sofie F. Aartun, var også blant dem som kritiserte moteuken.

Dette prosjektet har hun imidlertid mer tro på, og forfatteren deler nå sine beste tips til den nye norske moteuken.

Frynsete rykte

Hun mener først og fremst at det er flere tiltak som kan bidra til å samle og profesjonalisere bransjen.

- For det første er det veldig bra at arrangøren samarbeider med bransjeorganisasjonen NFI, som igjen representerer mange designere.  Alliansen vil forhåpentligvis gjøre det lettere å samle en sprikende bransje under samme tak. For det andre har motebransjen i Norge vært gjennom en sterk utvikling de siste årene, og flere av de norske designerne har fått mer kommersiell teft.  Kolleksjonene har et høyere nivå enn tidligere, og vil gi moteuken et løft.

Les også: Uretusjerte bilder av Beyoncé tar av i sosiale medier

Aartun mener også det er viktig at bransjen tiltrekker seg de riktige folkene.

- For at denne plattformen skal fungere, er det viktig at man klarer å tiltrekke seg både innkjøpere, presse og investorer slik det er tradisjon for i Danmark og Sverige.

Hun legger heller ikke skjul på at norsk motebransje har mye å gå på.

- Det er ikke noen hemmelighet at den norske moteuken har hatt et frynsete rykte. Den overdrevne kjendisrapporteringen har gitt arrangementet et useriøst preg. Det har vært mye brunkrem, paljetter og terningkast.

- Rapporteringen har vært fra den røde løperen, snarere enn catwalken. Flere har dessuten reagert på at visningene har vært for dårlige. Antrekkene har i noen tilfeller  vært uferdige, med løse tråder hengende ned fra skjørtekantene.

Tro på tre

Forfatteren er fornøyd med aktørene som er blitt invitert til den norske moteuken.

- Jeg synes aktørene som er representert er gode eksempler på hva norsk mote har å by på. Veronica B. Vallenes har flere ganger blitt kåret til Danmarks beste designer. I fjor vant hun Nåløyet-prisen får årets beste norske designer.  Hun er en av flere som har ønsket å vise i Norge, men som har savnet en seriøs plattform. Det får hun forhåpentligvis nå.

Aartun mener det er avgjørende med et riktig utstillingsvindu.

- Da tror jeg flere vil kaste seg på. Selv om jeg synes at det er viktig at norske designere viser seg frem på internasjonale moteuker er det også viktig at de har en lokal visningsplattform. Det ene utelukker ikke det andre. Men det er tidlig å si noe om hvordan arrangementet blir.

DN-journalisten mener også motebransjen bør bli flinkere til å bygge bro mellom næringslivet og politikere, slik det er gjort hos våre naboer i Danmark.

- Grunnen til at København er blitt Nordens største mote-arrangement er fordi arrangøren har klart å bygge en bro mellom politikk, næringsliv og mote. Både myndigheter og private sponsorer har støttet arrangementet. Her hjemme har politikerne i liten grad sett vekstpotensialet i norsk mote, og pengemiljøene satser på olje og gass istedenfor innovativ design.

Bra med PR-byrå i spissen

Aartun har også stor tro på PR-byrået som står bak den nye moteuken og tror det er en viktig suksessoppskrift for å lykkes.

- Jeg tror det er bra at et PR-byrå står bak Oslo Runway.  I Sverige er det PR-byrået Patricksson som står bak moteuken. De har lykkes i å skape blest rundt merkevarene og kjenner folk i de ulike moteredaksjonene. Det håper jeg de lykkes med, også her til lands.

Forfatteren mener også at det er viktig å gjøre godt grunnarbeide slik at visningen generer salg - og ikke bare presseoppmerksomhet.

- Flere internasjonale designere de siste årene har droppet å holde moteshow. Det er kostbart å holde tradisjonelle visninger, og fremveksten av sosiale medier har gjort det mulig å skape blest om kolleksjonen uten at den vises på en catwalk.  Norske designere i startgropen bør kanskje heller bruke krefter på å bygge opp produksjonen og salgsapparatet, sier hun og legger til:

- De bør utvikle tydelige konsepter til en riktig pris, før de debuterer på catwalken. Det norske klesmerket FWSS har oppnådd stor internasjonal  suksess  uten å holde motevisning. For å gjøre merkevaren kjent blant forbrukerne har designeren heller alliert seg med Skandinavias største motebloggere, sier Aartun

Denne saken ble første gang publisert 18/02 2015, og sist oppdatert 03/05 2017.

Les også