Snacksen du kan spise hver dag! 

Julen er på ingen måte den tiden av året da du skal tenke på hva du spiser. Likevel kan det være fint å ha noen litt sunnere alternativer til de dagene du rett og slett ikke orker mer julekake (hvis det noen gang skjer?). Disse matvarene er supergode snacksalternativer du kan spise så mye du vil av.

 

Popcorn! Popcorn inneholder masse luft, som vil si at du kan spise relativt mye uten at det gjør noe. Visste du at popcorn i tillegg inneholder en god del fiber som er godt for fordøyelsen? Pop i vei!

 

Kålchips! Lag ditt eget potetgull av kål, søtpotet eller andre grønnsaker. Kålchips lager du ved å fjerne stilkene og dele bladene i små deler. Bland sammen med litt olivenolje, og spre utover et stekebrett. Strø over litt salt, og stek på 190 grader til de er sprø og gylne i kantene, cirka 10 minutter. Det høres kanskje kjedelig ut, men det er overraskende godt!

 

Hjemmelaget fruktis! Is er kanskje ikke det som frister mest om vinteren, men det er et supert snacksalternativ når du har lyst på noe godt. Bruk det du selv liker best, putt det i isformer og la det stå i fryseren i minimum 6 timer til isen har satt seg. Ta for eksempel utgangspunkt i favorittsmoothien din!

 

Mager vaniljekesam med frukt eller grønnsaker! Druer, jordbær, banan og blåbær, her kan du bruke nesten hva som helst. Vaniljekesamen demper søtsug og inneholder i tillegg en del proteiner - supert for kropp og sinn!

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!