EKSPERTEN: Gunn Helene Arsky.

Elsker du druer? Setter du dem fram i en pen skål når du har gjester?

Du er ikke alene. Å spise druer er både sunt og godt, og de er en super kilde til energi for kroppen vår.

Men når du er i fruktavdelingen, må du ta et valg - skal du velge de grønne, røde eller blå?

Én av dem er nemlig litt sunnere enn de andre.

- De ulike druetypene er faktisk ulike, ikke bare på smak, men på næringsinnhold også, sier Gunn Helene Arsky, som er ernæringsfysiolog i Bama, forfatter av boken «Spis deg ung» og bloggeren bak Grønt sunt skjønt, til Det Nye ShapeUp.

Gå for de blå!

- Om man skal velge den aller sunneste druen, er de røde og blå druene ekstra supre med sitt høye innhold av resveratrol, sier Arsky.

Hva er resveratrol? Jo, det er en kraftfull antioksidant som det finnes mye av i skallet på blå og røde druer. De grønne druene inneholder nemlig ikke dette stoffet.

Antioksidanten er også det viktigste plantestoffet druen har å by på, og skal være spesielt sunt for hjertet vårt, ifølge ernæringsfysiologen:

- Dette stoffet er bra for hjertehelsen og sies å være grunnen til at franskmenn har så god hjertehelse, til tross for all den fete osten og gåseleveren.

- Sunt å tygge steinene

Vil du ha en enda sunnere drue, styrer du dessuten unna de steinfrie typene.

Om du orker å tygge i deg steiner, er det nemlig mye bra å finne inni druekjernene, skal vi tro Arsky:

Essensielle fettsyrer, aminosyrer og kraftfulle flavonoider som proantocyanidiner er bare noen av godsakene.

- Alle disse stoffene er med på å gi druekjernene gode forebyggende egenskaper mot hjertesykdom, hovne ben, åreknuter, kreft, depresjon og overvekt.

Ikke legg druene på feil sted

Å oppbevare frukt på riktig måte, er også en kunst. Hvor skal vi legge bananene? Og hvorfor blir mandariner så fort mugne når de ligger hulter til bulter i en skål?

Druene trives også best når de ligger på riktig plass. Joda, du kan servere dem på et fat, men blir ikke alt spist bør du legge dem inn i kjøleskapet igjen.

Men ikke hvor som helst:

- Druer lagres best i sval-sonen i kjøleskapet. Ved for lav temperatur mister druene smak og blir «glassaktige», sier Arsky.

 

BLÅ DRUER MED STEINER = SUPERSUNT: Om du orker å tygge i deg steiner, er det mye bra å finne inni druekjernene, ifølge ernæringsfysiolog Gunn Helene Arsky. © Getty Images

Rød, blå og grønne - en oversikt

1. Grønne druer er sprø, søte og friske. De varierer i farge fra lysegule til gulgrønne til skarpt grønne.

- Grønne druer er en fin kilde til kostfiber. De er også en naturlig tørsteslukker, vannholdige som de er. De grønne druene inneholder ikke resveratrol, slik de røde og blå druene gjør, sier Arsky.

Lite tips? Pynt opp på ostefatet med små klaser grønne druer, eller skjær dem i to og ha i salater eller med yoghurt som et mellommåltid

2. Røde druer er den druen det selges mest av, og de finnes mange spennende og velsmakende varianter. De finnes i alle røde sjatteringer, til og med rosa.

Per i dag er hovedsortene av røde druer stenfrie crimson, flame, scarlotta og ralli, og Red globe med steiner, ifølge Arsky. Alle varierer i smak og farge.

- Felles for alle er en herlig sødme med en svak syrlighet og masse fruktsaft, og med 11% druesukker er de en super kilde til rask energi, sier hun.

Lite tips? Putt små klaser i matboksen eller lag en fruktsalat til frokost. Røde druer er en fin kilde til kostfiber. Og i det røde skallet finner vi resveratrol, det viktigste plantestoffet i druer.

3. Blå druer er fulle av smak og fruktsaft. De varierer i farge fra blå til lilla og nesten svart. De inneholder 84 % vann og 11 % druesukker, og er en super kilde til rask energi. Smaken passer også godt til fjørfe og stekt kjøtt.

De blå druene er dessuten en fin kilde til kostfiber, og i skallet finnes mye av den nevnte kraftfulle antioksidanten resveratrol, som er bra for hjertehelsen vår.

 

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!