Det er lite som føles så meningsløst som å våkne opp etter en heftig natt på byen, vel vitende om alt det pinlige du har sagt og gjort.

Har du kranglet med kjæresten, sendt pinlige meldinger eller flauet deg ut foran noen fra jobb? Du er ikke alene om å ville synke ned i jorda. Se her hvordan du kan takle fylleangsten på en litt bedre måte.

- De gangene jeg har våknet med panikk fordi jeg tror jeg har gjort en sinnsyk tabbe, er det som regel ingen big deal. De involverte er som regel ganske fulle selv.

Det sier skuespiller Alexandra Gjerpen (30). Du har sikkert sett henne som sjarmerende Alex i NRKs suksess-serie, Unge Lovende. Nå deler hun gladelig sine beste fylleangst-tips med oss. Hun legger ikke skjul på at hun har vært ute en vinternatt før.

- Jeg har hatt fylleangst så mange ganger at jeg har blitt god på å takle den. Problemene som virker så store i mitt eget hode er som oftest bare en liten peanøtt i den store verden.

- Heldigvis er ikke jeg en sånn person som blir emosjonell på fylla, jeg danser heller på bordene og blir raus og jovial. Jeg tenker at du kan si og gjøre hva som helst, så lenge det er med kjærlighet, ler Gjerpen.

Merker det annerledes på kroppen

Hun innrømmer at fylleangsten gjenspeiler seg annerledes nå enn for noen år siden.

- Med alderen merker jeg at bakrusen kjennes mest i kroppen og ikke i hodet. Tidligere var fylleangsten kun en psykisk, nedbrytende realitycheck, mens den nå viser seg i form av en sliten kropp, og et litt mer positivt sinn!

Irriterer du deg også over statusoppdateringer av friskuser som dagen derpå er oppe og spretter i treningstøy? Fortvil ikke. Skinnet kan bedra.

- Jeg er en av de irriterende folkene som spretter opp at senga dagen derpå og trør rundt utendørs i treningstights med kaffekopp i hånda. Det jeg alltid finner ut etter hvert er at jeg har så mye energi fordi jeg fortsatt er full. Fylleangsten kommer som et bakholdsangrep etter noen timer, forteller hun.

Artikkelen fortsetter etter bildet.

MISOPPFATTET: Det Alexandra som regel stresser mest over etter en fest, er at hun er så sjenert at hun kan bli oppfattet som hoven. - Det er helt grusomt, sier hun selv.

Det verste noen kan si

Når fylleangsten først er der er Gjerpen klar på hvordan hun vil bli behandlet – og hvordan hun behandler venner i samme situasjon.

- Det verste er hvis noen andre skal begynne å sette meg på prøve og skal få meg til å huske hva som skjedde. Det er heller ikke å foretrekke hvis noen kommer med sarkastiske setninger som Du hadde det veeeldig gøy i går eller Åja, du var hos henne, ja, sier hun og fortsetter:

- Med fylleangst er jeg ofte veldig usikker, og hvis noen får meg til å føle meg enda mer usikker, er det en dårlig ting.

Har du en venninne eller kjæreste med fylleangst kan det derimot funke mye bedre å behandle vedkommende med ømhet og kjærlighet.

- Det beste noen kan si til meg når jeg stresser etter gårdagen er setninger som er med på å minimere skadene, som for eksempel Det er ikke så ille eller Slapp av, det kommer til å bli glemt snart.

- Husk at på en fest er som regel alle i samme båt. Og spesielt på nyttårsaften, da er jo hele kloden på en snurr!, sier hun.

Fokus på å ha det gøy

Gjerpen sier nøkkelen ut av fylleangsten ofte er å slappe litt mer av.

- 99 prosent av tida har alle på festen hatt det gøy, og de fleste stresser mest over hva de selv har gjort og sagt. Det du selv henger deg opp i er som regel glemt av de fleste som var til stede. Denne tanken har hjulpet meg mange ganger!

Likevel er det noen tanker du kan ha i bakhodet på festen.

 - Regel nummer en, drikk vann! Regel nummer to, ikke vent med de store oppvask-samtalene til etter du har drukket. Snakk med folk og si hva du tenker der og da, ikke vent til du er full. Det er en gylden regel, sier Gjerpen.

Og ikke minst: Drikk med måte og ha det gøy!

- Festing skal være morsomt, og når du har det gøy tror jeg ikke du kan gjøre så mye dumt. Hvis du for eksempel har ødelagt noe tror jeg det er lettere å tilgi deg om det var fordi du dansa på bordet enn om uhellet skjedde fordi du var sint.

Artikkelen fortsetter under bildet.

DET VERSTE: - Det verste er hvis noen andre skal begynne å sette meg på prøve og skal få meg til å huske hva som skjedde, sier Gjerpen. FOTO: Colourbox

Fem råd for å forebygge fylleangst til neste gang:

* Dropp lange vorspiel. Da kan det bli mye drikke utover kvelden. Ikke start feiringen med høy promille.

* Ikke drikk på tom mage. Mange "sparer" på kaloriene ved å ikke spise så mye i forkant av festen. Dette er en dårlig strategi.

* Drikk vann. Dersom du husker å drikke vann i løpet av kvelden blir festen bedre, og du vil få en hyggeligere dag derpå.

* Det er ingen ska å snu. Gå gjerne hjem litt tidligere før du har blitt for sliten.

* Hold deg offline. En ting er å føle at man dummer seg ut foran d man er ute sammen med. En annen ting er å våkne og oppdage at man har sagt og gjort ting man ikke kan stå inne for på sosiale medier. Oppdateringer på fylla er svært sjelden en god idé.

Kilde: Kari Randen, daglig leder for kampanjeorganisasjonen AV-OG-TIL.

Kroppen er i ubalanse

En undersøkelse gjort av alkovettorganisasjonen AV-OG-TIL, viser at en av ti har hatt fylleangst etter julebordet med jobben.

Kari Randen, daglig leder for denne kampanjeorganisasjonen, sier at forklaringen på hvorfor man får fylleangst er ganske enkel:

- Når man drikker for mye alkohol er det lett å få fylleangst. Fylleangst er et resultat av at kroppen er i ubalanse og får abstinenser dagen derpå. Nervene gjennomfører rett og slett et lite oppgjør med gårsdagens overdrevne alkoholinntak, sier hun og fortsetter:

- Det som føles som en psykologisk krigføring er egentlig en fysisk reaksjon på for mye alkohol.

Randen forklarer at det kan være to forskjellige årsaker til fylleangst.

- Den ene siden av dette handler om at du kanskje har gjort noe dumt, som for eksempel å kline med typen til venninna di, eller å ha vært litt for ivrig på karaoken … Den andre siden er at nervene dine spiller deg et puss fordi kroppen er i ulage, forklarer hun og legger til:

- Det betyr at du kanskje ikke har gjort noe du bør angre på, men likevel er det som at kroppen roper ”skam, skam, skam”. Derfor kan det være lurt å tenke seg om på forhånd og planlegge hvor mye du skal drikke. Det er nok en del flaue øyeblikk som kunne ha vært unngått om alle hadde utøvd alkovett, sier Randen.

Hva bør man aldri si til noen med fylleangst?

- Man kan godt vise omsorg og trøste litt. Men om personen det gjelder har drukket så mye at hun eller han har gjort noe som kan være ubehagelig eller farlig, er det en god idé å snakke om alkoholbruk. Noen drikker for å døyve vonde følelser, og derfor kan det være godt å få pratet om det.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!