Det Nye har vært på Snapchat i et års tid, og i 2015 har redaksjonen giret opp publiseringsfrekvensen. Det Nye-redaksjonen slipper nå alle nyheter først på Snapchat.

Ikke tilfeldig, ifølge redaktør Karine Thyness.

- For oss er det Snapchat som gir den aller mest personlige kontakten med leserne, og det er utrolig verdifullt for oss. Vi prioriterer å bruke mye tid på det.

Hver fjerde nordmann har Snapchat, som ifølge Metronet er den tredje mest populære sosiale applikasjonen i aldersgruppen 18-34.

Mer impulsivt

Det Nye oppdaterer også leserne sine flere ganger daglig på Instagram og Facebook, men det er ikke tilfeldig hva som deles hvor. Thyness forteller at mye av det som legges ut på Snapchat, ikke ville blitt delt i de andre sosiale mediene.

VELGER COVER: I 2015 har Det Nye-redaksjonen bedt om innspill til valg av coverbilde, både via My Story og over direktemeldinger med leserne. © Skjermdump fra detnye på Snapchat

- På Instagram forventer man en viss fotokvalitet, og på Facebook linker vi til artikler vi har skrevet, der får følgerne våre skikkelig innhold. Snapchat er den rampete lillesøsteren med konsentrasjonsproblemer som deler alt, uten å tenke seg noe særlig om, ler Karine.

Les også: Det Nye øker mest blant motemagasinene

Hun opplever at åpenheten går begge veier.

- Det er mange som engasjerer seg i de andre kanalene også, men det er noe eget som skjer når leserne våre kan skrive til oss uten at noen andre ser eller lagrer meldingen. Vi blir jo alle til en viss grad preget av at det vi skriver på Facebook eller Instagram kan sees av så mange andre. Snapchat er mye mer impulsivt og lavterskel, og da kan det skje mye interessant.

SNAPS: Fra venstre: den store coveroverraskelsen, morgenkaffe med Cecilie og Karine, og Det Nyes redaksjonshund Frøken ønsker god natt.

Først på Snapchat

Hittil har Det Nyes følgere på Snapchat fått innblikk i blant annet nattjobbing på kontoret, fotoopptak, kjendisintervjuer og utvalg av coverbilder.

- Vi har alltid hatt en veldig åpen dialog med leserne våre, men med Snapchat kan vi ta det til et nytt nivå. Tidsaspektet gjør også at vi får veldig mye rask respons. Hvis vi sender ut ulike coveralternativer og spør hvilket bilde de tror blir best på forsiden, så får vi inn hundrevis av bilder og meldinger fra jenter som umiddelbart sier akkurat det de mener.

Foreløpig har Det Nyes kommunikasjon på Snapchat bestått av deling av bilder og videoer, i tillegg til at redaksjonen sender meldinger direkte med lesere og følgere.

Thyness tror det vil skje mye med måten redaksjonen bruker applikasjonen på i løpet av 2015.

- Vi har en del ulike ting på blokka som vi gleder oss til å teste i tiden fremover.

Følg Det Nye på Instagram, Facebook og Snapchat (@detnye)

Få 10 utgaver av Det Nye og veske til 299 kroner (+porto)

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!