Snork … Du har sovet åtte timer, men fortsatt føles hodet tungt samtidig som øynene svir. Alt du vil er å gjemme deg under den varme og gode dyna noen timer til. I løpet av dagen føles også kroppen døsig.

Du har høydepunkter i løpet av dagen med mye energi, men havner også ned i gropen der du gjesper og gleder deg til det blir kveld slik at du kan legge deg igjen. Hvorfor er det slik?

Man kan påstå at trøtthet har blitt den nye folkesykdommen. Og det er faktisk en årsak til trøtthet som skiller seg klart ut.

- I nesten alle tilfeller er stress grunnen til at du føler deg trøtt og søvnig. Ni av ti som sliter med trøtthet har stress som hovedårsak.

Det sier søvnveileder Mikael Rasmussen ved Senter for Stress og Trivsel i København. Han forklarer hvorfor.

- En stresset hjerne vil ikke kunne gi deg dyp og kvalitetsfull søvn. Negative tanker, bekymringer og stress vil aktivere hjernen, noe som gjør at du mister den dype delen av søvnen som normalt er første halvdel av natten, forklarer han.

ER DU STRESSA?: - Negative tanker, bekymringer og stress vil aktivere hjernen, noe som gjør at du mister den dype delen av søvnen som normalt er første halvdel av natten, sier søvnveileder Mikael Rasmussen ved Senter for Stress og Trivsel i København, til Det Nye. © Getty Images

Kun lett søvn

Videre forteller Rasmussen at en aktiv hjerne ikke vil stoppe å være aktiv etter at du har sovnet. Den vil fortsette å bearbeide tankene samtidig som du sover helt lett.

- Når du ikke får den dype søvnen i løpet av natten klarer ikke hjernen å restituere seg ordentlig. Det vil føre til trøtthet i løpet av dagen, selv om du har sovet lenge nok. I tillegg kommer bivirkningene som dårlig konsentrasjon, dårlig vurderingsevne og nedstemt humør.

- På lengre sikt ser vi at fedme, hjerte- karsykdommer og et generelt dårlig immunforsvar er konsekvenser av en for aktiv hjerne ved leggetid, sier han.

Søvnforsker og professor ved Universitetet i Bergen, Ståle Pallesen, stemmer i.

- Selv om du sover nok i mengde, kan du bli søvnig dersom kvaliteten på søvnen ikke er god nok. En god natts søvn har tilstrekkelig med dyp søvn, og er ikke oppstykket, sier han og legger til:

- Graden av stimulans kan påvirke søvnkvaliteten i stor grad. Mye indre stimulans som tankekjør, spenninger, angst, fantasi og bekymringer vil redusere søvnigheten. Det samme gjelder ytre stimulans som dagslys, spennende opplevelser, sosial interaksjon og fysisk aktivitet.

LIKE TRØTT MORGENEN ETTER: - Selv om du sover nok i mengde, kan du bli søvnig dersom kvaliteten på søvnen ikke er god nok. En god natts søvn har tilstrekkelig med dyp søvn, og er ikke oppstykket, sier søvnforsker og professor ved Universitetet i Bergen, Ståle Pallesen. © Getty Images

Konsekvenser av for lite søvn:

På kort sikt:

Dårligere vurderingsevne

Dårligere konsentrasjon

Lettere for å tenke negativt

Hodepine

Redusert reaksjonstid

Generelt sett blir du mer følelsesmessig ustabil

Mer stress

På lang sikt:

Tidligere aldring

Dårligere immunforsvar

Mer utsatt for sykdommer

Høyere risiko for utbrenthet

Kilde: Søvnveileder Mikael Rasmussen ved Senter for Stress og Trivsel i København.

 

Ro ned før du skal sove

Det er altså mye som kan føre til en såkalt aktiv hjerne. Felles for alle påvirkningsfaktorene er at det er vesentlig å roe ned hjernen før du skal sove. Uansett stressnivå vinner du ikke på å ta det med deg i sengen.

Rasmussen anbefaler å se på soverommet ditt som en bekymringsfri sone.

- Skap en overgangsfase mellom soverommet og de andre rommene. Du skal forbinde sengen din med noe godt og behagelig. Hvis du legger deg og merker at du ikke kan stoppe negative tanker, bør du forlate sengen igjen. Gå i et annet rom, flytt fokuset og gå tilbake når du føler deg klar, råder han.

Hvis sengen din blir en plass du ligger og bekymrer deg eller stresser over noe, vil nemlig hjernen ubevisst assosiere sengen med stress og at du ikke får sove. Dette kan bli et negativt mønster.

Derfor anbefaler ekspertene at du tar deg tid til å forberede hjernen på søvn.

- Innen en time før du skal sove bør du begynne å forberede deg. Skru av skjermer og alt av sosiale medier. Kjenn etter hvordan kroppen din har det, og gjør noe som får hjernen til å slappe av, som for eksempel å lese en bok eller å løse Sudoku. Hvis du lærer deg noen gode avspenningsøvelser, kan det være til god hjelp.

Stress er overrepresentert

Men det finnes mange flere årsaker til trøtthet, gjør det ikke?

- Jo. Faktorer som mangel på viktige næringsstoffer og inaktivitet kan naturligvis også gjøre at du føler deg trøtt. Fysiske smerter som gjør at du ikke får sove, vil selvfølgelig også påvirke søvnkvaliteten, sier Rasmussen og legger til:

- Likevel er stress den absolutte overrepresenterte årsaken til at folk føler seg trøtte. Selv om du kanskje ikke føler deg stresset selv, kan hjernen din være unødvendig mye aktiv, noe som gjør at du får dårlig søvnkvalitet.

En vond sirkel

Stress betyr altså dårlig søvnkvalitet. Dårlig søvnkvalitet = følelsen av trøtthet. Kanskje det er på tide å roe ned?

- I dag lever folk flest travle liv. Man skal være så effektiv som mulig, og prestere best på jobb samtidig som man skal ha tid til familie og venner. I tillegg spiller sosiale medier en viktig rolle for mange, da dette kan ødelegge for konsentrasjonen og avslapningen, sier han.

Det hele kan fort bli en vond sirkel.

- For dårlig søvnkvalitet kan med høy sannsynlighet gi deg depresjoner og negative følelser. Dette kan igjen føre til at du ikke får sove på kvelden, sier han.

Du er sikkert lei av å høre det, men vi sier det igjen: Pust med magen, kjenn etter hvordan kroppen din har det, og prøv å ta alt i et LITT langsommere tempo. Det vil lønne seg!

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!