Sunnere tider

Helt grønne

Norges første økologiske parfymeri har slått rot.

Sist oppdatert
HELT GRØNNE: Camilla Schjeldrup og naturopat Gunn Turi Bennerholt er stolt over Norges første økologiske parfymeri.
HELT GRØNNE: Camilla Schjeldrup og naturopat Gunn Turi Bennerholt er stolt over Norges første økologiske parfymeri. Foto: Foto:Nina Bergersen

Økologisk parfymeri

Åpnet 29. april 2008.

Ligger vis á vis Gimle parfymeri i Oslo.

Fører kun økologiske merker:

The Organic Pharmacy

Stella McCartney "Care"

Juice Beauty

Erbaviva

Neom Organics

Le Palais Des Thès

Organic Glam

Det luker rent og grønt i butikken på hjørnet av Bygdøy Allé. Duftlysene fra Neom Organics får ta del av skylden.

- Økologisk hudpleie og kosmetikk, er en livsstil.

Camilla Schjelderup snakker med stor entusiasme når hun skal beskrive Norges første økologiske parfymeriavdeling. Visstnok Europas eneste av sitt slag!

Trendy

29.april i år åpnet øko-parfymeriet, vegg i vegg med tradisjonsrike Gimle Parfymeri på Frogner i Oslo. Familien Schjelderup har drevet parfymeriet i tre generasjoner, gjennom snart 70 år. Nye tider, krever ny satsing.

- Vi har en kul liten butikk, og vi er kjempestolte over hva vi har fått til, sier Camilla.

Med bakgrunn som hudpleier og makeupartist, har hun alltid vært opptatt av gode produkter. De siste årene har flere økologiske nisjemerker kommet på banen. Camilla fant sin nisje.

Det økologiske parfymeriet på Gimle har kun tatt inn utvalgte serier som er rendyrket økologiske.

- Det finnes mange semiøkologiske produkter, og de er vi ikke interessert i, sier hun.

Parfymeriet har derfor tatt inn serier som Juice Beauty, The Organic Pharmacy, Origins økologiske serie og den allerede populære serien "Care" fra Stella McCartney. Siste tilskudd er serien Neom, en luksuriøs hudpleieserie.

- Dette er serier for oss om liker den luksuriøse følelsen, og litt glam, frister Camilla.

Prisnivået skal heller ikke være høyt, i forhold til tilsvarende kvalitetsprodukter.

Selv har hun levd et såkalt økologisk liv i flere år og med bevissthet rundt kosthold og livsstil.

Økologisk kosmetikk er en av de raskest voksende trendene i kosmetikkbransjen og kan sees i takt med en generell økende bevissthet.

Populært for gravide

FRISK DUSJ: - Denne sprayen fra Stella McCartneys serie ""Care"" er fantastisk, lover Camilla.
FRISK DUSJ: - Denne sprayen fra Stella McCartneys serie ""Care"" er fantastisk, lover Camilla. Foto: Nina Bergersen

Mange av kundene som oppsøker det økologiske parfymeriet, er både bevisste og kresne. Mange vet nøyaktig hva de vil ha, og har ofte stor kunnskap om ingredienser og innholdsfortegnelse. Det stiller krav til utvalget og ekspertisen.

TREND: Valg av økologisk kosmetikk er en livsstil for mange som ønsker et liv uten tilsetningsstoffer.
TREND: Valg av økologisk kosmetikk er en livsstil for mange som ønsker et liv uten tilsetningsstoffer. Foto: Foto: Neom Organics

Flere gravide tar også turen innom avdelingen i Bydøy Allé.

- Vi opplever at mange gravide blir opptatt av å tenke på barnet de bærer og de ønsker å redusere mengden tilsetningsstoffer i både maten de spiser og kosmetikken de smører på seg, forklarer Camilla.

En egen babyserie og mammaserien er derfor blitt veldig populære.

Velgjørende og rene produkter produkter for både mor og barn. Og noen produkter skiller seg ut, som leppepomade mot kvalme. Kjekt for de nygravide.

Schjelderup har knyttet til seg en naturopat i butikken, som kan gi egne timer i veiledning rundt kosthold og livsstil. Gunn Turi Bennerholt har fem års utdannelse og er leder i Naturopatforbundet. Der er de opptatt av helhet, så jobben i det nystartede økologiske parfymeriet, passet henne midt i blinken.

Les mer om hva en naturopat gjør her.

Vanskelig sminke

Det økologiske parfymeriet huser for øyeblikket kun én make up-serie, Organic Glam.

Maskaraen glimrer med sitt fravær blant utvalget på stativet.

LUKSUS: Økologiske produkter betyr ikke å velge bort kvalitet eller luksus.
LUKSUS: Økologiske produkter betyr ikke å velge bort kvalitet eller luksus.

- Det er silikon som gjør maskaraen stiv, og innen økologisk sminke er det vanskelig å fremstille en god maskara. Så den er stadig under utvikling og forbedring, forklarer Camilla.

Produktene har kortere holdbarhetsdato, så har du først kjøpt deg en lipgloss, bør du bruke den opp. Den går ut på dato etter tre måneder.

Naturlige mineraler er en stor trend innen kosmetikk, men ifølge Camilla er det ikke mulig å fremstille mineraler økologisk. Derfor uteblir mineralsminke. Det er viktig å skille mellom naturlig og økologisk sminke, påpeker hun.

Denne saken ble første gang publisert 30/06 2008, og sist oppdatert 04/05 2017.

Les også