Stjernene selger seg på flaske

Duften av kjendiskvinne

Kjendiskvinnene byr seg fram på flakong.

Sist oppdatert

Egne parfyme-brands er blitt en viktig inntektskilde for Hollywood-stjernene. Både filmstjerner, artister og modeller har i stadig sterkere grad gjort sitt inntog i parfymerienes skinnende hyller.

Tidligere var det vanlig at man brukte de vakre og berømte kvinnene som frontfigurer for de store parfymehusene. Men nå tar kjendiskvinnene styringen selv.

Her er noen av årets kjendisdufter.

Paris Hilton: Siren

- Siren handler om å være sexy på en leken måte, sier Paris om sin sjette parfyme.

Godlukten er inspirert av de greske sagnvesenene som lokket sjømenn i døden med sin vakre sang.

Alle jenter har vel drømt om å være et fantasivesen som menn ikke greier å si nei til, sier milliardærarvingen. Hun har blant annet har benyttet seg av aprikos, vanilje, musk og frangipaniblomst for å lage den uimotståelige duften. Leveres i flakong med havfruehale.

Avril Lavigne: Plack Star

- Dette er meg i en flaske, sier rockejenta Avril om sin debut-duft.

Black Star er tøff og feminin samtidig. En fasettert flakong med naglering på toppen inneholder stjernens rosa og fruktige duft, som er basert på grønn pære i kombinasjon med hibiskus og mørk sjokolade.

Queen Latifah: Queen

- Skjønnheten starter på innsiden, sier Queen Latifah, som ikke har vært snauere enn at hun kaller opp parfymen etter seg selv.

Queen uttrykker en kvinnes selvtillit og sensualitet, hvordan hun omfavner sin egen kropp, sitt sin og sin styrke.

Duften er kompleks og gjenspeiler artisten; Moden og frisk på samme tid. Med en miks av mandarin, svart sjasmin og årgangstequila.

Christina Aguilera: Inspire

Hundrevis av mennesker sto i kø for å sikre seg de første flakongene med duftinspirasjon fra Christina Aguilera.

Men hva var hennes egen inspirasjon for duften?

Ifølge popstjernen selv er parfymen basert på sexappellen og selvtilliten hun oppdaget i sitt eget - og fansens - liv.

Gwen Stefani: Harajaku Lovers

Popstjernen trengte ikke å lete langt unna for å finne inspirasjon til sin nyeste parfyme.

Hun selv og sin alltid nærværende kvartett av harajakudansere var alt hun trengte.

Og i reklamekampanjen fir Harajaku Lovers framstår hun som en sukkertøyfarget tegneserieflaske av seg selv.

Jennifer Lopez: Sunkissed Glow

- Jeg elsker å ligge på stranden, sier J-Lo om inspirasjonskilden for oppfølgeren til braksuksessen Glow.

- Alt ved denne duften gir meg den samme følelsen som en dag ved sjøen - en glød av solkyss.

Parfymen skiller seg fra mange eksotiske dufter ved å bruke fruktige elementers om ananas og appelsinblomst.

Jessica Simpson: Fancy Love

På tross av bruddet med Tony Romo, sier artisten at «romatikken er viktigere enn noen sinne, så jeg ville feire den spesielle forelskede følelelsen med denne duften».

Oppfølgerduften til fjorårets Fancy blander lotus, peon, sjasmin og rose. Blomstrende, romantiske dufter.

- Men, legger Jessica til, vi har også tilsatt en dash lidenskap. En jente må være litt fllørtende noen ganger også...

Halle Berry: Halle

- Vi kaller Halle min andre baby, sier mammaen til Nahla om sin ferskeste signaturduft.

Halle Berry har jobbet hands-on med parfymen, fra design på flakongen til utprøving av dufter.

- Når det kom til selve hovedblandingen var det kjærlighet ved første sniff. Vi endte på en mix av fiken og mimosa - mine favoritter i øyeblikket.

Kate Moss: Kate Moss

Fra modellbransjens førstedame venter vi intet mindre enn rendyrket stil.

Og Kate Moss leverer en unik parfyme.

Signaturduften til Kate Moss er like sensuell som damen selv - men likevel med en spiss som skiller den fra mengden.

Denne saken ble første gang publisert 18/09 2009, og sist oppdatert 05/05 2017.

Les også