Gyllenbrun hud er et skjønnhetstrekk mange streber etter, og vi er ikke sene med å kaste klærne når solen titter frem.

Når du har startet jakten på den perfekte hudtonen, er det viktig å huske på at solen også kan være skadelig.

For selv om du får en lekker karamellfarget kropp i dag, kan du slite med rynker og pimentflekker senere i livet.

Share

Vitamin D mot kreft

Hudkreft er også en risiko man står overfor om man er uforsiktig i solen, og er en av de kreftformene med størst økning siden 70-tallet.

Vitamin D som vi får gjennom blant annet sollys og fet fisk, sies å kunne hemme utviklingen av enkelte kreftsykdommer.

Forsker ved Kreftregisteret, Trude Eid Robsahm, mener det fortsatt er uklart hvor sterk denne effekten er.

- De som er i risikogruppen for å ha for lave vitamin D-nivå kan supplere med inntak fra kosten, men det tryggeste er å holde seg til moderat og fornuftig soling, sier hun i en artikkel for Kreftregisteret.

Ønsker du en gyllenbrun hud, men ikke har tålmodigheten til å ligge ukesvis i solen, er det likevel ingen grunn til å fortvile.

I dag kan du få den perfekte brunfargen ved hjelp av selvbrunende kremer, og samtidig spare huden for skadelige UV-stråler.

Mer enn bare solfaktor

Dette betyr ikke at du må avstå fra alt som har med sol og strandliv å gjøre. Du må gjerne kose deg i solen, men vær bevisst på å beskytte huden din med solkrem. Vær også obs på at gammel solkrem kan beskytte dårligere.

Ifølge Mona Stensrud i Kreftforeningen, er de opptatt av at solbeskyttelse handler om mer enn solfaktor.

- Det beste er hvis folk lærer at det er sunt med litt sol, men at vi ikke bør oppholde oss i intens sol over tid. Derfor er pauser i skyggen en god idé. Varier solbeskyttelsen med å ha på klær, sier hun til Klikk.no.

Det finnes mange myter rundt soling og solbeskyttelse. Vi spurte Mona Stensrud om disse fem mytene er feil eller fakta. Les og ta med deg viktig lærdom på stranden i sommer.

PAUSER I SKYGGEN: Ansikt og skuldre er ekstra utsatt for solbrenthet, et sjal og en bredbremmet hatt er gode hjelpemidler mot dette.=

PAUSER I SKYGGEN: Ansikt og skuldre er ekstra utsatt for solbrenthet, et sjal og en bredbremmet hatt er gode hjelpemidler mot dette. © Illustrasjonsfoto: Crestock.com

Myte 1: Man trenger ikke solfaktor når det er overskyet.

Feil.

Hvis det er tykt skylag vil det ikke være nødvendig med solbeskyttelse, men er det lette skyer kan så mye som 90 prosent av UV-strålene komme gjennom. Da bør man bruke solbeskyttelse.

Myte 2: Hvis man har opparbeidet seg et grunnlag kan man bruke lavere solfaktor.

Fakta.

UVB-strålene gjør huden litt fortykket, noe som gjør at huden er noe bedre beskyttet mot solen. Dette er grunnen til at vi for eksempel ikke blir så lett solbrent etter en lang sommer i solen.

De fleste vil derfor ha mer behov for å beskytte seg i sola når huden er vinterblek enn mot slutten av sommeren.

Myte 3: Man blir mindre brun av å bruke solfaktor.

Feil.

Man blir brun selv om man bruker solfaktor, det tar bare litt lenger tid. Til gjengjeld vil ofte brunfargen sitte lenger. Hvis man derimot ikke beskytter seg, vil man bli lettere solbrent og begynne å flasse.

Resultatet kan da bli at man må holde seg unna solen en stund, og det vil ta lenger tid å bli brun enn når du bruker faktor.

Myte 4: De samme solvettreglene gjelder for alle hudtyper.

Feil.

De med lys hud har mer behov for solbeskyttelse enn de med mørk hud. Hvor mye solbeskyttelse vi må ha avhenger også av hvor vi befinner oss og når på året det er.

Myte 5: Det holder å smøre seg én gang når man bruker høy solfaktor.

Feil.

Å smøre seg med høy faktor og tenke at man er fullt beskyttet hele dagen, kan gi en falsk beskyttelse. Har man glemt å smøre noen steder på kroppen da, er det stor sannsynlighet for å bli solbrent.

For norske forhold vil faktor 15 gi en god beskyttelse, forutsatt at man smører seg jevnt over, og med nok krem - en håndfull til en kropp.

Behovet for solkrem vil reduseres om man er flink til å ta seg pauser fra de sterkeste strålene midt på dagen. Eller om man med jevne mellomrom passer på å dekke til utsatte kroppsdeler, som for eksempel skuldre.

Hvis man derimot bader eller svetter mye, vil det være behov for å smøre seg flere ganger.

Les også:

33 fine bikinier

Sovettreglene du må kunne

Slik får du en langvarig brunfarge

Klærne som fremhever brunfargen

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!