Moods of Norway

Fartsfylt avslutning på moteuka

Moods of Norway fikk æren av å avslutte Oslo Fashion week med et forrykende show.

MOODS OF NORWAY GUTTA: Simen Staalnacke, Peder Børresen og Stefan Dahlkvist takker for seg etter visningen.
MOODS OF NORWAY GUTTA: Simen Staalnacke, Peder Børresen og Stefan Dahlkvist takker for seg etter visningen. Foto: Foto: Kyrre Lien/Scanpix
Sist oppdatert

Fredag kveld viste det norske suksessmerket Moods of Norway frem sin siste kolleksjon, kalt «Cocktail Transportation» på Sjokoladefabrikken i Oslo.

Tradisjonen tro, har de fått lov til å avslutte Oslo Fashion Week med en forrykende sceneshow som mer enn noe annet minner om en rockekonsert.

- En Moods-visning skal være som en berg- og dalbanetur, sier Peder Børresen, en av gutta bak merket.

Han forteller at deres visninger alltid er veldig kontrastfylte, og at de liker at det er dynamisk - i tillegg til at de koster godt over millionen å produsere.

Høy harryfaktor

Moods of Norway er folkelige som få, og de hadde denne gangen invitert til et skikkelig rånete rallyparty.

Kolleksjonen er inspirert av racing og norsk transport, og her var både Wonderbaum, hjulkapsler og terninger på plass, i tillegg til at halvnakne damer tilgriset i olje helte vann over seg selv som i en skikkelig bilvaskscene på film.

Skikkelig harry med andre ord, men selvfølgelig med like høy motefaktor.

- Jeg elsker Moods of Norway. Jeg liker at de tør å legge seg på den kommersielle linjen og at de tør å sprenge grenser med lettkledde damer på catwalken. Og så liker jeg at de tør å være harry, det faller rett hjem i mitt hjerte, sier Kathrine Sørland til klikk.no.

Masse kjendiser

MODELL: Ailo Gaup fikk prøvd seg på catwalken.
MODELL: Ailo Gaup fikk prøvd seg på catwalken. Foto: Foto: Glenn Svendsen/Stella

Moods trekker alltid masse folk, og det var nok av andre kjente fjes på første rad.

Kjendis parene Mariann Thomassen og Daniel Franck og Aksel Hennie og Tone Damli Aaberge satt ved siden av hverandre. Og på stolene til høyre og bak fylte blant annet Marion Ravn, Aylar Lie, Charlotte Thorstvedt og Pia Tjelta stolsetene, for å nevne noen.

Også på catwalken dukket det opp et par kjente fjes. Siden kolleksjonen er inspirert av racing, var det jo en selvfølge at de fartsfylte brødrene Henning og Petter Solberg, i tillegg til Ailo Gaup, skulle gå modeller på catwalken.

Solberg-brødrene så noe utilpass ut, mens Ailo Gaup så ut til å kose seg på catwalken.

På scenen fremførte også Vazelina Bilopphøggers og Wig Wam sanger, til jubel fra publikum som til tider rocket og sang med.

Går nye veier

PÅ CATWALKEN: Henning og Petter Solberg fikk også prøvd seg som modellen.
PÅ CATWALKEN: Henning og Petter Solberg fikk også prøvd seg som modellen. Foto: Foto: Glenn Svendsen/Stella

Kolleksjonen for kommende høst og vinter er delt inn i tre, og inneholder både velkjente Moods-innslag og nye og overraskende elementer.

ROCK'N'ROLL: Nye takter fra Moods-gutta som har laget en del rocka klær.
ROCK'N'ROLL: Nye takter fra Moods-gutta som har laget en del rocka klær. Foto: Foto: Glenn Svendsen/Stella
GLAMOUR: Jentekolleksjonen er blitt større og mer glamorøs.
GLAMOUR: Jentekolleksjonen er blitt større og mer glamorøs. Foto: Foto: Kyrre Lien/Scanpix
MOODS-LOOK: De klassiske, rutete dressene til Moods of Norway er selvfølgelig også tilstede.
MOODS-LOOK: De klassiske, rutete dressene til Moods of Norway er selvfølgelig også tilstede. Foto: Foto: Kyrre Lien/Scanpix

For første gang har gutta laget klær som er skikkelig rock'n'roll.

- Kolleksjonen har som alltid vår look, men denne gangen inneholder den også klær som er ganske rocka, forteller Peder Børresen til klikk.no.

Denne delen av kolleksjonen består av klær i svart, grått og hvitt, i tillegg til mye denim.

Peder sier til klikk.no at det tidligere ville vært utenkelig å lage svarte jeans, men den nye kolleksjonen inneholder mye av dette og beviser at de tør å gå nye veier.

Mer nedpå uttrykk

I tillegg til de rocka klærne, har de også laget klær som er mer nedtonet enn tidligere.

Simen Staalnacke forteller at de nesten var nødt til å utvikle kolleksjonene siden de nå når ut til flere markeder. Den er derfor mer internasjonalt siden den nå skal selges til hele verden.

Kolleksjonen inneholder rundt 450 plagg, så her finner man noe nå noe for enhver smak - både skikkelige Moods-klær i sprelske farger og mønstre, i tillegg til mer alminnelige klær.

- De lager mye kule ting, men det er ikke alt jeg ville gått med selv. De mer nedtonede klærne passer meg mer, jeg liker ikke å skille meg altfor mye ut. Selvfølgelig er det gøy å skille seg ut innimellom, men det er fint at de nå lager klær som passer til alle, sier Christopher Dons.

Han legger til at han synes gutta har et morsomt uttrykk, og at han synes det er kult at de har fått til så mye som de har.

Større jentekolleksjon

Kolleksjonen inneholder også mer klær for jenter enn tidligere - det er mer topper og kjoler i tynne stoffer, silke og kasjmir.

De har brukt mye tid på å finne ut hvordan damekolleksjonen skal være, men har holdt seg til en visjon:

- Vi lager klær for jenter som er søte som sukker og gode som gull, sier Simen og smiler.

På catwalken fikk man se mange glamorøse kjoler og antrekk som er mer brukervennelig enn tidligere.

I tillegg har de også utvidet både jeans- og skokolleksjonen sin, og de samarbeider Med Helly Hansen om å lager mer teknisk regntøy. De har tidligere laget skiklær for merket.

Moods of Norway-univers

Gutta har som alltid masse planer og mange ting på plakaten i tiden fremover. De skal åpne mye butikker, lansere nye produkter og nå ut til nye markeder, men drømmen er å begynne å lage andre ting enn bare klær.

- Vår visjon fra dag én var å lage et internasjonalt livsstilmerke med hovedkontor i Stryn. Drømmen er et helt Moods of Norway-univers hvor vi lager alt fra klær, mat, interiør og hoteller, forteller Simen.

Men han legger til at de må ta et steg av gangen, og at det tross alt går fort nok som det gjør akkurat nå. Men hvem vet, om fem år kan vi kanskje overnatte på et Moods of Norway hotell i LA med full innredning i kjent Moods-stil.

Les også:

Sirkus og klovner på catwalken

ROCKA: Kolleksjonen inneholder både en rocka del og en preppy racing del.
ROCKA: Kolleksjonen inneholder både en rocka del og en preppy racing del. Foto: Foto: Stella, Scanpix
MER JENTEKLÆR: Moods lager mer klær for jenter som også er mer glamorøse og nedpå.
MER JENTEKLÆR: Moods lager mer klær for jenter som også er mer glamorøse og nedpå. Foto: Foto: Stella, Scanpix

Rocka kolleksjon fra årets nykommer

Leila Hafzi lanserer brudekolleksjon

Norsk design hylles internasjonalt

Denne saken ble første gang publisert 20/02 2010, og sist oppdatert 05/05 2017.

Les også