Dårlig hud kan ofte skyldes ubalanse i indre organer, dårlige spisevaner, negative sinnstilstander, allergier, stress eller giftstoffer.

Vil du ha fin hud kan en annen livsstil være løsningen, og med utgangspunkt i hudproblemene dine blir det lettere å vite hvordan du skal gå frem.

Les også: Slik blir du kvitt kvisene

Spis deg til strålende hud

Se frisk ut: Huden ser matt og grå ut hvis du ikke får i deg nok Vitamin A. Du får vitaminet fra gulrøtter, søtpotet, mørkegrønne bladgrønnsaker og i ost, melk, ever og eggeplomme. Spis mest av plantematvarene - det gir også fin brunfarge!

Hold på spensten: Pass på å drikke rikelig gjennom dagen, slik at ikke huden mister spensten. Drikk vann, mineralvann uten smak eller grønn te. Grønn te gir både vann og en stor mengde katekiner, som virker betennelsesdempende og beskytter celleoverflatene.

Hold huden ung: Spis frukt, bær og grønnsaker i alle slags fargenyanser, fra den mørkeste lilla salaten via den intenst oransje papayaen til den fristende grønne spinaten. Solbær, blåbær, jordbær, plommer, artiskokker og bønner er fulle av antioksidanter.

La huden puste

Veldig mange jenter sliter med matallergi eller intoleranse, og det gir ofte utslag på huden. Lag på lag med urenheter midt på haken, eller generelle irritasjoner i huden er tegn som kan tyde på slike problemer.

Da kan det være lurt å ta en allergitest for å finne ut om det er noen matvarer du reagerer på. Klarer du å unngå å spise det du ikke tåler, kan huden bli mye finere.

Et typisk hudproblem som kan tyde på allergi er milier.

Milier viser seg som små, hvite prikker og oppstår ofte rundt øynene, men de kan også forekomme i resten av ansiktet. Milier kan også skyldes kosmetikken du bruker.

Mange jenter har miliestriper i kinnene på grunn av rouge som tetter helt slik at huden ikke får puste. Bruker man en rouge som er laget av naturlige mineraler får huden puste, og man slipper dette problemet.

Et annet hudproblem man kan unngå ved å forandre livsstilen sin er sprengte blodkar.

Røykere får ofte tendens til sprengte blodkar i kinnene, og her er det bare en ting som funker - å stumpe røyken! Sprengte blodkar er også et resultat av stress og sol, så slapp av og legg deg i skyggen.

Lær å lese huden din

Panne: Øverste del av pannen er assosiert med blæren. Har du urenheter midt i pannen, kan det tyde på at du har problemer med fordøyelsen.

Mellom øyebrynene: Området nederst på pannen, og huden mellom øynene sier noe om leveren. Mange får uren hud i dette området etter å ha drukket mye alkohol. Posete eller irritert hud her kan tyde på at du har dårlige spisevaner og problemer med fordøyelsen.

Øyenbryn: Hudproblemer her kan indikere stress.

Under øynene: Dårlig hud her kan tyde på problemer med nyrene. Et høyt saltnivå i kosten kan også vises som kornete hud under øynene.

Neseborene: Hvis neseborene har en tendens til å utvide seg eller ha sprengte blodårer, indikerer dette problemer med lungene. Sterk farge på nesen kan indikere høyt blodtrykk, mens nesetippen kan si noe om hjertet.

Kinnene: Viser også til lungene og til bihuler og allergier. Utbrudd her kan forekomme som milier eller betente pustler, som ser ut som små blemmer med gult puss på innsiden. Milier kan være et tegn på allergi. Røykere får ofte sprengte blodkar i kinnene.

Kjevepartiet: Hudproblemer her kan bety at du har problemer med tannkjøttet og de bakerste tennene.

Munnen: Huden øverst på overleppen henviser til magen, og underleppen til tarmene. Utstående underleppe og sprukne, tørre lepper kan være en indikasjon på mageproblemer. Stress over lang tid vises som linjer rundt munnen.

Haken: Siden av haken relateres til eggstokkene, og mange jenter får utbrudd i huden her når de får mensen. Utbruddene kommer ofte på annenhver side. Her er det bare å la naturen gå sin gang. Den midtre delen av haken viser til problemer med tynntarmen. Har du lag på lag med urenheter midt på haken kan det tyde på matallergi.

Kjevelinjen og halsen: Utbrudd i dette området kan tyde på for mye stress.

Stress ned!

Lettere sagt enn gjort, tenker du? Ja. Røyk og usunne matvarer kan vi holde oss unna, men for mange er det en større utfordring å takle stress.

Stress påvirker ikke bare den psykiske helsen vår, det gir også utslag på huden hvis vi stresser over lengre tid.

Har du flere hudproblemer som kan relateres til stress, bør du ta dette på alvor og roe ned tempoet. Det er bra for både hud, kropp og sjel.

En veldig effektiv måte å stresse ned på er rett og slett å komme seg ut i kogen på en real joggetur for å svette skikkelig. Trening er kroppens egen medisin mot stress.

Når man trener fyker nemlig alle stresshormonene i taket, for så å synke helt til bunn etterpå. Den beste typen trening du kan gjøre mot stress er treningsformer hvor du slipper å tenke.

Jogging, rask gange, sykling eller skigåing er alle effektive treningsmetoder.

Hudproblemer som er relatert til stress viser seg gjerne etter en stund, som for eksempel linjer rundt munnen, mens andre hudproblemer, som sprengte blodkar og tørr og «sliten» hud, kan komme mer akutt hvis man er i en intensiv og stresset periode.

Se etter tegnene

Det finnes også andre akutte hudproblemer som nærmest skriker til oss at vi må legge om livsstilen vår øyeblikkelig!

Har du hudproblemer i området mellom øyenbrynene kan det si noe om leverens tilstand. Da bør du kutte ned på alkoholinntaket og være forsiktig med fet mat.

Hudproblemer under øynene kan tyde på at noe ikke er som det skal i nyrene. Da kan det være lurt å kutte ned på saltinnholdet i maten, og drikke rikelig med væske.

Noen ganger kan hudproblemer skyldes mineral- eller vitaminmangel. Dette går det også an å teste seg for, og finne ut om du må ta ekstra tilskudd.

Forstå huden

Selv om hudproblemer kan skyldes indre årsaker, kan også hudpleieprodukter hjelpe, og det beste du kan gjøre er å investere i noen gode produkter som passer din hud.

Prøv deg frem i jungelen av alt som er å få på markedet.

Og tro oss - huden din kommer til å si fra hva den liker og ikke liker. Du må bare lære deg å forstå den først...

Kilder: «Hva ansiktet forteller» av Jean Haner, ernæringsfysiolog Gunn Helen Arsky, hudpleier Gunn Karlsveen, Tekon og Nettavisen.

Les også: 10 tips som redder deg fra skjønnhetskrisen

Les mer på Klikk Mote

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!