FÆRRE RYNKER?: Den svenske annonseteksten til denne Lancôme-kremen er villedende, mener Konsumentverket.

FÆRRE RYNKER?: Den svenske annonseteksten til denne Lancôme-kremen som lover 70 prosent færre rynkter er villedende, mener Konsumentverket. © Foto: Produsenten

Konsumentverket i Sverige har klaget kosmetikkgiganten L'Oréal Sverige AB inn for domstolen for å få slutt på villedende markedsføring.

Det er kremene Lancôme High Resolution og Vichy Liftactiv Pro som innklages.

Ifølge Wikipedia er L'Oréal er verdens største kosmetikkselskap. L'Oréal eier mange av de største kosmetikkmerkene i bransjen, deriblant Lancôme, Helena Rubinstein, Vichy, Maybelline og L'Oréal Paris.

- Glatter ut rynker med 70 prosent

I en svensk annonse for anti-rynkekremen Lancôme High Resolution går en lege ved navn Dr. Ruggiero ut med en påstand om at kremen skal glatte ut rynker med 70 prosent på én måned.

Merket Lancôme er et fransk luksusmerke, og selges ekslusivt hos parfymerier.

ANTI-RYNKE: Vichy-kremen kalt Liftactiv Pro har av det svenske Konsumentverket blitt innklaget for domstolene for villedende markedsføring.

ANTI-RYNKE?: Vichy-kremen kalt Liftactiv Pro har av det svenske Konsumentverket blitt innklaget for domstolene for villedende markedsføring.

Merket Vichy Liftactiv Pro inngår også i L'Oréal sin omfattende portefølje, og det påstås i en annen svensk annonse at nettopp denne kremen er kilden til frisk hud samt at den kan gjøre at rynkene minsker med 43 prosent.

Hos noen kan også rynkene forsvinne helt, påstås det i annonseteksten.

Merket Vichy selges på apotek.

Les også: Makeupartistenes beste triks

Krever bevis

Det svenske Konsumentverket (som tilsvarer forbrukerombudet i Norge) mener at påstandene ikke er dokumentert, og går nå rettens vei for å få fjernet den angivelig villedende markedsføringen.

Det stiller spesielt strenge krav til markedsføringen å gå ut med noe som anses som en medisinsk påstand, mener det svenske forbrukerombudet.

Inntil bevisene er framlagt ber ombudet om at reklamen forbys.

Ingen kommentar

Lancôme sier til Klikk.no at de ikke ønsker å kommentere saken før det har kommet en dom i saken.

- Vi har foreløpig ingen kommentar, siden saken er under behandling i markedsretten i Sverige. L'Oréal vil hente frem all nødvendig dokumentasjon og bevis som støtter opp om hva produktet er og hva det lover, sier Signe Gammeltoft, ansvarlig for L'Oréal Luxury Division i Sverige og i Norge.

Vichy ønsker ikke å kommentere saken.

L'Oréal tatt for vippetriksing i 2007

Storbritannias markedsråd (The Advertising Standards Authority) innklaget L'Oréal Paris Telescopic Mascara for villedende reklame i 2007 frontet av Penelope Cruz, melder E24.no.

I den aktuelle reklamen sa L'Oréal Paris at maskaraen kunne forlenge vippene med opptil 60 prosent, men unnlot å fortelle at Cruz brukte falske vipper i reklamen og at vippene bare virket lengre.

Relansert

Etter det Klikk Mote erfarer, er både Lancôme High Resolution og Vichy Liftactiv Pro fjernet fra det norske marked for en tid tilbake.

Lancôme High Resolution-serien er i sin helhet trukket fra markedet, og serien er ersattet av en ny kalt Lancôme Renergie Refill.

Vichy Liftactiv Pro er relansert, med nye forpakninger og nye ingrediensformler, og heter nå Vichy Liftactiv CxP.

Les også: 25 geniale skjønnhetstips

Ikke prioritert

Forbrukerombudet i Norge tilsvarer noenlunde det svenske Konsumentverket.

Forbrukerombudet forvalter markedsføringsloven, og er organet som overvårker reklame og klager inn eventuell villedende reklame til domstolene.

- Vi har ikke og har heller ikke hatt noen saker på L'Oréal-gruppen, men vi prioriterer heller ikke kosmetikksaker, uttaler seniorrådgiver hos Forbrukerombudet,Tove Kjos, til Klikk Mote.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!