Jodie og Eric Stinebaug bruker 6000 kr i måneden på Moochi, og Jodie har sluttet å jobbe for å ta seg av hunden.

Jodie og Eric Stinebaug bruker 6000 kr i måneden på Moochi, og Jodie har sluttet å jobbe for å ta seg av hunden. © Foto: Johanna Grønneberg

Hundefrisører, hundehotell og bursdagsselskap for hunder er ikke uvanlig. Tidligere hørte vi mest om kjendisene i Hollywood som luksuriøst oppvartet de firbeinte, men nå har «vanlige» hundeeiere kastet seg på trenden.

Jodie Stinebaugh (37) valgte å slutte i jobben på grunn av hunden sin. Moochi kan nemlig ikke være alene hjemme i mer enn tre timer.

- Jeg har rett og slett ikke tid til å jobbe, forteller hun oppriktig.

- Heldigvis har jeg en mann som kan tjene nok til oss alle og som har hjemmekontor.

Jodie ser på Moochi som en fulltidsjobb. De går tur hver tredje time og Jodies ektemann, Eric Stinebaugh (32), står opp hver natt for å lufte hunden. Jodie og Eric har vært gift i snart fire år og har hatt Shih Tzuen Moochi i sju måneder. De tenker på å få barn, men ifølge Jodie er det ikke lett når hunden må ligge i senga deres hver natt.

- Hun har til og med tannbørsten sin i samme tannglass som oss, ler Jodie.

Det er dyrt for den lille familien å holde Moochis luksusliv ved like. Med veterinærutgifter, leker, mat og frisør ligger de månedlige utgiftene for hunden på over 6000 kroner.

- Da Moochi kastet opp over hundesengen og lekene sine, dro jeg bare ut og kjøpte alt nytt, forteller en litt flau Eric.

Hunden Moochi lever et fløyelsliv i sus og dus.

Hunden Moochi lever et fløyelsliv i sus og dus. © Foto: Johanna Grønneberg

Mischa Barton og hunden Ziggy.

Mischa Barton og hunden Ziggy. © Foto: Bulls

"People-worthy products ...for pets!" er slagordet til Three Dog Bakery. Her selges alt fra bakevarer til hundevin. © Foto: Johanna Grønneberg

Hannah Keever hos Three Dog Bakery lager Det Nye-kjeks til de rike og berømte hundene i Hollywood.

Hannah Keever hos Three Dog Bakery lager Det Nye-kjeks til de rike og berømte hundene i Hollywood. © Foto: Johanna Grønneberg

Mischa Bartons hundebursdag

Det er mange som familien Stinebaugh i Hollywood. Den voksende etterspørselen etter luksus for de dyrebare små har skapt en hel industri.

- Vi leverer hundekaker og hundevin til bursdagsselskaper hver dag, forteller Hannah Keever (24) ved Three Dog Bakery i Santa Monica, Los Angeles.

Når de bortskjemte fyller år feires det nemlig med minst like mye festivitas som når de tobeinte har bursdag. Three Dog Bakery er også festarrangører, og tropper opp med kaker, kjeks, hamburgere og vin - alt for hunder. Kakene pyntes med glasur i all slags farger, og bursdagsbarnets navn skrives i hundesjokolade. Alt er tilpasset hunder, men passer også for tobeinte.

Hannah og hennes mannskap har akkurat kommet tilbake fra Malibu, hvor de har levert en treetasjes kake og 46 flasker med hundevin til Mischa Bartons hundebursdag. En helt vanlig dag på jobben, ifølge Hannah.

- Det er veldig mange kjendiser som handler her, men også mange «vanlige» hundeelskere. Dette er vel den eneste bransjen som ikke er påvirket av den dårlige økonomien, det virker som om folk bare bruker mer og mer penger på hundene sine.

På Three Dog Bakery har de alt du trenger for å gi hunden din den komplette luksus. Leker, kjoler, fotball-drakter, senger, halsbånd i gull og diamanter, en bit gressplen som kan ligge hjemme i stua og til og med en liten campingvogn i sølv.

- Campingvogna koster 35 000 kroner. Den er håndlagd, og veldig populær blant kjendisene, forteller Hannah.

Det er ikke bare i Los Angeles de selger bakervarer for hunder. Three dog Bakery har 50 butikker over hele USA, men det er nok butikken i Santa Monica, ikke langt fra Hollywood, som kan skilte med den mest celebre kundelisten. Pierce Brosnan og Carmen Electra er bare noen av de faste - Hannah kan fortelle at folk kommer innom flere ganger i uken. Levering til bursdagsselskap skjer både én og to ganger om dagen.

- Folk er travle, og da er det lettere å ha hund enn barn. Men hundene blir som barna deres, og de blir behandlet deretter, sier hun.

Ser det fristende ut? Vel, hold deg unna. Alt dette er for hunder.

Ser det fristende ut? Vel, hold deg unna. Alt dette er for hunder. © Foto: Johanna Grønneberg

Sniff, sniff! Duften av våt hund er et ukjent fenomen i Hollywood. Parfyme er en selvfølge. Her får Diamond en dusj.

Sniff, sniff! Duften av våt hund er et ukjent fenomen i Hollywood. Parfyme er en selvfølge. Her får Diamond en dusj. © Foto: Johanna Grønneberg

David Munson legger lilla neglelakk på Snowflake.

David Munson legger lilla neglelakk på Snowflake. © Foto: Johanna Grønneberg

Håndklipp og bodywrap

Når «barna» skal klippes og bades, tar gjerne fintfolket med seg hundene sine til Hollywood Hounds på Sunset Boulevard i Hollywood. De har lang venteliste og tar bare inn fem hunder per dag, for at hver hund skal få en behandling som mange av oss tobeinte bare kan drømme om.

David Munson er eneste frisør ved Hollywood Hounds, og har 25 års erfaring. Han startet som vanlig frisør, men som eier av 49 (!) små mopser så han fort etterspørselen etter hundeklipp og startet sin egen salong i Michigan.

- Hundesalongen min var kun for kjendiser og meget luksuriøs, men jeg skjønte etter hvert at markedet var mye større i Hollywood. Her tjener jeg fem ganger så mye som jeg noen gang tjente som vanlig frisør, forteller han.

For det koster å levere hunden sin inn til en heldagsbehandling. Skal du ha klipp, bad med utallige forskjellig såper og oljer, massasje med «bodywrap for vektnedgang», neglebehandling, negledesign, farging eller toning av pels med mer, så koster det minimum 2500 kroner. David forbeholder seg retten til å sette den prisen han selv synes er riktig idet eieren henter hunden sin.

- Jeg er profesjonell, jeg klipper alltid for hånd med saks, jeg bruker aldri maskin. Noen ganger trenger jeg tid med hunden for å snakke den til rette hvis den ikke føler seg trygg på det vi gjør. Dermed kan en enkelt hund ta lang tid. Men den tiden må jeg bare ta meg, dette er tross alt noens barn, sier han.

Det er ikke alltid «foreldrene» selv som leverer barna sine til spabehandling. David forteller at flere av hundene kommer inn en gang i uka, og det travle Hollywood-folket har som regel ikke tid til å møte opp selv med sine firbeinte.

- De fleste hundeeierne møter jeg aldri, det er som regel assistentene deres som leverer dem. Eventuelt henter og bringer vi hundene, forteller han.

Karen Prestin har tatt turen til Hollywood Hounds med hunden sin Brandon. Han er 16 år gammel og kan verken se eller høre. Han har også en hjerneskade som gjør at han enkelte ganger får slag og bare legger seg ned som om han er død. Men Karen håper han holder ut et par år til, og hun kommer fortsatt til Hollywood Hounds flere ganger i måneden for å få ham stelt.

- Han trenger noen ganger å lene seg inntil ting for å holde balansen, men han er så god, jeg vet ikke hvordan jeg hadde klart meg uten ham, forteller hun.

Karen vil ikke nevne sin egen alder og egentlig ikke Brandon sin heller. Hun synes ikke alder har noe å si her i Hollywood, og hun fnyser av dem som måtte mene at Brandon i så høy alder burde slippe stressende bad og klipp.

- Han må jo fortsatt få stell, og jeg kan jo ikke gjøre det selv! Her er de kjent for å behandle hundene utrolig bra, han virker ti år yngre hver gang han har vært her, sier Karen bestemt.

Og frisør David er helt enig i viktigheten av profesjonelt hundestell selv om hundene er gamle.

- Det er en kjensgjerning at hundene får mer klem og kos hvis de er rene og pene, sier han.

- Det er kanskje ikke alle som gjør stellet så omfattende og nøyaktig som her hos oss, men hvorfor ikke?

Gill Scott har cd'er med beroligende hundemusikk i veska, slik at Ciao blir en harmonisk hund.

Gill Scott har cd'er med beroligende hundemusikk i veska, slik at Ciao blir en harmonisk hund. © Foto: Johanna Grønneberg

Doggybag har fått en ny betydning - også her i Norge.

Doggybag har fått en ny betydning - også her i Norge. © Foto: Crestock

Only in America?

Norske hunder er på god vei til å bli like bortskjemt som sine amerikanske artsfrender. Vigdis Johnsen, eier av butikken Pet Shop Girls i Oslo, mener trenden blant norske hundeeiere handler mest om at de er opptatt av å ta godt vare på hundene sine.

- Da jeg var liten, sto hundene i løpestreng utenfor huset. Sånt gjør man jo ikke lenger. Hunder er flokkdyr, og vil jo gjerne være med.

- Men kan de ikke gå selv?

- Har du en liten hund, vil det ofte føles tryggere å bære den. Den er jo så liten og sårbar.

Pet Shop Girls tilbyr alt dyreeiere kan forestille seg - og mer. Kundegrunnlaget er bredt. Noen vil bare ha en litt lekrere utgave av nødvendigheter som halsbånd eller matskål. Andre sparer lenge for å kunne kjøpe en eksklusiv hundeseng. Det mest ekstreme er en prinsesseseng i gull til heftige 43 000 kroner.

- Den har vi mest for moro, jeg vet ikke om vi noensinne kommer til å selge en eneste én. Den er jo svinedyr, ler Johnsen.

- Men det er ikke uvanlig at folk handler for 10 000-12 000 kroner om gangen. En gang iblant har vi folk som drar kortet for 30 000. Det er relativt vanlig at folk kjøper en hundeseng til hver etasje hjemme, og én til hytta. Vi selger også mange hundevesker, og det går faktisk mest av de dyreste skinnveskene. Å bli tatt med en plastveske nå som trenden med statement-vesker er kommet til Norge, er tydeligvis ikke all right. Men det er verdt å tenke på at du kan være en ordentlig gær'n hundeeier, og likevel koster det mye mindre enn å ha barn, påpeker Johnsen.

Beroligende hundemusikk

Gill Stott (27) er også en hundeeier som benytter seg av Hollywood Hounds, og hun mener det fort kan bli for mye. Hun leverer inn hunden sin Ciao hver måned, men det er bare for en normal klipp og vask.

- Hollywood har tatt helt av, ler hun. For meg og Ciao holder det med vanlig stell, han trenger verken neglelakk eller massasje. Men parfyme bruker vel alle hunder nå for tiden?, undrer hun.

Gill innrømmer til slutt at hun er litt Hollywood når det kommer til hundestell, hun også. I vesken hennes skjuler det seg nemlig flere cd-er med beroligende panfløytemusikk spesielt lagd for hunder. De har hun kjøpt nettopp her hos Hollywood Hounds.

- Jeg ber alltid David om å spille disse i bakgrunnen mens han steller hunden min, Ciao blir så beroliget av det, forteller hun.

David synes ikke folk i Hollywood er noe spesielt rare, han mener dette er ganske likt over hele verden.

- Det er verden som har forandret seg, hevder han. Det er ikke lenger unormalt at hunder har neglelakk. Og en hund som ikke har fått ekstra farge for å fremheve tonene i pelsen ser jo ikke akkurat fin ut? spør han smilende.

Men ett tilfelle husker selv han som litt spesielt:

- Det var en dame som kom inn med tispepuddelen sin og ville ha den farget blå. Datteren hennes hadde nemlig ombestemt seg og ville ha en guttehund i stedet for en jentehund, og hun kunne jo ikke kvitte seg med den hunden hun allerede hadde kjøpt.

- Så du farget den blå?

- Ja, selvfølgelig! Her i Hollywood får man akkurat det man ber om.

Moochi får også alt hun vil ha. Jodie og Eric Stinebaugh bestiller fllybillett på første klasse hver gang de skal ut og reise.

- Det blir altfor trangt for Moochi om vi ikke reiser på første klasse, og hun er heller ikke så glad i å fly i utgangspunktet, forteller Jodie.

Hun har merket at det kreves mye penger, tid og organisering for å ha hund i Hollywood, men hun har aldri tvilt på valget de tok for sju måneder siden.

- Livet vårt forandret seg så mye etter vi fikk Moochi, hun er vår skatt. Så får det heller bare være om vi må vente med barn, Moochi veier opp for det i massevis, forsikrer hun.

- Du vet at Los Angeles kalles Englenes by? spør Eric.

- Den burde heller hete Hundenes by.

Les også: Johanna Grønneberg blogger for Det Nye, og har blant annet skrevet om sin egen hundegalskap.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!