Oslo Fashion Week er vel overstått, og alt i alt kan vi si at det var et meget vellykket arrangement.

Vi har sett visninger som har vært så fine at vi har hatt lyst til å begynne å gråte, og vi har sett kolleksjoner som vi ikke har visst om vi skal ta alvorlig.

Likevel var sist ukes moteuke et bevis på at norsk mote og design har blitt betydelig bedre de siste årene - endelig kan vi skilte med å ha mange virkelig gode designere.

De sminker ansiktet, men glemmer å sminke bein og armer

Ikke akkurat London eller Paris

Mandag kveld brakte det hele løs på Den Norske Opera & Ballett i Bjørvika i Oslo. OFW serverte de oppmøtte en helaftens catwalkshow med makeupvisning fra Max Factor, hårvisning fra Redken, trendvisning, Fretex Redesign visning og utdeling av Nåløyet 2009 - en pris i regi av bladet Henne som i år gikk til klesmerket FIN.

I salen satt det et hav a celebre gjester, alle fra Oslo ordfører Fabian Stang til skuespiller Jenny Skavlan satt på første rad.

Gjennomføringen var god, men som Vendela Kirsebom påpekte til Klikk Mote, man merket at man ikke var i London eller Paris.

- De sminker ansiktet, men glemmer å sminke bein og armer, uttalte hun.

Redken trendvisning

HÅRTREND: Ifølge Redken skal håret være krøllete denne sesongen. © Foto: Stella

Tina H

MER KOMMERSIELL: Tina H sin nye kolleskjon er mer kommersiell. © Foto: Stella

Gamle minner

Tirsdag kveld var det TSH, Morami og Tina H som viste fram sine kreasjoner for neste høst og vinter på Norsk Design og Arkitektursenter (DogA) i Hausmanns gate i Oslo.

Kveldens desiderte vinner var Tina Haagensen som står bak merket Tina H. Hennes kolleksjon heter «All Those Memories» og er inspirert av gamle historier og minner. Klærne er mer kommersielle enn tidligere, men Tina har fremdeles beholdt sitt særpreg.

- Jeg elsket den lange, gammelrosa jakken og de svarte buksene med høyt liv, uttalte Julie Botnen, skjønnhetsansvarlig i Det Nye, ettervisningen.

Vi rett og slett elsket kolleksjonen, og fikk lyst på flere av plaggene. Men det vat tydeligvis ikke bare vi som falt for den, Tina høstet nemlig stående applaus og vill jubel da visningen var over.

Les også: Dronningen av moteuka

Jeg har lyst på nesten hvert eneste plagg

Barnslig glede

På moteukas tredje dag var det Fam Irvoll som fanget våre hjerter. Hennes kolleksjon er inspirert av eventyrene «Petter og ulven» og «Rødhette og ulven», og er herlig naiv og barnslig. Vi tok oss selv i å sitte å fryde oss slik som bare små barn kan gjøre.

Fam har flere kjendiser på kundelisten sin. Den internasjonale artisten Lady GaGa og vår egen Samsaya er bare et par av designerens fans.

- Jeg er veldig imponert og er en stor fan av Fam. Jeg har lyst på nesten hvert eneste plagg, uttalte Charlotte Thorstvedt, som selv gikk modell for designeren, etter visningen.

Les mer og se video: Eventyrlig visning

Fam Irvoll

BARNSLIG: Fam Irvoll er inspirert av kjente og kjære barneeventyr. © Foto: Stella

Julius Caesar

STREIT: Julius Caesar vil at norske gutter skal pe seg litt penere i hverdagen. © Foto: Stella

Wall Street og ballett

På torsdag fikk vi med oss visningene til Julius Caesar, Green Square, Pling og Ingunn Birkeland.

De to visningene som skilte seg ut var Julius Caesar og Ingunn Birkeland.

Førstnevntes kolleksjon er inspirert av 80-tallsfilmen «Wall Street» og besto av skjorter, penbusker, bukseseler og tversoversløyfer. Gutta bak merket har tydeligvis et ønske om at norske menn skal bli flinkere til å kle seg litt penere.

Ingunn sin visning minnet oss om «winter wonderland» med blålig lys, nydelig musikk og ballettdansere som viste fram klærne.

- Det var deilig med en litt fantasipreget innslag, samtidig som det var bra at showet ikke overskygget klærne, sier stylist Rubi Sørvik til Klikk Mote.

Vi falt for den hvite kjolen med fjær og de blå og turkise kjolene med florlette skjørt.

Les også: Skill deg ut med dress

Ingunn Birkeland

PERLER: Ingunn Birekland sine kjoler med håndsydde perlemønster var nydelige. © Foto: Stella

Johnny Love

MASKULINT: Johnny Love sin kolleksjon er preget av maskuline og røffe snitt. © Foto: Stella

Rudy Wolf

HISTORISK: Rudy Wolff har latt seg inspirere av høyrenessansen. © Foto: Stella

Best og verst i klassen

Fredag var moteukas siste dag, og dagen var preget av store kontraster. Oppsummert kan vi si at vi så både noe av det beste norsk design har å by på og noe av det verste.

Den første visningen vi fikk med oss den dagen var John Vinnems merke Johnny Love.

- We love Johnny Love, uttalte redaksjonssjef Cecilie Eggen etter visningen.

Klærne var maskuline, med pene snitt og et røft preg som vi falt totalt for.

Neste visning ut var Rudy Wolff. Hun er utdannet historiker, noe klærne hennes bar preg av - kolleksjonen hennes er inspirer av høyrenessansen.

- Jeg prøver alltid å finne det positive i ting, men denne gangen hadde jeg store problemer med å holde meg alvorlig, var Vibeke Stiansen, moteansvarlig i Det Nye, sin umiddelbare kommentar etter visningen.

Hun synes også at kolleksjoenen og visningen var ufullstendig, uferdig og veldig usammenhengende, og hun setter store spørsmålstegn ved brukervenlighetetn til plaggene.

Neste designer ut var Christina Lovery, og hun var kveldens store høydepunkt.

Hennes klær med tettsittende snitt og draperinger minner om noe det store motehuset Givenchy kunne ha laget.

Vi rett og slett elsket kolleksjonen og visningen som var mystisk og forførende.

Christina Lovery

DRAPERINGER: Christina Lovery sine plagg er erotiske og med masse draperinger. © Foto: Stella

Iselin Engan

GRAFISK: Iselin Engan sine kjoler er strammere i snittet og har mye grafiske elementer. © Foto: Stella

Nytenkning og sirkus

Etter en time i kø, fikk vi endelig lov til å benke oss ned for å se selveste Iselin Engan. Hun er en favoritt blant så vel kjendiser som de kongelige, og det er derfor alltid knyttet store forventninger til hennes kolleksjoner.

Hun er kjent for sine florlette og feminine kjoler, men denne gangen hadde hun tatt en helomvending. Klærne i den nye kolleksjonen er stramme og renskårne. Gjengangere i kjolene var grafiske rygger og asymmetri.

Gutta bak merket Moods of Norway , Peder Børresen og Simen Staalnacke, fikk nok en gang æren av å avslutte Oslo Fashion Week. Deres catwalkshow var preget av høy musikk, dansere, live opptreden og kjendiser.

Klærne er inspirert av de store oppdagerne Nansen, Amundsen og Heyerdahl, og kolleksjonene er delt inn i det arktiske, tropiske og urbane.

Gutta vet hvordan de skal dra i gang en fest, og det over 2000 oppmøtte ble servert et forrykende show fra catwalken. Bakdelen ved å dra i gang en slik motevisning, er at klærne mister mye av fokuset. Men ender opp med å ikke huske så mange av plaggene i etterkant.

Les mer og se bilder: Fyrverkeri fra Moods

Les mer og se video: Mette-Marit kastet glans

Moods of Norway

KJENDISER: Moods of Norway har alltid kjendiser på catwalken. Denne gangen var det blant andre Charlotte Thorstvedt som viste fram klærne deres. © Foto: Stella

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!