UNDERSØKELSE: Per Arne Villadsen i Berg-Hansen reisebureau forteller om reiseundersøkelsen som nylig ble gjennomført.=

UNDERSØKELSE: Per Arne Villadsen i Berg-Hansen reisebureau forteller om reiseundersøkelsen som nylig ble gjennomført. © Foto: Berg-Hansen

Under en pressekonferanse på reiselivsmessen på Lillestrøm kunne Berg-Hansen Reisebureau vise til en fersk ferieundersøkelse gjennomført 5. januar i år. 1028 personer har svart på spørsmål om sine reiseplaner i 2009 og den landsomfattende undersøkelsen viser at en av fire nordmenn kutter i feriebudsjettet det kommende året. De som derimot ikke kutter, velger seg luksus og både en og to storbyferier.

Les også:

Hotellrom på billigsalg

Hva er din feriefavoritt?

Flere blir i Norge

- Det virker som at usikre tider gjør at nordmenn blir mer nøkterne i planleggingen av ferie i 2009, for én av fire kutter i budsjettet. Vi tror at flere kommer til å bli hjemme i Norge, og skandinaviske reisemål som Liseberg og Legoland vil nok oppleve færre nordmenn på besøk, sier informasjonssjef i Berg-Hansen, Anette M. Koefoed.

- Det vil nok merkes at utleie av hytter i Norge blir mer populært i 2009, supplerer administrerende direktør, Per Arne Villadsen, og legger til at Skandinavia og områdene rundt Middelhavet blir de store taperne i det nye året. 18 prosent færre planlegger å reise til Skandinavia sammenliknet med i fjor. Sydenreisene får en tilbakegang på 19 prosent.

USA i vinden

Noe overraskende er det til USA mange nordmenn retter sin oppmerksomhet i 2009. Berg-Hansen kan fortelle at interessen for USA har økt kraftig, og det er spesielt hos ungdommen at USA-ferien har økt mest i kurs. Mange unge velger bort sydenlandene og drar over Atlanterhavet i stedet. Mens 12 prosent planla å reise til USA i 2008, har tallet i år steget til 26 prosent.

- Trolig kan man takke de mange populære filmene fra storbyen for dette. Jeg tror at filmer som Sex and the City ligger bak ungdommens voksende interesse, sier Koefoed.

Les også:

New York fra ny vinkel

Shopping i New York

Tilbake til Klikk reise

Les hele saken
Les alt om:

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!