Fet hud er en såkalt hudtype, altså en hud du er født med og karakteriseres ved at talgproduksjonen er for høy. Den gode nyheten er at huden da ofte er robust og tåler en støyt. Dessuten får den færre rynker enn tørr hud.

På den annen side er fet hud utsatt for urenheter og kan fort bli blank og føles «skitten». Døde hudceller klistrer seg på huden og huden selv klarer ikke få kvitte seg så godt med døde hudceller som igjen kan føre til at huden blir tilstoppet og gir svarte prikker og kviser.

Dette er typisk for fet hud:

  • Blank i hele ansiktet (ikke bare t-sonen, panne, nese, hake).
  • Ofte urenheter som svarte prikker og kviser.
  • Kan ha papler og pustler (byller med puss).
  • Store porer og grov hudstruktur.
  • Få rynker.
  • Huden føles «skitten».

Hvilke hudpleieprodukter trenger jeg?

- Se etter hudpleieprodukter som roer ned talgproduksjonen og tilfører fukt fremfor fett, informerer Ann-Kristin Stokke, fagsjef hos International Dermal Institute.

- Bruk masker med rensende kaolin og peel gjerne med salisylsyreprodukter eller andre gode syre-peelinger, sier hun videre.Salisylsyre virker anti-inflammatorisk og antibakterielt på huden. Unngå korn i peeling dersom du har kviser og utbrudd - det kan bidra til å spre bakterier og irritere tilstopninger, avslutter hun.

Kosttilskudd og anbefalte matvarer

Kosttilskudd og riktig mat kan gjøre underverker for fet hud, forteller hudlegen dr. Bjørn Bondevik som har spesialisert seg på vitamin-og mineralterapi (også kalt ortomolekylær medisin).

- Sink og A-vitamin er essensielt for fet hud og akne, innleder han.

- A-vitamin virker bakteriedrepende og er effektiv mot akne og urenheter. Vitamin A virker også positivt inn på celledelingen som igjen normaliserer huden. Sinken forsterker A-vitamin effekten. Sink er i tillegg med i 200 enzymprosesser i kroppen og er viktig for stoffskiftet, fortsetter han.

Dr. Bondevik sier også at det er viktig med et produkt som rommer mange antioksidanter samt Omega 3, 6 og 9. Antioksidanter beskytter cellene, Omega-fettsyrer virker betennelsesdempende samtidig som det nærer huden innenfra.

Anbefalte matvarer som kan hjelpe mot fet hud er kjøtt, innmat, melkeprodukter, korn, poteter, frukt, bær, grønnsaker (spesielt gulrot og brokkoli), fet fisk, lever og egg.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!